انتشار این مقاله


قرص اکسی کدون چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

قرص اکسی کدون : موارد مصرف دارو قرص اکسی کدون برای کمک به تسکین درد متوسط ​​تا شدید استفاده می شود. اکسی کدون متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان مسکن های افیونی شناخته می شوند. عملکرد آن در مغز اینگونه است که باعث تغییر نحوه احساس درد توسط بدن شما و […]

قرص اکسی کدون : موارد مصرف دارو

قرص اکسی کدون برای کمک به تسکین درد متوسط ​​تا شدید استفاده می شود. اکسی کدون متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان مسکن های افیونی شناخته می شوند. عملکرد آن در مغز اینگونه است که باعث تغییر نحوه احساس درد توسط بدن شما و پاسخ به درد می‌شود.

نحوه استفاده از محلول Oxycodone HCL

قبل از شروع مصرف قرص اكسی كدون، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

طبق دستور پزشک این دارو را از طریق خوراکی مصرف کنید. ممکن است این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر حالت تهوع دارید، مصرف این دارو همراه با غذا کمک می کند. از پزشک یا داروساز خود در مورد راه های دیگر کاهش حالت تهوع (مانند دراز کشیدن به مدت ۱ تا ۲ ساعت با کمترین حرکت سر) سوال کنید.

در هنگام استفاده از این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز گفته باشد که این کار را با خیال راحت انجام می دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی با این دارو را افزایش دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید، دوز را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری به دقت اندازه بگیرید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب دریافت نکنید. اگر از نحوه بررسی یا اندازه گیری دوز مطمئن نیستید از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. دوز خود را افزایش ندهید، دارو را با دفعات بیشتری مصرف نکنید یا آن را برای مدت زمان طولانی تر از زمان تجویز مصرف نکنید. طبق تجویز پزشک در زمان مناسب مصرف آن را متوقف کنید.

داروهای مسکن در صورت استفاده از اولین لحظه تجربه علائم درد، بهترین نتیجه را می دهند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، دارو ممکن است به خوبی کار نکند.

اگر درد مداوم دارید (مانند سرطان)، پزشک ممکن است شما را به استفاده از داروهای مخدر طولانی مدت نیز راهنمایی کند. در این صورت، این دارو فقط در صورت لزوم می تواند برای درد ناگهانی استفاده شود. سایر داروهای تسکین دهنده درد (مانند استامینوفن ، ایبوپروفن) نیز ممکن است با این دارو تجویز شوند. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از اکسی کدون با سایر داروها سوال کنید.

قطع ناگهانی این دارو ممکن است باعث ایجاد نشانه های ترک اعتیاد شود، خصوصاً اگر مدت طولانی یا در دوزهای بالا از آن استفاده کرده اید. برای جلوگیری از این حالت، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. در صورت بروز علائم ترک مانند بی قراری ، تغییرات ذهنی / خلقی (از جمله اضطراب ، مشکل خواب ، فکر خودکشی) ، آبریزش چشم، آبریزش بینی، حالت تهوع، اسهال، تعریق، دردهای عضلانی یا تغییرات رفتاری ناگهانی سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود ، ممکن است به خوبی کار نکند. اگر عملکرد دارو متوقف شد با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه به بسیاری از افراد کمک می کند، اما این دارو گاهی ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال در مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر / الکل) این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید تا خطر اعتیاد را کاهش دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر درد شما بهتر نشد یا بیشتر شد، به پزشک خود بگویید.

اثرات جانبی قرص اکسی کدون

به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.

حالت تهوع، استفراغ، یبوست، سبکی سر، گیجی یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. برخی از این عوارض جانبی ممکن است بعد از مدتی استفاده از این دارو کاهش یابد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

برای جلوگیری از یبوست، فیبر غذایی بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از داروساز خود بپرسید کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او میداند  که سود دارو برای شما بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی ، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: تنفس قطع شده در هنگام خواب (آپنه خواب)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند تحریک ، گیجی ، توهم)، درد شدید معده / شکم، دشواری ادرار، علائمی که نشان میدهد غدد فوق کلیوی به خوبی کار نمی کنند (مانند از دست دادن اشتها ، خستگی غیرمعمول ، کاهش وزن).

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی، از جمله: بیهوش شدن، تشنج، تنفس آرام / کم عمق، خواب آلودگی شدید / مشکل در بیدار شدن سریعاً از کمک پزشکی استفاده کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس ، فوراً به کمک پزشکی بروید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف اکسی کدون، در صورت حساسیت به سایر داروهای تسکین دهنده درد افیونی (مانند اکسی مورفون)، یا  سایر آلرژی  ها به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید ، خصوصاً: مواردی مانند: اختلالات مغزی (مانند ضربه به سر ، تومور ، تشنج)، مشکلات تنفسی (مانند آسم ، آپنه خواب ، بیماری انسدادی مزمن ریوی-COPD)، بیماری کلیوی ، بیماری کبدی، اختلالات روحی / خلقی (مانند گیجی ، افسردگی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر / الکل)، مشکلات معده / روده (مانند انسداد ، یبوست، اسهال) به دلیل عفونت ، ایلئوس فلج کننده)، مشکل در ادرار کردن (مانند بزرگ شدن پروستات)، بیماری کیسه صفرا، بیماری لوزالمعده (پانکراتیت).

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

محصولات مایع ممکن است حاوی شکر ، آسپارتام و / یا الکل باشند. در صورت ابتلا به دیابت ، وابستگی به الکل ، بیماری کبدی ، فنیل کتونوریا (PKU) یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی داشته باشید ، احتیاط توصیه می شود. در مورد استفاده بی خطر از این محصول از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند، به ویژه گیجی، خواب آلودگی و تنفس آرام / کم عمق.

در دوران بارداری ، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. چون ممکن است به نوزاد متولد شده آسیب برساند. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید. (به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.)

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. اگر کودک شما دچار خواب آلودگی غیرمعمول ، مشکل در تغذیه یا مشکل تنفس می شود ، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص اکسی کدون

به بخش های اخطار و نحوه استفاده از دارو نیز مراجعه کنید.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام کالاهایی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک ، دوز داروها را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای مسکن خاص (آگونیست / آنتاگونیست مخدر مخلوط مانند پنتازوسین ، نالبوفین ، بوتورفانول) ، نالترکسون.

در صورت مصرف این دارو با سایر محصولات که ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود ، ممکن است خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آرام / کم عمق، خواب آلودگی شدید / سرگیجه) افزایش یابد. در صورت استفاده از سایر محصولات مانند سایر داروهای تسکین دهنده درد یا سرفه (مانند کدئین ، هیدروکدون)، الکل، ماری جوانا (شاهدانه) ، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام ، لورازپام ، زولپیدم) ، عضله ، پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید. شل کننده ها (مانند کاریزوپرولول ، سیکلوبنزپرین) ، یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین ، دیفن هیدرامین

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید (مانند  داروهای آلرژی، سرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. از داروساز نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

سایر داروها می توانند در از بین بردن اکسی کدون از بدن تأثیر بگذارند، که ممکن است بر عملکرد اکسی کدون تأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به داروهای ضد قارچ آزول (مانند کتوکونازول)، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند اریترومایسین)، میفپریستون، داروهای HIV (مانند ریتوناویر)، ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین ، ریفامپین)، داروهای خاصی که برای درمان تشنج استفاده می شود (مانند کاربامازپین ، فنی توئین) اشاره کرد.

این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله سطح آمیلاز / لیپاز) تداخل ایجاد کند، احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد قرص اکسی کدون

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی دارد، در صورت وجود به او نالوکسان بدهید،. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: تنفس کند / کم عمق ، ضربان قلب کند و کما باشد.

یادداشت

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید. اشتراک آن خلاف قانون است.

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعداً برای بیماری دیگری استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک گفته شده است. در آن صورت ممکن است داروی دیگری لازم باشد.

در صورت  تجویز مصرف نالوکسان برای درمان بیش از حد مواد افیونی، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. در مورد علائم مصرف بیش از حد مواد افیونی و چگونگی درمان آن به خانواده یا اعضای خانه خود بیاموزید.

دوز از دست رفته

اگر این دارو را طبق یک برنامه منظم مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کرده اید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

نگهداری از قرص اکسی کدون

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.

داروها را به پایین توالت نریزید و آنها را در یک فاضلاب نریزید، مگر اینکه به شما دستور داده شود. اگر محصول منقضی شده یا دیگر نیازی به آن ندارید ، به درستی دور بریزید. برای جزئیات بیشتر، راهنمای دارو را بخوانید، یا با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید. اطلاعات آخرین بار در آوریل ۲۰۲۰ تجدید نظر شده است.

منابع:

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-1025-5278/oxycodone-oral/oxycodone-oral/details

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید