انتشار این مقاله


آنتی‌اکسیدان‌های شیرمادر؛ این‌بار پیشگیری از بیماری‌های کبدی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیر مادر با دارا بودن توانایی حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب، به جلوگیری از بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی‌وعروقی و سرطان جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که یک آنتی‌اکسیدان خاص می‌تواند از بیماری کبدچرب غیر الکلی نیز جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به‌طور معمول در میوه ‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و […]

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیر مادر با دارا بودن توانایی حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب، به جلوگیری از بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی‌وعروقی و سرطان جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که یک آنتی‌اکسیدان خاص می‌تواند از بیماری کبدچرب غیر الکلی نیز جلوگیری کند.


آنتی‌اکسیدان‌ها به‌طور معمول در میوه ‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و مهم‌ترین نقش آن‌ها، جلوگیری از آسیب‎های سلولی است. ویتامین C و E، سلنیوم و کاروتنوئیدها همگی مثال‌هایی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند.

تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات به جلوگیری از برخی بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. این پژوهش‌ها به شکل اختصاصی روی آنتی‌اکسیدان‎ها متمرکز شده‌اند که عمدتاٌ در شیرمادر، کیوی و سویا یافت می‌شود و به‌نظر می‌رسد از بیماری کبد چرب غیرالکلی یا NAFLD جلوگیری کند. این بیماری با چاقی مرتبط است و شیوع آن به شکل گسترده‎ای درحال افزایش است.

مطالعه‌ی اثرات PQQ در موش‌های چاق

نتایج پژوهشی که در Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology منتشر شده‌است نشان می‌دهند موش‌هایی که از رژیم غذایی غنی از (PQQ (pyrroloquinoline quinoneبهره‌مند می‌شوند نسبت به موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی برخوردارند، سبب به‌دنیا آمدن نوزادانی با ریسک پایین‌تر ابتلای به NAFLD می‌شود.

PQQ ترکیبی شبه‌ویتامینی است که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و تاکنون فواید فراوانی برای آن شناسایی شده‌است.

این ترکیب به شکل مکمل‌ها قابل استفاده است.

pqq-complex-30-vegetarian-capsules-by-protocol-for-life-balanceرژیم غذایی غنی‌از PQQ هم سبب کاهش میزان چربی در بدن مادر و هم سبب کاهش چربی کبد جنین، حتی پیش‌از تولد می‌شود.

بعلاوه آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش التهاب که عامل بسیاری از بیماری‌هاست، سبب پیشگیری از بیماری‌های مزمن دیگر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

نکته‌ی جالب توجه، انتقال این مقاومت پس از تولد، از طریق تغذیه با شیرمادر نیز در نوزادان قابل مشاهده‌است.

نتایج این تحقیقات درمورد انسان‌ها هم‌چنان باید مورد بررسی قرار گیرد عدم مصرف مکمل‌ها بدون مشورت با پزشک در زنان باردار امری قطعی است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید