انتشار این مقاله


لبخند زیبا، یکی از عوامل موثر در جذابیت ظاهری

لبخند و دندان های ما، همواره یکی از اولین نکاتی هستند که اطرافیان به آن توجه می‌کنند، اگرچه این توجه در اکثر مواقع کاملا ناخودآگاه است، اما این ناخودآگاه بودن دلیلی بر مهم نبودن سلامت و زیبایی دندان و لبخند نیست. چه در محل کار، چه در مهمانی یا حتی جمع های دوستانه داشتن دندان‌هایی سالم و […]

لبخند و دندان های ما، همواره یکی از اولین نکاتی هستند که اطرافیان به آن توجه می‌کنند، اگرچه این توجه در اکثر مواقع کاملا ناخودآگاه است، اما این ناخودآگاه بودن دلیلی بر مهم نبودن سلامت و زیبایی دندان و لبخند نیست.

چه در محل کار، چه در مهمانی یا حتی جمع های دوستانه داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و جذاب بودن در نگاه دیگران می‌شود.

چه چیز هایی زیبایی لبخند را از ما میگیرند؟

پوسیدگی دندان

جالب است بدانید پوسیدگی دندان (ایجاد حفره هایی در دندان و تغییر رنگ دندان در اطراف آن) شایع ترین بیماری غیر واگیردار دنیا می‌باشد ! با اطمینان می‌توان گفت تعداد زیادی از ما یا اطرافیان ما با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌ایم و با آن روبرو شده‌ایم.

پوسیدگی دندان چه علائمی دارد؟

علائم پوسیدگی دندان حساس شدن دندان نسبت به گرما یا سرما، درد دندان، مشاهده‌ی سوراخ در سطح دندان و یا تغییر رنگ (لکه های قهوه‌ای، سیاه یا حتی سفید) در دندان است.

دلایل پوسیدگی دندان

از دلایل پوسیدگی دندان نیز می‌توان به تشکیل پلاک روی دندان (پلاک ماده‌ای چسبناک است که به علت تغذیه‌ی باکتری ها از قند و نشاسته‌ی جمع شده روی دندان تشکیل می‌شود) و ترشح اسید توسط این پلاک ها اشاره کرد.

توجه نکردن به پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان علاوه بر مشکلاتی مانند درد، مشکل در جویدن و … باعث از بین رفتن زیبایی دندان ها نیز خواهد شد. این پوسیدگی می‌تواند به عمق دندان پیش برود.

در واقع اگر به پوسیدگی دندان به موقع توجه نشود، پیشرفت پوسیدگی می‌تواند منجر به آبسه‌ی دندان، عفونت آن و وارد شدن عفونت به جریان خون شود ! حتی ممکن است محبور به کشیدن دندان پوسیده شوید.

گذشته از بحث درد و مصیبت کشیدن دندان ها، می‌توان با اطمینان گفت که هیچکس دوست ندارد به جای یکی از دندان ها حفره‌ای خالی داشته باشد و به مهمانی یا قرار کاری یا هر مکان اجتماعی دیگری برود.

در صورتی که مجبور به کشیدن دندان ها باشیم، تنها راهکاری که برای ما باقی می‌ماند، ایمپلنت دندان است. کاشت ایمپلنت دندان یکی از روش هایی است که تقریبا می‌توان گفت در صنعت دندانپزشکی انقلابی به راه انداخت. قبل از به وجود آمدن ایمپلنت دندان، به جای کاشت ایمپلنت از پروتز متحرک یا همان دندان مصنوعی استفاده می‌شد.

چگونه می‌توان زیبایی دندان را ترمیم کرد؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع نوعی دندان مصنوعی دائمی است که دیگر مشکلات دندان مصنوعی را با خود به همراه ندارد ! ایمپلنت در واقع نوعی پایه (که معمولا از جنس تیتانیوم است) برای دندان بوده که جایگزین ریشه‌ی دندان شده و تاج دندان روی آن سوار می‌شود. می‌توان آن را نسل جدید دندان مصنوعی نام گذاری کرد که مزایای بسیار زیادی نسبت به دندان های مصنوعی قدیمی دارد و تقریبا تفاوتی با دندان های واقعی ندارند !

در صورتی که یک یا چند دندان را به صورت کامل از دست داده باشیم تنها راه بازگردانی دندان ها و رفع مشکلاتی مانند سختی در جویدن، درد دندان و … کاشت ایمپلنت دندان است.

اما گاهی اوقات ممکن است ریشه‌ی دندان سالم باشد و دندان فقط از نظر ظاهری مشکل داشته باشد. در این مواقع فقط به جهت ترمیم زیبایی به دندانپزشک ها مراجعه می‌کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که گاهی به نام وِنیر (Veneer) نیز شناخته می‌شود، روشی است برای ترمیم ظاهر و زیبایی دندان های سوراخ شده یا پوسیده، تغییر رنگ داده و …

در واقع لمینت یک روکش نازک از جنس سرامیک، پُرسِلِین (Porcelain) یا … بوده که توسط متخصص روی دندان ها چسبانده می‌شود و باعث بهبود ظاهر و زیبایی لبخند و دندان های ما می‌شود. لمینت ها در رنگ ها و ضخامت های مختلفی تهیه می‌شوند و به روی دندان سوار می‌شوند. شما می‌توانید رنگی نزدیک به رنگ دندان های خود را انتخاب کنید تا لمینت های شما ظاهری طبیعی داشته باشند.

چرا لمینت؟

لمینت دندان مقاومت بالایی در برابر تغییر رنگ دارد؛ برای نصب لمینت فقط کافیست مقدار بسیار کمی از تاج دندان تراشیده شود (که این مقدار بسیار کم بوده) و لمینت روی دندان سوار شود؛ طول درمان و نصب لمینت بسیار کوتاه و سریع بوده و به راحتی انجام می‌شود.

اگر به دنبال ترمیم زیبایی دندان ها و لبخند خود هستید، احتمالا با اصطلاح “طراحی لبخند” یا “اصلاح طرح لبخند” مواجه شده‌اید.

طراحی لبخند چیست؟

طراحی لبخند یا اصلاح طرح لبخند، مجموعه‌ای از روش های زیبایی دندان و لبخند است که فقط جنبه‌ی زیبایی دارد و از نظر درمانی کاری انجام نمی‌دهد.

گاهی اوقات ممکن است دندان های ما کاملا سالم باشند، اما احساس کنیم به دلیل تناسب نداشتن دندان ها، سایز متفاوت دندان ها با یکدیگر و یا حتی نامتناسب بودن رنگ دندان ها با یکدیگر، لبخند زیبایی نداریم.

در این شرایط می‌توانیم به سراغ طراحی لبخند برویم و به اصطلاح لبخندی “هالیوودی” داشته باشیم !

در طراحی لبخند دقیقا چه کارهایی انجام می‌شود؟

در اصلاح طرح لبخند به نکاتی مانند هماهنگی نسبت طول و عرض دندان ها با یکدیگر، هماهنگی و مناسب بودن خطوط لثه با یکدیگر، سفید کردن یا بلیچینگ دندان، روکش کردن دندان ها و … توجه می‌شود.

در این پروسه ممکن است با تشخیص دندانپزشک خود نیاز به پیاده سازی روش هایی مانند ارتودنسی، ترمیم پوسیدگی دندان، لمینت کردن دندان، ایمپلنت دندان و … باشد.

در پروسه‌ی طراحی لبخند، دندانپزشک ابتدا سلامت کامل دندان های شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، ابتدا به ترمیم دندان های پوسیده، کشیده شده، نامرتب و … مشغول شده و پس از ترمیم کامل دندان ها از نظر درمانی و مطمئن شدن از سلامت کامل دندان ها، به سراغ ترمیم زیبایی آن ها و استفاده از روش هایی مانند لمینت، سفید سازی و … می‌روند.

اگر به خدمات درمانی یا زیبایی دندان احتیاج داشتیم به کجا مراجعه کنیم؟

در این روز ها که با آلودگی هوا، کرونا، ترافیک و هزاران مشکل دیگر مواجه شده‌ایم، بهتر است قبل از هرگونه مراجعه به دندانپزشکی وقت قبلی بگیریم و از رفت و آمد در مسیر های دور و شلوغ بپرهیزیم.در صورتی که به هرگونه درمان یا ترمیم دندان احتیاج دارید، دندانپزشکی لبخند سپید با ۲۰ سال تجربه، کادر درمانی متخصص و متعهد و همچنین با داشتن دو شعبه، یکی در غرب تهران و دیگری در شرق تهران آماده‌ی ارائه‌ی خدماتی مانند ایمپلنت دندان، لمینت دندان، کامپوزیت دندان، جراحی لثه، طراحی لبخند، بلیچینگ دندان و … با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی از شنبه تا پنج شنبه به شما عزیزان است.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید