انتشار این مقاله


نکات مهم در مصرف مکمل های ورزشی

خرید مکمل بدنسازی امروزه به دغدغه‌ی بسیاری از جوانان و ورزشکاران تبدیل شده است و به تبع بازار نیز بنا به تقاضای بالایی که در جامعه وجود دارد، پُر شده است از مکمل‌های رنگارنگ و متفاوت با برندها و تبلیغات متنوع که خرید مکمل بدنسازی مناسب را برای مشتریان بسیار سخت نموده است. اگر بی‌اطلاع نیز […]

خرید مکمل بدنسازی امروزه به دغدغه‌ی بسیاری از جوانان و ورزشکاران تبدیل شده است و به تبع بازار نیز بنا به تقاضای بالایی که در جامعه وجود دارد، پُر شده است از مکمل‌های رنگارنگ و متفاوت با برندها و تبلیغات متنوع که خرید مکمل بدنسازی مناسب را برای مشتریان بسیار سخت نموده است.

اگر بی‌اطلاع نیز به سراغ این بازار گسترده و اغواگر برویم چه ‌بسا اسیر باندهای سوداگر و سودجو شویم که ترکیبات بدردنخور و گاهاً زیان‌آور را به‌عنوان مکمل ورزشی به خریداران عرضه می‌کنند که پس‌از مصرف، آثاری جبران‌ناپذیر بر سلامت افراد می‌گذارد.

لذا برای خرید مکمل بدنسازی بهتر است در مورد انواع آن اطلاعاتی داشته باشیم و قبل از مصرف مکمل بدنسازی در مورد آثار آن‌ها مطلع باشیم تا خریدی آگاهانه انجام دهیم، لذا در این مطلب قصد داریم به‌صورت مختصر شما را با مکمل ورزشی آشنا نماییم، بنابراین تا انتهای این متن همراه ما باشید:

مکمل بدنسازی چیست ؟

مصرف مکمل بدنسازی برای تأمین مواد مورد نیاز و ضروری بدن، جهت ایجاد تغییراتی در جهت بهبود ظاهر ورزشکاران از طریق عضله‌سازی و همچنین بنابه نوع مکمل برای افزایش و یا کاهش وزن نیز استفاده می‌شود.

بنابراین هدف از خرید مکمل بدنسازی که غالباً از مولتی ویتامین‌ها، کراتین، پروتئین و همچنین چربی‌سوزها تشکیل شده‌، این است که مصرف مکمل بدنسازی باعث ساخت و رشد ماهیچه‌ها در کنار سوزاندن چربی‌های بدن می‌شود و این خواص گاهاً به‌صورت ترکیبی در یک مکمل و یا به‌صورت جداگانه در مکمل‌های مختلف عرضه می‌شوند.

البته ذکر این نکته ضروری‌ست که مصرف مکمل بدنسازی برای موفقیت و رشد عضلات ورزشکاران ضروری نیست و بلکه مکمل ورزشی به ورزشکار کمک می‌کند تا این روند با سرعتی بیشتری در عضلاتش رخ دهد.

انواع مکمل ورزشی از نظر کاربرد به سه دسته نقسیم می‌شود:

  • افرادی که با مصرف مکمل بدنسازی به دنبال عضله‌سازی و افزایش حجم عضلات و ترمیم ماهیچه‌ها هستند باید از مکمل ورزشی حاوی پروتئین، اسیدهای آمینه و کرومیوم پیکولینات استفاده کنند.
  • دسته‌ای که می‌خواهند با مصرف مکمل بدنسازی تولید انرژی و سوخت‌وساز انرژی در بدن‌شان افزایش یابد، باید در پی خرید مکمل بدنسازی حاوی ال کارنیتین، کراتین و کافئین باشند.
  • آن‌هایی که مصرف مکمل بدنسازی را برای تقویت و افزایش سلامت عمومی بدن انجام می‌دهند نیز باید با خرید مکمل بدنسازی که از انواع ویتامین‌ها، نیاسین، فولیک اسید و… تشکیل شده‌اند، به مقصود خود دست پیدا کنند.

قبل از خرید مکمل بدنسازی باید توجه کنید که این مکمل‌ها از نظر مواد تشکیل دهنده انواع مختلفی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پروتئین (برای عضله‌سازی و ماهیچه‌سازی)
  • کراتین (نوعی آمینواسید برای عضله‌سازی)
  • گلوتامین (جلوگیری از کم‌کاری و ترمیم ماهیچه‌ها)
  • مکمل کربوهیدرات (انرژی‌زا و افزایش کالری)
  • ویتامین‌ها (ساخت عضلات، سوزاندن چربی‌ها و تولیدانرژی و…)
  • مکمل پروهورمون (افزایش تولید هورمون تستوسترون)
  • مکمل لاغری و چربی سوز (افزایش متابولیسم بدن)

آیا به مصرف مکمل ورزشی نیاز داریم؟

از مزایای مصرف مکمل بدنسازی می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن این مکمل‌ها اشاره نمود، زیرا اگر یک ورزشکار با حدود صدکیلوگرم وزن بخواهد پروتئین مورد نیاز روزانه‌ی بدن خود را تأمین کند ناگزیر به استفاده از حدوداً ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم پروتئین در روز است.

اگر این مقدار پروتئین را بخواهد از غذای روزانه خود تأمین کند باید روزانه هزینه‌ی زیادی بابت این موضوع بپردازد در حالی‌که با خرید مکمل بدنسازی مربوطه می‌تواند بخش زیادی از این نیاز روزانه را با هزینه‌ای به مراتب کمتر برآورده سازد. مزیت دیگر مصرف مکمل بدنسازی این است که استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر و ساده‌تر از تهیه و مصرف غذای روزانه است.

البته نکته‌ی مهمی که باید در خرید مکمل بدنسازی در نظر گرفته شود این است که در انتخاب و مصرف مکمل بدنسازی باید به جنسیت، سن، نوع ورزشی که انجام می‌شود، و سابقه‌ی ابتلاء به بیماری‌های خاص توجه شود.

باید به این نکته توجه کنیم که خرید مکمل بدنسازی و مصرف آن برای همه‌ی افراد گزینه‌ی مناسبی نیست و همه نباید از مکمل ورزشی استفاده کنند، بلکه این مکمل‌ها معمولاً به‌عنوان مکمل رژیمی در ورزش‌هایی نظیر: بدنسازی، وزنه‌برداری، ورزش‌های رزمی و دومیدانی و…  با هدف بهبود عملکرد بدن و کاهش چربی در راستای تحرک بهتر بدن، توسط ورزشکاران مصرف می‌شود.

دلیل اینکه ورزشکاران ورزش‌های سنگین بیش از سایرین به خرید مکمل بدنسازی و مصرف آن نیازمندند این است که این دسته از ورزشکاران به دلیل انجام حرکت‌های انرژی‌بر، بدن‌شان تخلیه می‌شود و برای جایگزین نمودن انرژی ازدست‌رفته نیاز به مصرف مکمل ورزشی دارند وعدم مصرف آن گاهاً باعث تحلیل بدنی آن‌ها می‌شود.

البته علاوه برانتخاب درست در خرید مکمل بدنسازی، می‌بایست به میزان مصرف آن‌ها نیز توجه کنند، زیرا مصرف بیش‌از اندازه‌ی این مکمل‌ها نیز می‌تواند برای سلامتی مصرف‌کننده مضر و زیان‌آور باشد و برای حفظ سلامتی هرگز نباید از میزان توصیه شده بیشتر مصرف شوند.

ATP  چیست ؟

ATP یا آدنوزین تری فسفات منبع انرژی کلیه‌ی سلول‌های بدن از جمله عضلات می‌باشد و این ترکیب بیوشیمیایی، وظیفه‌ی ذخیره‌ی انرژی را در بدن عهده‌دار است. به زبان ساده می‌توان گفت که ATP در واقع از یک مولکول آدنین با سه پیوند فسفات است که این پیوندهای فسفاتی انرژی زیادی را در خود ذخیره نموده‌اند و زمانی‌که سلولی نیازمند انرژی باشد، ATP با آزاد کردن یک پیوند از سه پیوند فسفاتی، انرژی مورد نیاز سلول را تأمین می‌کند که این تأمین انرژی برای تمامی واکنش‌های بیوشیمیایی عضلات ضروری است.

وقتی در ورزش‌های سنگین از عضلاتمان کار بیشتری می‌کشیم، بدن ما برای تأمین انرژی مورد نیاز عضلات سراغ سایر سیستم‌های انرژی می‌رود، خرید مکمل بدنسازی ATP و مصرف آن باعث می‌شود که مولکول‌های ATP بیشتری به بدن ورزشکار وارد گردد و این امر موجب می‌شود که بدن ورزشکار برای تأمین انرژی موردنیاز خود دچار مشکلی نشود و با مصرف این مکمل ورزشی و سوخت آن در بدن، انرژی مورد نیاز خود را تأمین نماید. خرید مکمل بدنسازی ATP و مصرف آن به ورزشکار کمک می‌کند که در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین، دچار خستگی عضلانی کمتری شود و مکمل ورزشی ATP نوعی تأثیر انرژی‌زایی در بدن دارد.

از کجا مکمل بدنسازی تهیه کنیم ؟

اگر به‌دنبال محصولاتی مطمئن برای خرید مکمل بدنسازی هستید ما به شما محصولات شرکت بازرگانی ترندان که نمایندگی رسمی برند ATP Science استرالیا در ایران است را پیشنهاد می‌کنیم.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت trendan-sport.com که زیرنظر شرکت بازرگانی ترندان به‌ فعالیت می‌پردازد از محصولات متنوع برند ATP Science استرالیا که توسط این شرکت در کشورمان عرضه می‌شود دیدن کنید و با انواع این محصولات آشنا شوید.

شما با مراجعه به سایت trendan-sport.com علاوه بر مشاهده‌ی محصولات و مکمل‌های ATP عرضه ‌شده در آن، می‌توانید از خدمات مشاوره تغذیه‌‌ و مقالات کاربردی این سایت نیز بهره‌مند شوید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید