انتشار این مقاله


ارده چیست ؟ + خواص فوق العاده ارده

ارده یکی از مواد غذایی مقوی است که به صورت مایعی رقیق، تهیه و مصرف می‌شود. این ماده غذایی، عنصر رایج در آشپزی کشور‌های عربی، مدیترانه و منطقه خاورمیانه است. رنگ آن کرم بوده و طعم آن خاص و لذیذ می‌باشد. در این مقاله ابتدا شما را با انواع فرآورده‌های کنجدی آشنا می‌کنیم. سپس طرز […]

ارده یکی از مواد غذایی مقوی است که به صورت مایعی رقیق، تهیه و مصرف می‌شود. این ماده غذایی، عنصر رایج در آشپزی کشور‌های عربی، مدیترانه و منطقه خاورمیانه است.

رنگ آن کرم بوده و طعم آن خاص و لذیذ می‌باشد.

در این مقاله ابتدا شما را با انواع فرآورده‌های کنجدی آشنا می‌کنیم. سپس طرز تهیه ارده را شرح داده و در انتها از خواص محصولات به دست آمده از کنجد و موارد مصرف و منع آن سخن می‌گوییم. 

 نگاه گرمتان را با ما همراه کنید.

ارده: غلیظ و به صرفه

فرآورده‌های کنجدی:

 فرآورده های کنجدی صنایع غذایی رُزبُن سرشار از پروتئین و با ارزش غذایی بسیار بالا بوده، که به صورت میان وعده و یا برای تهیه غذا از آن‌ها استفاده می‌گردد. 

از ارده و حلوا ارده می‌توان به عنوان صبحانه یا میان وعده استفاده کرد. روغن ارده کنجد برای تهیه انواع غذاها به کار می‌رود و کِرِم ارده نیز در وعده صبحانه میل شده و مورد علاقه کودکان می باشد.

فرآورده‌های کنجدی را باید در جای خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کرد زیرا این مواد حاوی اسید‌های چرب اشباع نشده بوده و در مجاورت گرما و نور اکسید می‌شوند. همچنین از روغن ارده کنجد فقط برای پخت و پز و سرخ کردنی در دمای ملایم می‌توان استفاده کرد.  

طرز تهیه ارده

 طرز تهیه ارده

کنجد سرشار از کلسیم و مواد معدنی سودمند دیگری است که مصرف روزانه آن موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود. اما اغلب تعداد زیادی از این دانه‌ها، به صورت درسته و بدون هضم شدن از دستگاه گوارش عبور می‌کنند. ارده کنجد بهترین راه برای مصرف این دانه‌ها و جذب بهتر آن است.

برای تهیه ارده ابتدا باید پوست مضر کنجد جدا شود. پوسته کنجد دارای مقدار زیادی اسید اسکالیک و فیبر‌های هضم نشدنی است و می‌تواند میزان بهره بیولوژیکی کلسیم را در غذا کاهش دهد. به همین دلیل این پوسته مصرف دیگری نداشته و حتی برای کود یا خوراک دام نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

ابتدا کنجد را سه مرتبه در آب شور (قلیایی) و سپس در آب شیرین شستشو داده تا پوست مضر آن کاملا جدا شود. سپس کنجد‌های پوست کنده شده را بو داده تا برای تبدیل شدن به ارده آماده شوند.

در مرحله نهایی، کنجدها در آسیاب کاملا آسیاب شده تا به کرمی یکدست و روان تبدیل شود. در واقع ارده، همان کنجد پوست کنده ی بوداده ی آسیاب شده می‌باشد.

خواص ارده

فواید ارده

ارده کنجد، غذایی با طبع گرم و تر است که برای افرادی با مزاج سرد بسیار مفید است. مواد مغذی موجود در آن شامل: کربوهیدرات، ویتامین آ، اسید فولیک، ویتامین ب۱۲، کلسیم، آهن، منیزیوم، پتاسیم و روی می‌باشد.

 بهترین زمان برای مصرف آن، فصل زمستان است زیرا در این فصل بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن  نیاز دارد. هم‌چنین مصرف متعادل آن در طول هفته، می‌تواند سبب کاهش کلسترول بد خون و افزایش سطح چربی خوب یا همان HDL شود.

از میان برداشتن دمل‌ها:

کنجد یکی از موادی است که توانایی نرم کردن دمل‌ها و ورم‌های سفت داخلی بدن را دارد اما مصرف بیش از حد آن در افراد سرد مزاج می‌تواند موجب بروز جوش‌های پوستی گردد.

ملین:

تسهیل کار روده‌ها و پیشگیری از بروز یبوست، از دیگر فواید این محصول به شمار می‌رود. 

پیشگیری از سرطان:

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، دانه‌های کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشند. به همین دلیل فرآورده‌های کنجدی می‌توانند مانع بزرگی در برابر بروز انواع سرطان باشد.

مفید‌ترین غذا برای کودکان:

کودکان به دلیل تحرک بالا، به مصرف مواد پر انرژی نیاز دارند. کنجد، انرژی لازم برای آن‌ها را تامین کرده و هم‌چنین موجب تقویت حافظه در کودکان می‌شود.

خواص باور نکردنی ارده برای متعادل کردن وزن:

مصرف ارده در افراد سرد مزاج موجب کم شدن اشتها و در نهایت لاغری و کاهش وزن می‌شود. کافی است نیم ساعت قبل از وعده اصلی غذا یک قاشق غذاخوری از آن میل شود تا اشتهای شما کاهش یافته و تمایل کمتری به صرف غذا داشته باشید.

 علاوه بر این، کسانی که از لاغری رنج می‌برند، می‌توانند این ماده پرخاصیت  را با شیره خرما یا انگور و یا به همراه عسل ترکیب کرده و میل کنند. مصرف مداوم این ترکیب خارق‌العاده و لذیذ موجب چاق شدن افراد لاغر و رسیدن به وزن ایده‌آل می‌شود.

کنجد، ماده اولیه ارده

موارد منع مصرف:

 این ماده غذایی گرچه دارای خواص بی‌نظیری است اما مصرف زیاد آن برای همه افراد توصیه نمی‌گردد. خوردن بیش از حد فرآورده‌های کنجدی و در راس آن‌ها ارده، موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. اگر شما فردی کم‌تحرک بوده و یا برنامه منظمی برای ورزش یا پیاده‌روی ندارید، در مصرف این مواد باید دقت کنید.

کلام آخر:یکی از مواردی که ارده را به غذایی خاص و منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند، طبیعی بودن آن است. این ماده غذایی، فاقد هر گونه مواد افزودنی، اعم از شیمیایی و غیر شیمیایی است. صنایع غذایی رُزبُن این افتخار را دارد که فرآورده‌های کنجدی را به صورت صد در صد طبیعی تهیه و توزیع کند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید