انتشار این مقاله


مبورین

مبورین یکی از داروهای مورد استفاده در درمان سندرم روده تحریک پذیر می‌باشد.

مبورین یک داروی آنتی اسپاسمودیک است که با اثر مستقیم بر روی عضلات صاف دیواره سیستم گوارشی، اثر خود را اعمال می‌کند. به صورت کلی این دارو در بین عموم مردم بیشتر برای درمان سندرم روده تحریک پذیر و گرفتگی و قولنج مربوط به آن شناخته می‌شود.

فارماکوکینتیک

این دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود و به سرعت از سیستم گوارش جذب خون می‌گردد. حدود ۱ الی ۳ ساعت بعد از مصرف، غلظت خونی دارو به حداکثر میزان خود می‌رسد. نیمه عمر دارو ۵ الی ۶ ساعت در دوز ۲۰۰ میلی گرم می‌باشد. دفع این دارو پس از متابولیزه شدن در کبد، از طریق ادرار انجام می‌گیرد. به صورت کلی این دارو متابولیسم سریعی در بدن دارد.

مکانیسم اثر

مکانیسم اثر اصلی این دارو نامشخص می‌باشد اما با اعمال اثرات مختلف مانند تغییر در میزان جذب آب، کاهش نفوذپذیری کانال‌های یونی و … اثرات خود بر سیستم گوارش را اعمال می‌کند.

مبورین با این که یک داروی آنتی کولینرژیک صناعی می‌باشد، به دلیل اینکه اثر این دارو بر سیستم گوارشی از طریق سیستم عصبی خودکار کنترل نمی‌شود، اثرات جانبی آنتی کولینرژیک در سایر بخش‌های بدن را ندارد.

موارد مصرف

اختلالات انقباضی کولون مانند مراحل اولیه سندرم تحریک پذیر از جمله موارد مصرف این دارو می‌باشند.

این دارو در درمان علائمی مانند کرامپ و دردهای شکمی که مداوم باشند، اسهال غیرعفونی و نفخ اثر خوبی دارد. مبورین جهت درمان علامتی سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، کولون تحریک پذیر مزمن، کولیت، یبوست‌های اسپاستیک و… به کار می‌رود.


بیشتر بخوانید: طبقه بندی انواع سندرم روده تحریک پذیر با توجه به ویژگی‌های میکروبیومی


عوارض جانبی

این دارو دارای عوارض جانبی کم و محدودی می‌باشد. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش‌های حساسیتی (راش، کهیر، ورم صورت و لب‌ها، آنژیوادم و…)
  • سرگیجه
  • سردرد
  • بی‌خوابی
  • تهوع
  • بی‌اشتهایی
  • عوارض گوارشی
  • برادی‌کاردی

منع مصرف

افرادی که دچار ایلئوس‌های فلجی هستند، به دارو یا اجزای آن حساسیت دارند و افراد مبتلا به پورفیری در مصرف این دارو منع دارند. همچنین این دارو در افرادی که اختلالات کلیوی، کبدی یا قلبی (بلوک قلبی) دارند، باید با احطیات فراوان مصرف گردد.

بارداری و شیردهی

اثر تراتوژنسیته مبورین بر روی جنین انسان تا امروز گزارش نگردیده است. با این وجود باید در دوران حاملگی با احتیاط مصرف گردد. این دارو به مقدار کمی در شیر ترشح می‌شود ولی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مقدار و نحوه مصرف

۱۳۵ میلی‌گرم سه بار در روز، قبل از غذا همراه با آب بلعیده شود (از جویدن خودداری شود). ۲۰۰ میلی‌گرم از نوع آهسته رهش، دو بار در روز قبل از غذا استفاده شود.

بهتر است دارو حدود ۲۰ دقیقه قبل از غذا مصرف گردد. درصورتی که باید دارو را دو بار در روز مصرف کنید، دارو را قبل از صبحانه و شام میل کنید. درصورتی که دارو را باید ۳ بار در روز مصرف کنید، مبورین را قبل ار صبحانه، ناهار و شام میل کنید.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید