انتشار این مقاله


علائم گفتاری افسردگی

طیف خاصی از کلمات در گفتار افراد مبتلا به افسردگی بیشتر به چشم می‌خورد.

محققان دریافتند افرادی که مبتلا به افسردگی هستند بیشتر از کلماتی استفاده می‌کنند که روی خودشان تمرکز دارد. استفاده از کلمات “من” و “خودم” در میان افراد مبتلا به افسردگی رایج‌تر است، این مطلب حاکی از این واقعیت است که افراد افسرده احساس تنهایی و جدا بودن از دیگران دارند.


مقاله مرتبط: تشخیص افسردگی در این تیپ شخصیتی دشوارتر است!


 دومین نشانه گفتاری افسردگی استفاده بیشتر از کلمات مطلق مانند “کاملا” و “همیشه” است. افراد مبتلا به افسردگی در برخورد با مسائل دید کاملا سیاه و یا سفید دارند و حد میانه در دیدگاه آن‌ها کمتر دیده می‌شود که استفاده از کلمات مطلق به وضوح این واقعیت را نشان می‌دهد.
برای رسیدن به این نتیجه محققان دو گروه افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب و گروه افراد سالم را باهم مقایسه کردند. نتایج نشان داد استفاده از کلمات مطلق درافراد مضطرب و افسرده ۵۰ درصد و در گروهی از افراد که درمورد خودکشی بحث کرده بودند، ۸۰ درصد بیشتر بود.


مقاله مرتبط: متفاوت‌ترین علامت افسردگی که اغلب افراد آن را نمی‌شناسند


همچنین مطالعات نشان داد که افراد افسرده و مضطرب به استفاده از کلماتی که نشان‌دهنده‌ی احساسات منفی مانند “غمگین” و “ناراحت” هستند، تمایل بیشتری دارند.

علاوه بر آن محققان گروهی از بیمارانی را که درمان شده بودند  نیز بررسی کردند. آنالیز گفتار آن‌ها نشان دارد که به طور کلی مثبت‌تر از قبل صحبت می‌کنند اما علايم گفتاری افسردگی همچنان در آن‌ها وجود دارد، حتی پس از درمان نیز تمایل به استفاده از کلمات مطلق در این افراد دیده می‌شد. این نشان می‌دهد که طرز فکر سیاه و سفید مانند یک زخم، حتی پس از افسردگی نیز وجود دارد. نویسنده مطالعه گفت:

آنچه که مشاهده کردیم نشان داد طرز فکر مطلق ویژگی‌ای است که حتی پس ازدرمان افسردگی نیز باقی می‌ماند. اگرچه گروه افراد درمان یافته روحیه مثبت‌تری نسبت به قبل داشتند اما درصد اسفاده از کلمات مطلق در این گروه همچنان بیشتر از افراد سالم بود.

 

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید