انتشار این مقاله


پارگی ACL یا آسیب رباط صلیبی قدامی چست؟

آسیب ACL پارگی یا پیچ خوردگی رباط صلیبی قدامی ( KROO-SHE-ATE ) است. یعنی یکی از رباط ها اصلی زانوی شما. آسیب دیدگی ACL معمولا در حین ورزش رخ میدهد که شامل توقف ناگهانی یا تغییر جهت یا پرش و فرود است که معمولا در فوتبال و بسکتبال و فوتبال آمریکایی و اسکی در سراشیبی […]

آسیب ACL پارگی یا پیچ خوردگی رباط صلیبی قدامی ( KROO-SHE-ATE ) است. یعنی یکی از رباط ها اصلی زانوی شما.

آسیب دیدگی ACL معمولا در حین ورزش رخ میدهد که شامل توقف ناگهانی یا تغییر جهت یا پرش و فرود است که معمولا در فوتبال و بسکتبال و فوتبال آمریکایی و اسکی در سراشیبی رخ میدهد.

بسیاری از افراد هنگام بروز آسیب ACL زانو صدایی مانند “تق” یا “پوپ” را میشنوند یا احساس میکنند. زانوی شما ممکن است متورم شود یا احساس ناپایداری کند و برای تحمل وزن بیش از حد دردناک شود.

بسته به شدت آسب ACL درمان ممکن است شامل تمرینات استراحت و توانبخشی برای کمک به شما در بازیابی قدرت و ثبات یا جراحی برای جایگزینی رباط پاره شده و به دنبال آن توانبخشی باشد. یک برنامه تمرینی مناسب ممکن است به کاهش خطر آسیب ACL کمک کند.

علائم

علائم و نشانه های آسیب ACL معمولا شامل موارد زیر است:

  • احساس “تق تق” یا “پاپ پاپ” به صورت بلند در زانو
  • درد شدید و ناتوانی در ادامه فعالیت
  • تورم سریع
  • از دست دادن دامنه ی حرکت
  • احساس بی ثباتی یا حرکات پاندولی بدن با تحمل وزن

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر آسیب دیدگی در زانو شما باعث ایجاد علائمی از ACL شد سریعا مراقبت از محل آسیب را شروع کنید. مفصل زانو ساختار پیچیده ای از استخوان ها و رباط ها و تاندون ها و سایر بافت های است که با هم کار میکنند. تشخیص سریع و دقیق برا تعیین شدت آسیب و انجام درمان مناسب مهم است.

علت ها

رباط ها نوارهای محکم بافتی هستند که استخوان را به استخوان دیگر متصل میکنند. ACL یکی از دو رباطی است که از وسط زانو عبور میکند. استخوان ران  شما را به استخوان درشت نی (ران) متصل میکند و به ایجاد ثبات در مفصل زانو کمک میکند.

آسیب های ACL اغلب در حن فعالیت های ورزشی و فیتنس اتفاق می افتد که میتواند فشار به زانو وارد کند:

  • کاهش ناگهانی سرعت و تغییر جهت
  • چرخش با پای محکم کاشته شده
  • فرود آمدن از چرخشی به صورت ناگهانی
  • توقف ناگهانی
  • دریافت ضربه مستقیم به زانو یا برخورد محکم مانند تکل در فوتبال

وقتی رباط صلیبی آسیب میبیند معمولا پارگی نسبی یا کامل بافت وجود دارد. یک آسیب خفیف ممکن است رباط را کشش دهد اما آن را سالم نگه دارد.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل وجود دارند که خطر ابتلا به آسیب های ACL را افزایش میدهند. از جمله:

  • جنس مونث بودن- احتمالا به دلیل تفاوت در آنتومی و قدرت عضلانی و تاثیرات هورمونی
  • شرکت در برخی ورزش ها مانند فوتبال و فوتبال آمریکایی و بسکتبال و ژیمناستیک و اسکی کردن در سراشیبی
  • تهویه ضعیف
  • پوشیدن کفشی که به درستی متناسب پاهایتان نباشد
  • استفاده از تجهیزات ورزشی با ضعف نگهداری شده است. مانند بندهای وسایل اسکی که به درستی تنظیم نشده اند
  • باز روی سطوح چمن مصنوعی

عوارض

افرادی که آسیب ACL را تجربه میکنند بیشتر در معرض آرتروز زانو قرار دارند. آرتروز ممکن است هنگامی که شما جراحی بازسازی رباط را را انجام میدهید ایجاد شود. عوامل مختلفی روی پدد آمدن آرتروز تاثیر میگذارند. مانند شدت آسیب اصلی یا وجود آسیب های مرتبط در مفصل زانو یا سطح فعالیت پس از درمان.

جلوگیری

تمرین و ورزش مناسب می تواند به کاهش خطر آسیب پارگی ACL کمک کند. یک پزشک در حیطه ورزشی و یک متخصص طب فیزیکی بدن و یک مربی ورزشی یا سایر متخصصان پزشکی ورزشی میتوانند ارزیابی و آموزش بازخورد ارائه دهند که می تواند به شما در کاهش خطرات کمک کند. برنامه های کاهش آسیب ACL شامل موارد زیر است:

  1. ورزش هایی که عضلات پا را تقویت می کنند به ویژه تمرینات همسترینگ برای اطمینان از تعادل کلی در قدرت عضلات پا
  2. ورزش هایی برای تقویت ماهیچه های شکمی و استقامتی از جمله باسن و لگن و پایین شکم
  3. تمرین و ورزش هایی با تاکید بر تکنیک مناسب و وضعیت صحیح زانو هنگام پریدن و فرود آمدن
  4. تمرین برای بهبود تکنیک های چرخشی و پرشی
  5. تمرین برای تقویت عضلات پاها و باسن و عضلات شکمی و همچنین بهبود روش های پرش و فرود ها میتواند به کاهش خطر آسیب بیشتر ACL مرتبط با زنان ورزشکار کمک کند.

مجهز و آماده بودن

برای کمک به جلوگیری از آسیب دیدگی از کفش و زیره ی کفش مناسب ورزش خود استفاده کنید. اگر در سراشیبی اسکی می روید اطمینان حاصل کنید که بند ها اسکی شما توسط یک متخصص آموزش دیده به درستی تنظیم شده است تا در صورت افتادن کفش های اسکی های شما به طور مناسب آزاد شوند. به نظر نمیرسد که استفاده از زانوبند از آسیب ACL جلوگیری کند یا خطر آسیب مکرر پس از جراحی را کاهش دهد.

تینا جاویدان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *