انتشار این مقاله


متفاوت‌ترین علامت افسردگی که اغلب افراد آن را نمی‌شناسند

افسردگی بر حافظه نیز بی‌تأثیر نیست.

تحقیقات نشان می‌دهد، مبتلایان به افسردگی در یاداوری و به خاطر نگه داشتن اتفاقات، ۳۰ درصد عملکرد بدتری نشان می‌دهند. احساس افسردگی مانع  از به ذهن سپردن مطالب می‌شود. به همین دلیل است که افراد افسرده به خاطر نگه داشتن خاطرات و احساسات خوشایند و مثبت را سخت می‌دانند. هم‌چنین این یافته دلیل تداوم افسردگی را مشخص می‌کند. در افراد افسرده، افکار ناراحت‌کننده به راحتی به دیگر موارد نیز بسط می‌یابد. مبتلایان به افسردگی و حتی افراد سالم با حالت افسرده، تحت تأثیر افکار ناراحت‌کننده قرار گرفته و این افکار را زمان بیش‌تری در ذهن خود نگه می‌دارند. با این حال در این بررسی، افکار آغاز شده به وسیله‌ی محرک‌های محیطی، آنقدر در ذهن فرد تداوم خواهند یافت تا جریان سیال ذهن را از آنان سلب خواهند نمود.


مقاله‌ی مرتبط: ۵ نوع افسردگی و اضطراب


در این بررسی، از ۷۵ نفر خواسته شد تا جملاتی را بخوانند. این جملات گاها جنبه‌های ناراحت‌کننده‌ای را بیان می‌کردند. نتایج نشان داد که افراد افسرده، در صورت یادآوری افکار افسرده‌کننده در آغاز، ۳۰ درصد عملکرد نامطلوبی در تست‌های حافظه نسبت به افراد عادی داشتند. همگان میزان مشخصی از اطلاعات را می‌توانند در زمان معین در ذهن نگه دارند. این نکته که افکار آزرده‌کننده پس از ورود به ذهن از میان نمی‌روند، دلیل مشکل در تمرکز و یاداوری وظایف را در زندگی روزانه، آشکار می‌کند. با اشغال ظرفیت‌های مغزی توسط این نوع از خاطرات، فضای کافی برای افکار مثبت باقی نمی‌ماند.

مداخلاتی هم‌چون درمان‌های شناختی مبتنی بر تمرکز حواس، در متوجه ساختن و نظم بخشیدن به محتوای فکری این دسته از بیماران مفید بوده است. حال هدف محققین بررسی هر چه دقیق‌تر این روش‌های درمانی و چگونگی تأثیر و تغییرات آن‌ها بر حافظه و نتایج آن در مبتلایان به افسردگی است.

این مقاله بر اساس بیانات دکتر بارت ریپما (Bart Rypma) و دکتر نیک هوبارد (Nick Hubbard) تنظیم و تدوین شده است.


مقاله‌ی مرتبط: سبک خواب افراد با خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید