انتشار این مقاله


کمک های اولیه؛ خون دماغ شدن

مدیریت خونریزی از بینی.

خون دماغ شدن

خون دماغ شدن بسیار شایع می‌باشد که بیشتر از این که یک مشکل پزشکی باشد، یک مشکل معمولی است. اما ممکن است در برخی موارد نشانگر وضعیت‌های وخیم‌تر نیز باشد. نام علمی این وضعیت اپیستاکسی می‌باشد.

اقدامات لازم

  • صاف نشسته و به جلو خم شوید. زمانی که صاف بنشینید، فشار خون در داخل عروق بینی کاهش می‌یابد. این اتفاق تمایل به خونریزی را کاهش می‌دهد. خم کردن گردن به سمت جلو و پایین باعث کاهش احتمال برگشت خون به دهان و بلع آن می‌شود و احتمال آزردگی معده کاهش می‌یابد.
  • به آرامی از بینی خود بازدم انجام دهید. به آرامی از دهان دم (به داخل کشیدن هوا) انجام دهید و سپس به آرامی هوا را از بینی خود به بیرون هدایت کنید تا لخته‌های خون از بینی خارج گردند. سپس در هر دو سوراخ بینی، اسپری ضداحتقان حاوی اکسی متازولین استفاده کنید.
  • بینی خود را فشار دهید. با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره دست خود پره بینی را گرفته و به آرامی فشار دهید. از طریق دهان خود نفس بکشید. بینی را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار دهید. این فشار بر روی بینی باعث کاهش خون رسانی به تیغه بینی شده و احتمال قطع خونریزی بیشتر می‌شود. درصورت ادامه پیدا کردن خونریزی، مجدداً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار دادن پره بینی را ادامه دهید. دروصرت ادامه پیدا کردن خونریزی باید به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید.
  • پیشگیری از خونریزی مجدد. از واکاوی و ضربه به بینی و نیز تا چند ساعت از خم شدن بپرهیزید. سر خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک سواب پنبه‌ای (و حتی گیک گوش پاک کن) یا انگشت خود مقداری وازلین در داخل بینی بزنید.
  • درصورت خونریزی مجدد، مراحل فوق را تکرار کنید. درصورت رفع نشدن خونریزی به پزشک خود اطلاع دهید.
درمان خونریزی بینی

اقدامات اجتنابی

  • به هیچ عنوان سر خود را بالا نگیرید. این کار یک اشتباه رایج می‌باشد و باعث می‌شود خون از بینی خارج نشود یا وارد راه هوایی یا گوارشی شود. لذا پرهیز از این کار بسیار ضروری است.
  • از واکاوی بینی خودداری کنید و سعی کنید بینی را دستکاری نکنید.

بیشتر بخوانید:بعد از ضربه به بینی چه کنیم و علائم شکستگی بینی چیست؟


اقدامات اورژانسی

درصورت وجود موارد ذیل با ۱۱۵ تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهید:

  • ادامه خونریزی به مدت بیش از ۳۰ دقیقه
  • احساس سبکی سر یا غش
  • خون دماغ شدن متعاقب تصادف، افتادن یا آسیب به سر مانند برخورد مشت به صورت که احتمال شکستگی بینی وجود دارد

تماس با پزشک

درصورت وجود موارد زیر، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خون دماغ شدن متداول. درصورتی که به صورت شایعی دچار خونریزی از بینی می‌شوید ممکن است نیاز باشد تا مقداری از عروق بینی با استفاده از وسیله‌ی مخصوصی (کوتر) سوزانده شود. سوزاندن یا کوترینگ (cautering) روشی است که با استفاده از جریان الکتریکی، نیترات نقره یا لیزر، عروق خونی سوزانده می‌شوند تا خونریزی قطع گردد. همچنین ممکن است پزشک با استفاده از باد کردن یک گاز استریل یا بالون مخصوص، بر روی عروق بینی فشار آورده و خونریزی را کنترل نماید.
  • خون دماغ شدن زمانی که داروهای رقیق کننده خون و ضدانعقاد مصرف می‌کنید. داروهای آسپرین، وارفارین، کلوپیدوگرل، هپارین جزو این دسته از داروها هستند. احتمالاً با تنظیم دوز دارو مشکل رفع خواهد شد.

برای پیشگیری از خونریزی می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب و نیز مرطوب کردن هوای خانه استفاده کنید.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید