انتشار این مقاله


قرص سرژیلین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض این دارو

قرص سرژیلین برای درمان اختلالات حرکتی ناشی از بیماری پارکینسون استفاده می شود. این دارو بیماری پارکینسون را درمان نمی کند، اما ممکن است لرزش، سفتی عضلات، از دست دادن حرکت طبیعی را با کاهش دوز سایر داروهای پارکینسون (شکست پایان دوز) و تغییر ناگهانی بین حرکت طبیعی و سفتی بهبود بخشد (مشکلات “خاموش”). این […]

قرص سرژیلین برای درمان اختلالات حرکتی ناشی از بیماری پارکینسون استفاده می شود. این دارو بیماری پارکینسون را درمان نمی کند، اما ممکن است لرزش، سفتی عضلات، از دست دادن حرکت طبیعی را با کاهش دوز سایر داروهای پارکینسون (شکست پایان دوز) و تغییر ناگهانی بین حرکت طبیعی و سفتی بهبود بخشد (مشکلات “خاموش”). این دارو ممکن است دامنه حرکت و توانایی شما در راه رفتن، لباس پوشیدن و ورزش را بهبود بخشد. سرژیلین معمولاً در ترکیب با سایر داروها (به عنوان مثال لوودوپا، کاربیدوپا) استفاده می شود. سرژیلین یک مسدود کننده آنزیم (مهار کننده MAO) است که با کاهش تجزیه برخی از مواد طبیعی در مغز (انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین) کار می کند.

نحوه مصرف قرص سرژیلین

این دارو را به صورت خوراکی معمولاً دو بار در روز همراه با صبحانه و ناهار مصرف کنید. مصرف قرص سرژیلین در اواخر روز ممکن است باعث ایجاد مشکل در خواب شود. مقدار مصرف براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. دوز خود را بیشتر از حد مجاز مصرف نکنید و یا تعداد دفعات مصرف را خودسرانه افزایش ندهید.

بعد از اینکه به مدت ۲ یا ۳ روز سرژیلین مصرف کردید، ممکن است پزشک، شما را به سمت کاهش دوز لوودوپا راهنمایی کند. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. بدون صحبت قبلی با پزشک، دوز داروهای خود را قطع یا تغییر ندهید.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر کامل دارو را متوجه شوید. بدون مشورت با پزشک خود مصرف این دارو را قطع نکنید. اگر عملکرد مناسب دارو از بین رفت یا وضعیت شما بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی قرص سرژیلین

سرگیجه، درد شکم، خشکی دهان، حالت تهوع، ناراحتی معده، مشکل خواب و سردرد ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض  بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر لوودوپا نیز مصرف می کنید، ممکن است هنگام مصرف قرص سرژیلین عوارض جانبی بیشتری از لوودوپا مشاهده کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: حالت تهوع، لرزش، سفتی عضلات، تغییرات ذهنی/خلقی مانند توهم و خواب های غیر عادی. ممکن است لازم باشد پزشک دارو یا دوز دارو را تغییر دهد. دوز لوودوپا را بدون اینکه ابتدا با پزشک صحبت کنید، متوقف یا تغییر ندهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او مطمئن است که سود این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

خواب ناگهانی

برخی از افراد که قرص سرژیلین مصرف می کنند، در طول فعالیت های معمول روزمره خود (مانند مکالمه تلفنی، رانندگی) ناگهان به خواب رفته اند. در بعضی موارد، خواب بدون احساس خواب آلودگی از قبل رخ داده است. این اثر خواب ممکن است در هر زمان از درمان با سرژیلین اتفاق بیفتد، حتی اگر مدت طولانی از این دارو استفاده کرده باشید. اگر در طول روز دچار خواب آلودگی شدید یا به خواب می روید، تا زمانی که این اثر را با پزشک خود در میان نگذارید، رانندگی نکنید و در سایر فعالیت های احتمالاً خطرناک شرکت نکنید. خطر ابتلا به این اثر خواب با مصرف الکل یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شود، افزایش می یابد. به بخش احتیاطات نیز مراجعه کنید.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: غش کردن، از دست دادن تعادل، تغییرات ذهنی / خلقی (به عنوان مثال تحریک، گیجی، افسردگی، توهم)، اصرارهای شدید غیرمعمول (مانند افزایش قمار، افزایش میل جنسی) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. وخیم تر شدن سفتی عضله / انقباض، تغییر در توانایی / علاقه جنسی، افزایش لرزش، تورم مچ پا / پاها، مشکل در ادرار کردن، افزایش غیرمعمول وزن، خونریزی / کبودی آسان، مدفوع سیاه / قیر مانند، استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.

بحران فشار خون

این دارو به ندرت ممکن است باعث حمله فشار خون بالا (بحران فشار خون) شود که ممکن است کشنده باشد. بسیاری از تداخلات دارویی و غذایی می تواند این خطر را افزایش دهد. (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید.) در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی جدی، بلافاصله از پزشک کمک بگیرید: سردرد مکررو شدید، ضربان قلب سریع / آهسته / نامنظم / تپنده، درد قفسه سینه، سفتی گردن / درد، حالت تهوع / استفراغ شدید، تعریق  وسرد و مرطوب بودن پوست (گاهی تب دار)، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی (به عنوان مثال دید دو برابر / تاری)، حساسیت ناگهانی به نور (فوتوفوبیا).

سندرم سروتونین

قرص سرژیلین ممکن است سروتونین را افزایش دهد و بندرت باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم سروتونین می شود. در صورت مصرف داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند، خطر افزایش می یابد. بنابراین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید. در صورت بروز برخی از علائم زیر بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: توهم، بی قراری غیرمعمول، از دست دادن هماهنگی، ضربان قلب سریع، سرگیجه شدید، تب غیرقابل توجیه، حالت تهوع / استفراغ / اسهال، گرفتگی عضله.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه، مشکل تنفس بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط مصرف قرص سرژیلین

قبل از مصرف قرص سرژیلین، اگر به این دارو یا داروهای دیگر آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از قرص سرژیلین، سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید. خصوصاً: نوع خاصی از تومور غده فوق کلیه (فئوکروموسیتوما)، بیماری عروق مغزی (به عنوان مثال سکته)، مشکلات قلبی (به عنوان مثال نارسایی احتقانی قلب یا حمله قلبی)، بیماری های خونریزی دهنده، سابقه سردردهای شدید / مکرر، زخم معده، دیابت، سابقه شخصی / خانوادگی، اختلالات روحی / خلقی (به عنوان مثال اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی)، سابقه شخصی / خانوادگی فشار خون بالا، بیماری کبد، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود.پس رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید. به بخش اثرات جانبی نیز مراجعه کنید.

برای به حداقل رساندن سرگیجه و خطر غش، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید.

قبل از هرگونه جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد از قبل مصرف این دارو را متوقف کنید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

سرژیلین فقط در مواردی که به وضوح در دوران بارداری مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص سرژیلین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این اطلاعات شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از فرآورده هایی که ممکن است با قرص سرژیلین تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی (از جمله بوپروپیون، ماپروتیلین، میرتازاپین)، سایر مهارکننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لاینزولید، متیلن بلو، موکلوبمید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، ترانسیل پروستین)، داروهای ضد اشتها، داروهایی برای اختلال نقص توجه (مانند آتوموكستین، متیل فنیدیت)، آپراكلونیدین، ​​بوسپیرون، كاربامازپین / اكسكاربازپین، سیكلوبنزاپرین، دوترابنازین، برخی از محصولات گیاهی (مانند افدرا / ما هوانگ)، داروهای سرماخوردگی / داروهای ضد احتقان بینی (مانند فنیل افرین،فنیل پروپانول آمین، سودو افدرین)، فنتانیل، داروهای خیابانی (مانند LSD، مسکالین)، محرک ها (مانند آمفتامین، افدرین)، مکمل ها (مانند تریپتوفان، تیرامین)، تترابنازین، “تریپتان” های خاصی که برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود (مانند ریزاتریپتان، سوماتریپتان، زولمیتریپتان)، والبنازین.

داروهای با خطر سندرم سروتونین

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند، خطر سندرم / سمیت سروتونین افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان به داروهای خیابانی مانند MDMA / “اکستازی”، خار مریم، دکسترومتورفان، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین / پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین / ونلافاکسین، TCA ها مانند آمی تریپتیلین / دوکسپین)، داروهای مخدر خاص (مانند مپریدین، ​​متادون، پنتازوسین، پروپوکسیفن، ترامادول، تاپنتادول) و غیره. خطر ابتلا به سندرم سروتونین / مسمومیت ممکن است هنگام شروع یا افزایش دوز این داروها بیشتر باشد.

در صورت استفاده از هر یک از این داروها قبل از، در طی یا ۲ هفته پس از درمان با قرص سرژیلین، به پزشک یا داروساز خود بگویید. اگر حداقل در طی ۵ هفته قبل از شروع قرص سرژیلین فلوکستین مصرف کرده اید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. با پزشک خود در مورد اینکه چه مدت بین شروع یا قطع هر یک از این داروها و مصرف سرژیلین صبر کنید، با پزشک مشورت کنید.

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید (مانند آلرژی، محصولات سرفه و سرماخوردگی، قرص های رژیمی) زیرا ممکن است حاوی دکسترومتورفان، مواد ضد احتقان یا مواد محرک باشند. از داروساز خود در مورد استفاده ایمن از آن محصولات سوال کنید.

منع مصرف غذاهای حاوی تیرامین

برای جلوگیری از واکنش بسیار جدی فشار خون، بسیار مهم است که رژیم غذایی خاصی را که توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می شود را دنبال کنید.

در زمان مصرف این دارو از خوردن غذاها و نوشیدنی های سرشار از تیرامین از جمله: پنیرهای قدیمی (به عنوان مثال بلو، چدار، پارمسان)، گوشت و سوسیس خشک / قدیمی / تخمیرشده (به عنوان مثال سالامی،liverwurst )، ماهی نگهداری شده (به عنوان مثال  ترشی شاه ماهی)، محصولات حاوی مقادیر زیادی مخمر (به عنوان مثال عصاره مخمر غلیظ، سوپ پودر یا آب گوشت، نان خانگی یا مایه نان)، غذاهای تخمیر شده (به عنوان مثال کیم چی و ترشی کلم)، بیشتر محصولات سویا (به عنوان مثال سس سویا، توفو)، لوبیای فاوا، شراب قرمز، شری (نوعی شراب)، آبجوهای شیرین خودداری کنید.

همچنین از مصرف غذاهایی که مقدار متوسطی تیرامین دارند، نیز اجتناب کنید، مانند: آووکادو، موز، بادمجان، لوبیای سبز، کشمش، تمشک، آلو قرمز، اسفناج، گوجه فرنگی، شکلات، محصولات لبنی(به عنوان مثال دوغ، ماست، خامه ترش)، تخم مرغ ماهی، پته، بادام زمینی، قهوه، کولا، آبجو بدون الکل، الکل مقطر، شراب شیرین، شراب سفید. برای جزئیات بیشتر و لیست کاملی از سایر غذاهای حاوی تیرامین با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

در صورت مشاهده علائم فشار خون بسیار بالا مانند ضربان قلب غیر عادی سریع / آهسته، استفراغ، تعریق غیرقابل توضیح، سردرد، درد قفسه سینه، تغییرات ناگهانی بینایی، ضعف در یک طرف بدن  و اختلال گفتار  فوراً به دنبال پزشک باشید.

این دارو ممکن است در برخی آزمایش‌های پزشکی / آزمایشگاهی (از جمله اسکن مغزی برای بیماری پارکینسون) تداخل ایجاد کند و احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد قرص سرژیلین

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس را دارد، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است تا ۱۲ ساعت ظاهر نشود و ممکن است شامل هیجان، تحریک پذیری، بی قراری، سرگیجه، ضعف، خواب آلودگی، گرگرفتگی، تعریق، ضربان قلب سریع، سردرد، گیجی و تشنج باشد.

یادداشت

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست (ملانوم) را داشته باشند. در صورت مشاهده تغییر در شکل یا اندازه خال ها یا سایر تغییرات غیرمعمول پوستی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باید به طور منظم معاینه پوستی انجام دهید، از پزشک خود بپرسید.

دوز از دست رفته

اگر دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

نگهداری قرص سرژیلین

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را به پایین توالت نریزید و آنها را در یک فاضلاب نریزید، مگر اینکه به شما دستور داده شود.

زمانی که دیگر نیازی به دارو ندارید یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد، به درستی آن را دفع کنید. با داروساز درباره نحوه صحیح دور ریختن دارو مشورت کنید.

منابع:

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-13489-8041/selegiline-oral/selegiline-oral/details

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید