انتشار این مقاله


با این ۵ اقدام از مستهلک شدن پکیج پیشگیری کنید!

امروزه در بسیاری از خانه‌ها برای تامین آب گرم مصرفی و هوای گرم منزل در فصول سرد، از سیستم گرمایشی پکیج استفاده می‌شود. کارایی و قابلیت اطمینان زیاد این نوع سیستم گرمایشی، باعث افزایش محبوبیت آن شده است. متاسفانه پکیج‌ها هم مانند هر محصول دیگری سرانجام روزی مستهلک شده و از کار می‌افتند. با این […]

امروزه در بسیاری از خانه‌ها برای تامین آب گرم مصرفی و هوای گرم منزل در فصول سرد، از سیستم گرمایشی پکیج استفاده می‌شود. کارایی و قابلیت اطمینان زیاد این نوع سیستم گرمایشی، باعث افزایش محبوبیت آن شده است. متاسفانه پکیج‌ها هم مانند هر محصول دیگری سرانجام روزی مستهلک شده و از کار می‌افتند. با این حال نگهداری اصولی و سرویس دوره‌ای، عمر مفید قطعات آن را افزایش می‌دهد و باعث بهبود کارایی پکیج می‌شود.

از مهم‌ترین اقدامات جهت افزایش طول عمر پکیج، می‌توان به رسوب گیری سالانه، هواگیری، بررسی فیلترها،  دودکش و پمپ آن، اشاره کرد. عدم توجه نسبت به هر یک از این موارد، می‌تواند باعث خرابی پکیج و پرداخت هزینه‌های بیشتر از سوی مصرف کنندگان شود. در ادامه در مورد اهمیت و چگونگی انجام هر یک از این اقدامات و نکات نگهداری پکیج، توضیحات مفیدی را ارائه می‌دهیم.

۱-    رسوب گیری سالیانه

شنیدن صدای تق تق از پکیج، گرم و سرد شدن آب، دیر گرم شدن آب و کاهش راندمان کاری پکیج، از مشکلات شایع بسیاری از مصرف کنندگان به شمار می‌رود که علت آن، رسوب گرفتن پکیج و قطعات آن است. به همین خاطر توصیه می‌شود که در هنگام سرویس سالانه پکیج، عملیات رسوب زدایی انجام شود. بهتر است برای این کار، از فرد فنی کار، کمک بگیرید، زیرا یک اشتباه کوچک در فرآیند رسوب گیری پکیج، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی‌تر و حتی از کار افتادن دائم سیستم گرمایشی شود.

نحوه رسوب زدایی پکیج

رسوب زدایی پکیج کار آسانی نیست و نیاز به دقت و تبحر دارد و یک سری نکات ایمنی را باید رعایت کرد. رسوب زدایی یکی از مهمترین مواردی است که در تعمیر پکیج مورد توجه قرار میگیرد. این عملیات به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود. در روش سنتی، با استفاده از مواد جرم گیر، پکیج را رسوب زدایی می‌کنند. در حالی که در روش مدرن، با استفاده از پمپ رسوب گیر، این کار قابل انجام است. مراحل جرم گیری پکیج به روش سنتی به شرح زیر است:

  1. قطع کردن آب، برق و گاز پکیج
  2. برداشتن روکش پکیج و تخلیه کامل آب داخل آن
  3. خارج کردن مبدل اولیه و ثانویه
  4. قرار دادن مبدل داخل یک ظرف آب و اسید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه
  5. شستن مبدل با فشار آب زیاد جهت خارج شدن رسوبات داخل آن
  6. تنظیم فشار پکیج، روی ۱/۵ بار

۲-    بررسی دودکش

نصب استاندارد دودکش، برای خروج دود پکیج، ضروری است. جهت افزایش ایمنی و بهبود عملکرد پکیج، باید هر چند وقت یکبار، دودکش آن را بررسی کنید. مسدود شدن مسیر دودکش، می‌تواند مشکلات تنفسی و حتی خفگی افراد را در پی داشته باشد.

۳-    هواگیری و تنظیم فشار فصلی

بسته به مدل پکیج و میزان استفاده از آن، در داخل لوله‌های پکیج هوا جمع می‌شود. زیاد شدن هوای داخل پکیج، با مشکلات زیادی همراه است. به عنوان مثال: سروصدای پکیج، گرم و سرد شدن آب و روشن نشدن پکیج، از تبعات آن هستند. به همین خاطر برای جلوگیری از کاهش عملکرد پکیج و مستهلک شدن آن، باید نسبت به هواگیری اقدام کرد. بهترین زمان برای هواگیری پکیج شروع فصل سرما است. با اینکه هواگیری کار سختی نیست، اما بهتر است توسط سرویس کار انجام شود. توجه کنید که بسته به مدل سیستم گرمایشی، هواگیری آن متفاوت است. اما مراحل اصلی آن به شرح زیر است:

  • لوله آب گرم را باز کنید تا پکیج روشن شود
  • با چرخاندن پیچ هواگیری پکیج در جهت خلاف عقربه ساعت، آن را باز کنید
  • در زیر پیچ هواگیری، یک ظرف قرار دهید. زیرا همراه هوا، آب نیز خارج خواهد شد.
  • تا خارج شدن کامل آب و هوا صبر کنید
  • با چرخاندن پیچ هواگیری، در جهت عقربه‌های ساعت، آن را ببندید.
  • فشار پکیج را روی ۵/۱ بار تنظیم کنید

تنظیم فشار پکیج

فشار استاندارد پکیج در مدل‌های مختلف، ۱/۵ بار است. کمتر و بیشتر شدن آن از این مقدار مشکلاتی را برای پکیج ایجاد می‌کند. در صورت مشاهده افت یا افزایش فشار باید فورا جهت تنظیم آن، اقدام کنید. تغییر فشار پکیج، علت‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال هواگیری باعث کاهش فشار پکیج می‌شود که با خاموش کردن دستگاه و باز کردن شیر پرکن، قابل تنظیم است. در صورتی که تغییر فشار پکیج علت مشخصی ندارد، بهتر است از یک فرد فنی بخواهید که آن را تنظیم کند، زیرا با بررسی دقیق علت تغییر فشار پکیج، از ایجاد مشکلات جدی‌تر جلوگیری خواهد شد.

۴- بررسی فیلترها و صافی‌ها

همه ما می‌دانیم که آب شهری حاوی املاح و سختی است. بنابراین جریان آب در پکیج و لوله‌های آن به مرور باعث تجمع رسوبات می‌شود. متاسفانه رسوب گرفتن پکیج با مشکلات فراوانی به همراه است. از جمله تبعات آن، می‌توان به کاهش دمای آب، مصرف انرژی بیشتر، آسیب دیدن لوله‌ها، خرابی و از کار افتادن پمپ،س اشاره کرد. خوشبختانه برای محافظت و مراقبت از پکیج و جلوگیری از خرابی آن، وسایل حفاظتی مختلفی مانند فیلتر یا سختی گیر و صافی برگشت پکیج، وجود دارد. این وسایل با جذب املاح و فلزات مانع از رسوب گرفتن پکیج و لوله‌های آن می‌شوند. اما یک مسئله مهم وجود دارد؛ اینکه به مرور ذرات و املاح آب در فیلتر و صافی برگشت پکیج رسوب می‌کنند و این می‌تواند باعث کاهش عملکرد آنها و در نتیجه خرابی پکیج شود.

دقت داشته باشید که با بررسی منظم سختی گیر و صافی برگشت پکیج، می‌توان از مستهلک شدن پکیج پیشگیری کرد. پس قبل از اینکه متوجه اثرات از کار افتادگی آنها شوید، بررسی‌های لازم را انجام دهید. اگر به موقع برای بررسی فیلتر و صافی پکیج اقدام کرده باشید، به احتمال زیاد با رسوب‌زدایی، مشکل آنها حل می‌شود. در غیر این صورت نیاز به تعویض دارند که بهتر است توسط فنی کار حرفه‌ای انجام شود.

۵- بررسی پمپ پکیج

پمپ یکی از قطعات گران و مهم پکیج است. این قطعه در چرخش و گرم کردن آب تاثیرگذار است. به همین خاطر، خرابی آن در عملکرد پکیج تاثیر منفی می‌گذارد. بسیار مهم است که در سرویس سالانه سیستم گرمایشی مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت هرگونه خرابی، به موقع تعمیر شود. توجه کنید که تست سلامت پمپ، یک کار حرفه‌ای است، به همین خاطر باید توسط سرویسکار انجام شود.

فرقی ندارد که پکیج دیواری شما از چه برندی است، حجم آن چقدر است و برای چه مکانی از آن استفاده می‌کنید. پکیج دستگاه پرمصرفی است و تقریبا در تمام فصول سال از آن استفاده می شود. در ماه‌های گرم سال برای تولید آب گرم مصرفی و در فصول سرد برای گرمایش رادیاتور و شوفاژ و گرم کردن محیط از پکیج استفاده می شود. این استفاده مداوم باعث می شود که به مرور عمر پکیج دیواری کوتاه تر شود و بیشتر به سرویس و تعمیر پکیج نیاز داشته باشد. همچنین وجود رسوبات و مواد معدنی محلول در آب باعث ایجاد رسوبات در سیستم لوله کشی پکیج می‌شود و کم کم دستگاه را از کار خواهد انداخت. برای نگهداری صحیح و طولانی مدت از این دستگاه باید به صورت دوره‌ای پکیج را سرویس کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید