انتشار این مقاله


بعد از ترک سیگار چه باید کرد؟

اعتیاد به سیگار یکی از انواع مرسوم اعتیاد بوده که می تواند افراد را با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه کند. اعتیاد به سیگار یکی از انواع مرسوم اعتیاد بوده که می تواند افراد را با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه کند.

اعتیاد به سیگار یکی از انواع مرسوم اعتیاد بوده که می تواند افراد را با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه کند. این مسئله باعث شده تا امروزه ترک سیگار و روش های بدست آوردن دوباره سلامتی تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم شود. نکته بسیار مهم این است که پس از انجام فرآیند این ترک سیگار لازم است تا چه کارهایی انجام دهیم که بتوانیم به مسیر زندگی برگشته و دیگر به سراغ مصرف سیگار نرویم.

در این راستا، در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به کارهایی که بعد از ترک سیگار باید انجام دهید انداخته و در رابطه با هر یک از آن ها توضیحات کامل و جامعی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این موارد بیاندازیم.

استرس خود را کنترل و مدیریت کنید

بی شک درصد بسیار زیادی از افراد که درگیر اعتیاد به سیگار شدند اگر مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند به عنوان مهم ترین عامل به دلیل استرس بسیار زیادی که در زندگی داشتند اقدام به کشیدن سیگار کرده و رفته رفته معتاد به آن شدند.  این مسئله باعث شده تا امروزه یکی از کارهای بسیار مهمی که پس از ترک سیگار باید انجام دهید، مدیریت و کنترل استرس های روزمره زندگی است. بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته افرادی که پس از ترک دوباره اقدام به کشیدن سیگار کرده و دوباره معتاد می شوند، به دلیل آن است که پس از ترک دوباره در هنگام مواجهه با استرس های روزمره به عادت قبلی خود بازگشته و دوباره در دام اعتیاد می افتند.

به همین دلیل متخصصین پیشنهاد می دهند که پس از ترک سیگار حتماً اقدام به مدیریت و کنترل استرس کنید، چرا که عوامل استرس در زندگی شما می تواند یک عامل محرک برای برگشتن به عادت های قدیمی باشد. در نتیجه اگر می خواهید تا پس از ترک سیگار دیگر به سراغ آن نرفته و اعتیاد خود را برای همیشه کنار بگذارید حتما به میزان و سطح استرس خود توجه کرده و به دنبال راه های مختلفی به منظور مدیریت و کنترل استرس در زندگی تان باشید. امروز راه ها و روش های خلاقانه برای مدیریت استرس در مواقع فشار وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید. همچنین مشورت کردن با روانشناس به شما کمک می کند تا بتوانید استرس خود را به طرز چشمگیری کنترل کنید.

به صورت روزانه مدیتیشن کنید

یکی از تکنیک ها و روش های بسیار موثری که به شما کمک می کند تا بتوانید استرس و فشارهای روحی و روانی را از خود دور کرده و عواملی که باعث می شود تا دوباره به سراغ سیگار بروید را از بین ببرید، انجام مدیتیشن به صورت روزانه است. پیشنهاد ما این است که پس از ترک سیگار حتماً اقدام به یادگیری مدیتیشن به صورت علمی کرده و در طول روز ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص دهید. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که افرادی که پس از ترک سیگار اقدام به مدیتیشن می کنند، در طول روز استرس و فشار کمتری را تجربه کرده و همچنین شانس و احتمال بازگشت آن ها به سیگار به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. کمک گرفتن از افراد متخصص در این حوزه به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به کنترل استرس خود کنید.

ورزش روزانه را فراموش نکنید

بی شک همه ما این جمله را در طول زندگی خود شنیدیم که ورزش دشمن اعتیاد است. در حقیقت ورزش کردن به شما کمک می کند تا سبک زندگی سالمی داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که اگر اقدام به ترک سیگار کردید، حتماً روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. در این راستا داشتن یک برنامه ورزشی روزانه که پیچیده نباشد به شما کمک می کند تا مسیر بازگشت به زندگی را با سرعت بسیار زیادی طی کرده و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که در ابتدا اقدام به انجام فعالیت های هوازی به مدت ۳۰ دقیقه کنید، چرا که انجام این فعالیت ها می تواند تاثیر مثبتی بر روی سیستم قلبی عروقی داشته و به شما کمک کند تا سلامت بدن خود را باز گردانید. حتی انجام پیاده روی نیز در این مسیر به شما کمک می کند.موضوع و مسئله بسیار مهم این است که ورزش کردن از سوی دیگر می تواند به شما کمک کند تا باز هم اقدام به کنترل استرس خود کرده و عوامل محرک را به طرز چشمگیری از خود دور کنید.

اضافه کردن میوه و سبزیجات به رژیم غذایی روزمره

یک تغذیه سالم بخش بسیار مهمی از داشتن یک سبک زندگی سالم به حساب می آید در نتیجه اگر به تازگی سیگار را ترک کرده و آن را کنار گذاشتید، برای به دست آوردن سلامت خود لازم است تا رژیم غذایی خاصی داشته باشید. پیشنهاد ما این است که پس از ترک سیگار حتما رژیم غذایی خود را غنی از آنتی اکسیدان ها کنید تا بافت های آسیب دیده در بدن شما که به واسطه مصرف دخانیات با مشکل مواجه شدند با سرعت بیشتری ترمیم شوند. مصرف آنتی اکسیدان ها به طرز چشمگیری به شما کمک می کند تا بتوانید دوباره سلامت بدن خود را برگردانده و به روزهای عادی تان بازگردید.

 یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که چه مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت میوه ها و سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان بوده و در بین آن ها می توان به میوه هایی مثل توت، بلوبری، انگور و… اشاره کرد. همچنین مصرف آجیل، چایی، سبزیجات و… به عنوان منابع غنی آنتی  اکسیدان به سلامت بدن شما پس از فرآیند ترک کمک خواهد کرد.

انجام چکاپ های منظم

پس از فرایند ترک سیگار ممکن است بدن شما واکنش های مختلفی از خود نشان داده و لازم باشد تا از پزشک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. به همین دلیل است که افراد پس از ترک سیگار موظف هستند تا به صورت سالانه غربالگری شده و چکاپ های مختلفی را انجام دهند.

 پیشنهاد ما این است که حتماً برنامه ریزی دقیقی برای چکاپ سلامتی خود و انجام تست های گوناگون داشته باشید. چرا که انجام این کار باعث می شود تا مسیر بازگشت بدن شما به حالت عادی با سرعت بیشتری طی شود. پزشکان متخصص پیشنهاد می دهند که پس از ترک سیگار حتما انجام آزمایش خون و سی تی اسکن را به صورت سالیانه و منظم داشته باشید تا اگر بدن شما پس از ترک سیگار با مشکلی مواجه شد، به سرعت مسئله و مشکل به وجود آمده تشخیص داده شده و برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

ویتامین های مختلف را مصرف کنید

ویتامین ها نیز که از عوامل بسیار مهمی هستند که باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود بدن پس از ترک سیگار خواهند شد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا پس از کنار گذاشتن سیگار حتماً مصرف ویتامین هایی نظیر B، C و E را در برنامه خود قرار دهید. مصرف این ویتامین ها به شما کمک می کند تا بتوانید بدن خود را به سرعت به حالت قبل بازگردانید.

خواب کافی داشته باشید

متاسفانه بسیاری از مشکلات ما به دلیل عدم خواب کافی است. این مسئله باعث می شود تا افراد در طول زندگی با مشکلات گوناگونی مواجه شوند. یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که اعتیاد به سیگار و مصرف نیکوتین باعث می شود تا کیفیت خواب شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. به همین دلیل لازم است تا پس از ترک سیگار تلاش کنید که ریتم خواب خود را به حالت عادی برگردانده و کیفیت آن را افزایش دهید. پیشنهاد ما این است که برای رسیدن به این هدف حتماً ۷ تا ۸ ساعت خواب روزانه داشته باشید.

به صورت منظم آب بنوشید

مصرف منظم آب در طول روز نیز باعث کمک به سالم بودن بدن شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر روی بدن شما خواهد داشت. نکته بسیار مهم این است که پس از ترک سیگار، مصرف آب به صورت منظم و به اندازه کافی در طول روز باعث می شود تا مشکلات مختلفی که در بدن شما به وجود آمده به سرعت برطرف شده و بدن شما بسیار زودتر به مسیر و روند عادی خود برگردد. پیشنهاد ما این است که حتماً ۷ تا ۸ لیوان در طول روز آب خورده و به بدن خود کمک کنید تا دوره پس از ترک را با سرعت بیشتری طی کند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به کارهای انداختیم که پس از ترک سیگار باید آن ها را انجام دهید. البته سعی ما در این مطلب آن بود که موارد مهمی که باید در این حوزه بدانید را بیان کنید. یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کارهای پس از ترک به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند که برخی از آن ها مربوط به سلامت بدنی و برخی دیگر مربوط به سلامت روح و روان شما است. توجه به این دو باعث می شود تا پس از ترک سیگار به راحتی به زندگی عادی خود باز گردید.

منبع: سایت دیسگار

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید