انتشار این مقاله


همه چیز درباره‌ی سکته‌ی قلبی و پیشگیری از آن

بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان هزاران نفر از مردم کره زمین را  می‌گیرد. سکته قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلب و عروق است. سکته قلبی با توجه به شدت آن می‌تواند خفیف باشد یا در موارد حاد منجر به مرگ شود. اما علت و علائم بروز سکته قلبی چیست؟ چگونه می‌توانیم از سکته قلبی […]

بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان هزاران نفر از مردم کره زمین را  می‌گیرد. سکته قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلب و عروق است. سکته قلبی با توجه به شدت آن می‌تواند خفیف باشد یا در موارد حاد منجر به مرگ شود. اما علت و علائم بروز سکته قلبی چیست؟ چگونه می‌توانیم از سکته قلبی پیشگیری کنیم و اگر سکته قلبی رخ داد چگونه باید با آن برخورد کنیم؟

https://lh3.googleusercontent.com/n6D9hqWU9EsofDj_ODQ3Ofj1Wc3irQIGaj7uZWh9sFVUjd4NLe-i8vLO4BzkpOVTwFi8-rr_ody0RmGXGT2tYvhSQyn05YwEZQ5K_MtlALsMeDloCiGuUfCFGY543SOiG_du7W4s

علت سکته قلبی چیست؟

قلب یک عضله است و مانند تمام عضلات دیگر بدن برای  فعالیت به اکسیژن نیاز دارد. اکسیژن مورد نیاز عضلات از طریق رگ‌های خونی به آن‌ها می‌رسد. گاهی به دلیل رسوب پلاک در رگ‌های قلب و سپس ایجاد لخته‌ی خون در محل رسوب پلاک، رگ خونی مسدود یا تنگ می‌شود. در نتیجه روند اکسیژن رسانی به عضله قلب مختل می‌شود و سکته قلبی رخ می‌دهد.

علائم بروز سکته قلبی چیست؟

علائم سکته قلبی همیشه به طور آشکارا واضح و مشخص نیست. در موارد سکته قلبی خفیف، گاهی سکته بدون وجود هیچ علامت خاصی رخ می‌دهد و تنها در الکتروکاردیوگرام و نوار قلب یا آزمایش‌های دیگر مشخص می-شود. اما وجود برخی از نشانه‌ها را باید جدی گرفت.

احساس درد در ناحیه قفسه سینه: اصلی‌ترین نشانه وقوع سکته قلبی احساس درد در ناحیه قفسه سینه است. این درد ممکن است به صورت احساس سنگینی آزار دهنده‌ی طولانی یا سوزش ناگهانی وجود داشته باشد. ممکن است این درد تا بازو ها نیز کشیده شود. اگر فرد از درد ناحیه سینه که تا بازو ادامه دارد شکایت می‌کند، بدون فوت وقت او را به مراکز درمانی برسانید.

تنگی نفس: ممکن است در ادامه‌ی احساس درد در قسمت سینه، تنگی نفس و سختی در و بازدم در فرد مشاهده شود. سرگیجه و احساس سنگینی در سر نیز در پی تنگی نفس ایجاد می‌شود.

مشکلات گوارشی: ممکن است علائم گوارشی مانند تهوع، سوء هاضمه و درد در ناحیه شکم به طور ناگهانی در فرد بروز کند.

احساس خستگی، ضربان قلب نامنظم، ورم در قسمت کف و مچ پا، سرفه‌های مداوم، عرق سرد، قفل شدن فک از دیگر علائم مهم وقوع سکته قلبی هستند.

هر یک از از علائم یاد شده می‌تواند نشان دهنده‌ی بروز سکته قلبی در فرد باشد. اگر فرد بیماری‌های زمینه‌ای مانند چربی خون و فشار خون و … داشته باشد، باید کوچک‌ترین علائم را جدی بگیرد.

چگونه از وقوع سکته قلبی پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از سکته قلبی ابتدا باید عوامل بروز آن را بشناسیم و از آن‌ها دوری کنیم.

دخانیات: مصرف انواع دخانیات مانند سیگار و قلیان دشمن شماره یک قلب است. سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سکته قلبی را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد.

کلسترول: میزان بالای کلسترول خون و بیماری مزمن چربی خون می‌تواند باعث انسداد عروق خونی شود و سکته قلبی را به دنبال داشته باشد.

فشار خون، اضافه وزن و چاقی و وراثت نیز احتمال وقوع سکته قلبی را افزایش می‌دهند.

ممکن است سکته قلبی ترسناک به نظر برسد اما باید بدانیم که تا حدود زیادی قابل پیشگیری است. قلب یک عضله مهم در بدن است و راه های زیادی وجود دارد تا سلامت آن را تامین کنیم.

اصلاح رژیم تغذیه: کم کردن غذاهای پرچرب و ناسالم مانند فست فود، استفاده از روغن‌های سالم و غیر اشباع مانند روغن‌های گیاهی، عدم استفاده زیاد از نمک در رژیم غذایی، خوردن میوه به صورت روزانه به منظور تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از ابتلا به دیابت و سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

تغییر سبک زندگی: ترک عادت های مخرب مانند استعمال دخانیات و انجام دادن فعالیت کافی و ورزش روزانه سلامت قلب و رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد.

درمان و مراقبت پس از سکته قلبی

در صورت بروز سکته قلبی باید فرد را سریعاً به مراکز درمانی برسانید. اگر درمان به موقع به فرد برسد از عوارض سکته قلبی تا حدود زیادی جلوگیری می‌شود. بنابراین علائم سکته قلبی را جدی گرفته و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان برسانید.

به هیچ وجه سرخود داروهایی مانند آسپرین استفاده نکنید. توصیه می شود فرد مشکوک به سکته قلبی را زیاد جابه‌جا نکنید. می‌توانید از خدمات تزریق سرم در منزل برای جلوگیری از جابجایی زیاد استفاده کنید که توسط پزشکان و پرستاران حاذق انجام می‌شود. اگر تنها هستید و علائم سکته قلبی را احساس می‌کنید باید با ۱۱۵ تماس بگیرید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید