انتشار این مقاله


چگونگی پرستاری از سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر هستند

بیماری آلزایمر یکی از بیماری های رایج در دوران سالمندی می باشد که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد این سالمندان آلزایمری هرگز نباید در منزل تنها بمانند و نیاز مند یک پرستار در منزل می باشد پرستاری از سالمندی که دچار بیماری آلزایمر هستند یک مراقبت بسیار سخت و دشوار میباشد در این مبحث قبل از اینکه بخواهیم […]

بیماری آلزایمر یکی از بیماری های رایج در دوران سالمندی می باشد که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد این سالمندان آلزایمری هرگز نباید در منزل تنها بمانند و نیاز مند یک پرستار در منزل می باشد پرستاری از سالمندی که دچار بیماری آلزایمر هستند یک مراقبت بسیار سخت و دشوار میباشد در این مبحث قبل از اینکه بخواهیم به توضیح در مورد پرستاری از بیماران آلزایمری بپردازیم توضیح مختصری راجع به بیماری آلزایمر در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم و سپس چگونگی پرستاری از آنها را شرح خواهیم داد.

تعریف بیماری آلزایمر:

آلزایمر یک بیماری در اختلال کار در مغز می باشد که حالت پیشرونده  دارد و ذهن و خافظه فرد سالمند را به مرور زایل میکند و باعث میشود سلول های مغزی فرد سالمند از بین برود. فردی که دچار این عارضه میشود حتما باید تحت کنترل قرار بگیرد و اشخاص عادی و افراد خانواده سالمند قادر نخواهند بود به مراقبت از او بپردازند بنابراین لازم است یک پرستار سالمند در خانه برای او استخدام نمایید.

پرستاری از سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر هستند:

شخصی که برای پرستاری از سالمند آلزایمری در نظر گرفته میشود باید یک پرستار متخصص و با مهارت باشد و با طرز برخورد و مراقبت از سالمند آلزایمری را به طور کامل بلد باشد. 

یک پرستار با مهارت برای مراقبت از بیماری آلزایمر باید راه کار های زیر را انجام دهد:

۱)برای شروع کار و در اولین مرحله پرستار می باید منزل شخصی سالمند را از نظر امنیت مورد بررسی قرار دهد و عوامل خطر ساز را از دسترس سالمند به دور نگه دارد به طور مثال:

-پرستار باید قفل های در های ورودی را چک کند که آیا به طور صحیح باز و بسته میشوند یا خیر

-میزان نور در مسیر راه سالمند را باید بررسی کند.

-لوازم خطرناک که ممکن است سالمند در برخورد با آنها به خود آسیب بزند را باید از دسترس او دور کند مانند وسایل آتش زا و یا وسایل برقی و مواد شیمیایی

۲)دومین مرحله از چگونگی پرستاری از سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر هستند مربوط میشود به تغذیه سالمند که پرستار می باید از تغذیه سالم برای سالمند استفاده کند و غذاهایی که سالمند را تحریک میکند را به وی ندهد و طبق یک برنامه ریزی مشخص مواد غذایی کامل را در برنامه غذایی آنها بگنجاند و همواره به نوشیدن آب فراوان به سالمند تاکید کند.

۳)یک پرستار باید به تحرکات و ورزش هایی که یک سالمند آلزایمری انجام میدهد را کنترل کند و زیر نظر وی باشد و قبل از انجام آن لازم است حتما با پزشک آنها مشورت شود.

۴)بیماران آلزایمری به مراتب اخلاق و منش آنها نیز دستخوش تغییر میشود و دچار لجاجت و رفتار های سرسختانه میشوند بنابراین یک پرستار باید بداند با شکیبایی و صبر و حوصله زیاد با او رفتار نماید زیرا سالمندان آلزایمری رفتار ها و حرکاتی که انجام میدهند تحت کنترل آنها نمی باشد.

یک پرستار سالمند آلزایمری برای مراقبت از این بیماران باید سطح علم و شناخت خود را از این بیماری به بالاترین حد برساند تا بتواند چگونگی پرستاری و برخورد با این افراد را بلد باشند.

بیماری آلزایمر چه نشانه هایی دارد؟

۱) تحول در اخلاق و رفتار فرد سالمند

۲) مبهم بودن جا و مکان برای سالمند

۳) احساس ضعف در بیان کلمات 

۴) بروز مشکلاتی در حافظه سالمند

۵) عدم تفکر

۶) وسایل شخصی خود را جابه جا قرار میدهد.

۷) عدم انجام کارهای روزانه خود 

وظایف یک پرستار سالمند آلزایمری:

۱) حمام بردن شخص سالمند دوبار در هفته لازم است که فرد دچار عفونت نشود.

۲) تمیز کردن دندان های سالمند: پرستار سالمند آلزایمری موظف است دندان های سالمند را روزی دوبار بشورد.

۳) رسیدگی یه ظاهر فرد سالمند: پرستار سالمند آلزایمری باید ظاهر فرد را از نظر کوتاهی ناخن ها، اصلاح کردن صورت و موارد دیگر مورد بررسی قرار دهد  و لازم است از وسایل بی خطر برای اصلاح صورت سالمند استفاده کند.

۴) پرستار سالمند باید بگذارد فرد لباس های خود را تعویض کند و در صورت درخواست کمک به پوشاندن لباس های او بپردازد.

۵) توجه به غذا خوردن سالمند که از حساس ترین وظایف یک پرستار است زیرا ممکن است شخص سالمند آلزایمری غذای خود را در جایی پنهان کند و طرز به کار بردن قاشق را از یاد برده باشد.

۶) یک پرستار باید زمانی که سالمند آلزایمری به دستشویی نیاز دارد را متوجه باشد.

چگونگی پرستاری از سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر هستند:

۱) پرستار سالمند باید آمادگی لازم از نظر روحی و روانی را برای مراقبت از سالمند آلزایمری داشته باشد

۲) برای غذا دادن .استحمام و خواب سالمند یک ساعت مشخص در نظر بگیرد تا به حافظه او کمک کند

۳) پرستار باید بیمار آلزایمری خود را در جمع های خانوادگی و دوستانه سهیم کند

۴) یک پرستار برای حفظ روحیه سالمند آلزایمری باید زمانی که او دچار فراموشی در اسامی اعضای خانواده میشود خشونت را کنار بگذارد و با مهربانی و عطوفت با او رفتار کند.

۵) پرستاری از سالمندانی که دچار بیماری آلزایمر هستند نیازمند صبر و شکیبایی  زیاد می باشد زیرا لازم است برای به یاد آوری مسائلی که باعث فراموشی سالمند شده است یک سری حرف ها رو دائما تکرار نمایند.

۶) یک پرستار سالمند آلزایمری نسبت به یک سری ازرفتار های بد و لجاجت سالمند بی تفاوت باشد و سعی کند رفتار های مفیدی که از خود بروز میدهد را دائما به او بگویند تا روحیه اش تقویت شود.

۷) فرد پرستار باید زمان برخورد با فرد آلزایمری همانند سایر اطرافیان خود کاملا عادی رفتار کنند.

۸) یک پرستار سالمند باید همانطور که از سالمند مراقبت میکند  به خودش هم اهمیت بدهد تا دچار افسردگی نشود و در جمع ها و میهمانی ها حضور پیدا کند.

۹) اگر سالمند آلزایمری بعد از استفاده از آب فراموش میکند آن را ببندد یا بعد از آشپزی شیر گاز را خاموش نمیکند و یاعث بروز خطراتی میشود را هرگز نباید تنها بگذارید.

۱۰) یک سالمند آلزایمری در جویدن غذا دچار مشکل میشود پس یک پرستار سالمند آلزایمری باید بداند که غذاهای او را میکس کند که او راحت تر میل کند.

۱۱) پرستار باید بداند یک سری از رفتار های سالمند آلزایمری به صورت هجوم آوردن به شخص مقابل میباشد که باید با مصرف به موقع دارو ها از وقوع آن پیشگیری نماید.

مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت :

موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت یک موسسه خدماتی در خوزه ی پرستاری در خانه می باشد . این موسسه با اعزام پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک به منازل حامی خانواده های محترم می باشد . شما می توانید برای اطلاع  و آشنایی بیشتر با این موسسه بر روی لینک www.parastaremanzel.com  کلیک کنید .

این مقاله به عنوان رپورتاژ منتشر شده و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده ندارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید