انتشار این مقاله


قرص اتامبوتول چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

اتامبوتول یک آنتی بیوتیک است و با جلوگیری از رشد باکتری‌ها اثر می‌کند.

قرص اتامبوتول همراه سایر داروها برای درمان سل استفاده می‌شود. اتامبوتول یک آنتی بیوتیک است و با جلوگیری از رشد باکتری‌ها اثر می‌کند. این آنتی‌بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند. برای عفونت‌های ویروسی(مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نیست. استفاده‌ی بی‌مورد از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث بی‌اثر شدن دارو بر عفونت‌های بعدی شود.

 نحوه استفاده از Ethambutol HCL

قرص اتامبوتول را از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز یا طبق دستور پزشک. این دارو ممکن است گاهی دو بار در هفته مصرف شود. دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر از آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم هستند نیز استفاده می‌کنید، حداقل ۴ ساعت قبل از آنتی اسید این دارو را مصرف کنید. دوز دارو براساس سن، وزن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. برای داشتن بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در زمان‌هایی با فاصله مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در یک ساعت مشخص استفاده کنید. مصرف این دارو (و سایر داروهای سل) را تا پایان مقدار تجویز شده، ادامه دهید، حتی اگر علائم از بین بروند. قطع سریع دارو باعث ادامه رشد باکتری می‌شود که ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود و در نتیجه درمان عفونت دشوارتر گردد. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

سردرد، از دست دادن اشتها، ناراحتی معده، یا حالت تهوع و استفراغ ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده زیرا تشخیص داده که سود شما بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات بینایی (مانند تاری/ کاهش بینایی، کوری رنگ)، علائم بیماری کبد(مانند حالت تهوع/استفراغ مداوم، خستگی/ ضعف غیرمعمول، درد شکمی، زردی چشم/ پوست، ادرار تیره)، بی حسی/ سوزن سوزن شدن بازوها/ پاها، درد انگشت پا/ مفصل.

 در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: اختلالات روحی/ خلقی(مانند گیجی، توهم)، علائم عفونت جدید(مانند تب، گلودرد مداوم)، خونریزی آسان/ کبودی. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/ تورم(به خصوص صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص اتامبوتول، در صورت حساسیت به آن یا داروی دیگر، پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً: مشکلات چشمی(مانند نوریت بینایی، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی)، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، مصرف الکل.

قرص اتامبوتول ممکن است باعث شود که واکسن‌های باکتریایی زنده(مانند واکسن تیفوئید) نیز کارایی نداشته باشند. در حین استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک این دستور را داده باشد. قبل از عمل جراحی، تمام محصولات مورد استفاده خود(از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید. الکل ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد را افزایش دهد. هنگام استفاده از این دارو از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک درمورد تداخلات و نحوه‌ی استفاده مشورت کنید.

اثرات برخی از داروها در صورت مصرف همزمان با سایر داروها یا محصولات گیاهی می‌تواند تغییر کند و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا ممکن است باعث شود داروها به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی ممکن است، اما همیشه اتفاق نمی‌افتد. پزشک یا داروساز شما اغلب می‌تواند با تغییر در نحوه استفاده از داروهای خود و یا با نظارت دقیق، از تداخلات جلوگیری کرده یا آن را مدیریت کند. برای کمک به پزشک و داروساز خود در ارائه بهترین مراقبت‌ها، حتماً قبل از شروع درمان با این محصول، در مورد تمام محصولاتی که از آنها استفاده می‌کنید(از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در حالی که از این محصول استفاده می کنید، دوز داروهای مصرفی دیگر را بدون تأیید پزشک خود شروع، متوقف یا تغییر ندهید. لیست تمام محصولات مورد استفاده خود را نگه دارید. لیست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی دارویی را کاهش دهد.

 مصرف بیش از حد

اگر کسی قرص اتامبوتول را بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی داشته باشد، با اورژانس تماس بگیرید. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید. تست‌های آزمایشگاهی و/ یا پزشکی(مانند آزمایش خلط، معاینه چشم/ بینایی، عملکرد کلیه/ کبد، شمارش کامل خون) باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت بیماری کنترل شود یا عوارض جانبی بررسی شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. مصرف هر دوز از این دارو طبق برنامه ضروری است. اگر دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید. ذخیره سازی در دمای اتاق بین ۶۸-۷۷ درجه فارنهایت (۲۰-۲۵ درجه سانتیگراد) دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. به درستی این محصول را درتاریخ انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید، دور بریزید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید