انتشار این مقاله


آزمایش pH مری چیست؟

آزمایش pH ۲۴ساعته مری، یک آزمایش سرپایی است که pH مری و میزان اسیدی که طی ۲۴ساعت از معده وارد مری شده‌است را اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایش pH ۲۴ساعته مری، یک آزمایش سرپایی است که pH مری و میزان اسیدی که طی ۲۴ساعت از معده وارد مری شده‌است را اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایش pH به علل مختلفی انجام می‌شود؛ مثل:

  • سوزش سردل یا معده، در درجه اول در بیمارانی که درمان در آن‌ها شکست خورده و کاندید جراحی شده‌اند.
  • علائم ناشایع از بیماری رفلاکس معده، مثل درد سینه، سرفه مداوم و آسم

چگونه آزمایش pH مری انجام می‌شود؟

یک کاوشگر کوچک از بینی شما وارد مری می‌شود و در نزدیکی قسمت انتهایی مری متوقف می‌شود. این کاوشگر به یک مانیتوری که بر روی کمربند یا بالای شانه قرار دارد، متصل می‌شود. دستگاه چند دکمه دارد که زمانی که فشار می‌دهیم، بروز علائم و زمان غذاخوردن و درازکشیدن را ثبت می‌کند.

چگونه باید برای این آزمایش خود را آماده نمود؟

۴ الی ۶ ساعت پیش از انجام آزمایش pH مری نباید چیزی بخورید یا بیاشامید. در صورتی که باردار هستید و یا بیماری‌های قلبی، ریوی یا هر بیماری و یا حساسیت به ماده‌ای دارید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

 آیا می‌توان مصرف داروها را پیش از آزمایش pH مری ادامه داد؟

بعضی داروها می‌توانند نتیجه آزمایش pH مری را تغییر دهند، مثل:

  • مهارکننده‌های پمپ پروتئین: امپرازول (Omeprazole)، لانزوپرازول (Lansoprazole)، اس‌امپرازول (Esomeprazole) و پنتوپرازول (Pantoprazole)
  • مهارکننده‌های گیرنده H2: سایمتیدین (Cimetidine)، فاموتیدین (Famotidine) و نیزاتیدین (Nizatidine)
  • انتی‌اسیدها: Alka-Seltzer، Gaviscon، Maalox، شیر منیزیم و Mylanta
  • بلاک‌کننده‌های کانال کلسیم: وراپامیل (Verapamil)، دیلتیازم (Diltiazem) و نیفدیپین (Nifedipine)
  • نیترات‌ها: نیتروگلیسیرین

داروهای دیگری نیز هستند که می‌توانند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند. پیش از آزمایش حتما با پزشک در این مورد مشورت کنید.

هرگز هیچ دارویی را بدون اجازه و مشورت با پزشک قطع نکنید. اگر بنا شد که مهارکننده‌های پمپ پروتئین را قطع کنید، حتما یک هفته بین قطع دارو و انجام تست فاصله بیندازید.

در طول آزمایش pH مری چه کارهایی باید انجام داد؟

در ۲۴ساعتی که آزمایش در حال انجام است، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا صحیح‌ترین نتیجه به دست آید.

  • فعالیت: سعی کنید فعالیت روزمره همیشگی خود را انجام دهید. بعضی افراد فکر می‌کنند که باید در طول این مدت فعالیت خود را کاهش دهند، درحالی که این صحیح نیست و پاسخ نادرست ایجاد می‌کند. تنها کاری که نباید انجام دهید، حمام رفتن و شستن محل اتصال دستگاه است.
  • خوردن: همان وعده‌های غذایی معمول خود را در زمان‌های همیشگی مصرف کنید. اگر در طول این مدت غذا نخورید، معده شما اسید ترشح نمی‌کند و پاسخ صحیحی برای آزمایش به دست نمی‌آید. بنابراین حداقل دو وعده غذایی در طول روز باید بخورید و هر میزان آب که خواستید می‌توانید بنوشید.
  • دراز کشیدن: در طول روز دراز نکشید. تا زمانی که قصد خواب ندارید، دراز نکشید. خواب بعدازظهر را تنها در صورتی انجام دهید که بخشی از روتین روزانه شما باشد.
  • داروها: به جز داروهایی که ممنوعیت دارند، مصرف داروهای دیگر خود را ادامه دهید.

چه اطلاعاتی را در طول آزمایش باید ثبت کنم؟

  • علائم اولیه خود را ثبت کنید تا در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که علائم رخ داد، دکمه مورد نظر دستگاه را فشار دهید.
  • زمان‌هایی که غذا یا نوشیدنی‌ (به جز آب) خوردید یا در زمان غیر وقت خواب دراز کشیدید را ثبت کنید.
  • زمانی که شروع به غذا خوردن می‌کنید، زمانی که از غذاخوردن دست می‌کشید، زمانی که شروع به درازکشیدن می‌کنید و زمانی که ازجای خود برمی‌خیزید را ثبت کنید.

پس از انجام آزمایش چه اتفاقی می‌افتد؟

شما می‌تواند رژیم غذایی و فعالیت‌های نرمال خود را پس از اتمام آزمایش ادامه دهید. با پزشک در مورد نتیجه آزمایش صحبت کنید.

آیا می‌توان از دستگاه‌های دیگری استفاده نمود؟

دستگاهی به نام  BRAVO نیز می‌تواند با روش آسان‌تری pH مری را بررسی کند. در این روش به جای قرار دادن یک لوله در بینی شما به مدت ۲۴ ساعت، پزشک یک کپسول را با دستگاه اندوسکوپ در مری شما کار می‌گذارد. این کپسول به صورت بی‌سیم به مدت ۴۸ ساعت اطلاعات pH مری شما را ارسال می‌کند.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید