انتشار این مقاله


معرفی تست شخصیت شناسی دیسک (DISC)

تست شخصیت شناسی دیسک آزمونی قدرتمند برای درک افراد و شخصیت آن ها است!

تست شخصیت شناسی دیسک آزمونی قدرتمند برای درک افراد و شخصیت آن ها است! هر شخصی منحصر به فرد است. ویژگی های شخصیتی و دیدگاه هر شخص در آن چه که هست تعبیه شده است. برخی از مردم این تفاوت را “شخصیت” و برخی دیگر آن را “خلق و خو” می نامند. تا به حال به این موضوع فکر کردید که خانواده و دوستانتان چقدر با شما متفاوت هستند؟

نقطه شروع درک افراد

نقطه شروع درک افراد این است که عبارت “همه مثل هم نیستند” را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

آیا تا به حال شده به دو نفر یک حرف را زده باشید و دو عکس العمل کاملاً متفاوت دریافت کرده باشید؟ چگونه گفتن جملات یکسان می تواند چنین نتایج متفاوتی داشته باشد؟ شما یک جمله گفتید، اما آن چه آن ها “شنیدند” متفاوت بود.

پس تفاوت بد نیست، فقط متفاوت است! عدم درک و شناخت از خود و دیگران می تواند منجر به مشکلات واقعی مانند ایجاد تنش، ناامیدی، احساس صدمه دیدن، انتظارات برآورده نشده و ارتباطات ضعیف شود. ما می خواهیم با استفاده از تست شخصیت شناسی دیسک این مشکلات را به حداقل برسانیم.

درک افراد مختلف توسط مدل DISC

خبر خوب این است که یک کلید ساده برای درک نحوه رفتار و انگیزه افراد وجود دارد. ما این مفهوم را “مدل رفتار انسان” یا DISC می نامیم. این مدل به شما امکان می دهد که رمز و راز ایجاد مهارت های خوب با افراد و ایجاد روابط بهتر را یاد بگیرید. شما قادر خواهید بود از آن چه در این مقاله راجع به تست شخصیت شناسی دیسک می آموزید برای کاهش تعارض، بهبود بهره وری و ارتباط موثرتر با دیگران استفاده کنید.

مدل رفتارشناسی  DISC

از زمان های قدیم دانشمندان و فلاسفه، به ویژه بقراط، شروع به شناسایی و دسته بندی تفاوت رفتارهایی کردند که به نظر می رسید از یک الگوی پیروی می کنند.

از آن زمان، بسیاری از روانشناسان و دانشمندان الگوهای رفتاری مختلفی را کشف کرده اند. دکتر ویلیام مارستون پس از اخذ دکترای خود از دانشگاه هاروارد، در رابطه با “احساسات افراد عادی” در سال ۱۹۲۸ نوشت.

مارستون این نظریه را مطرح کرد که الگوهای رفتاری افراد توسط چهار انگیزه ذاتی ایجاد می شود. وی از چهار ویژگی توصیفی برای گرایش های رفتاری استفاده کرد که با چهار حرف الفبا نشان داده می شوند که DISC نامیده می شود.

ساخت یک مدل سلامتی

بسیاری از مدل های رفتاری و تست شخصیت شناسی بر روی این مسئله متمرکز است که چگونه “اختلالات شخصیتی” را تشخیص دهند. اما تست هایی مانند تست MBTI یا تست شخصیت شناسی دیسک بر اساس رفتار طبیعی است و نه رفتار غیرطبیعی. تست شخصیت شناسی DISC یک “مدل سلامتی” است که بیشتر عینی و توصیفی است تا ذهنی و قضاوتی. بنابراین، تست شخصیت شناسی DISC یک روش عملی برای درک خود و اطرافیان در تنظیمات مشترک زندگی روزمره است.

مدل رفتاری DISC

مدل رفتار انساني DISC بر اساس ۲ مشاهده اصلی درباره چگونگي رفتار نرمال افراد است:

مشاهدات شماره ۱

برخی از افراد عملکرد بیشتری دارند، و عملگرا هستند در حالی که دیگران بیشتر ذهن خود را درگیر کرده و متفکر هستند.

شما می توانید این ویژگی را “موتور درونی” یا “سرعت” هر شخص بدانید. به نظر می رسد برخی از افراد همیشه آماده “رفتن” و “شیرجه زدن” با کمترین احتیاط هستند. آن ها به سرعت ذهن خود را درگیر می کنند و اقدام می کنند، اما برخی از افراد تمایل دارند ذهن خود را آهسته تر یا با احتیاط بیشتری درگیر کنند و با سرعت کمتری تصمیم و اقدام به انجام کارها می کنند.

مشاهدات شماره ۲

برخی از افراد وظیفه گرا (یعنی الویت دادن به وظایف) هستند، در حالی که برخی دیگر مردم گرا (سازگاری بیشتر با دیگران و هماهنگی با دیگران) هستند.

با هر دو مشاهده، تأکید می کنیم که در این گرایش های رفتاری خوب یا بد وجود ندارد. آن ها فقط متفاوت هستند. ما به سادگی در حال شناسایی سبک های رفتاری عادی با استفاده از این ها هستیم. مردم سبک های مختلفی دارند و این اشکالی ندارد. برای توضیح ساده تر به شکل زیر نگاه کنید:

چهار ویژگی عمده شخصیت در مدل دیسک

بنابراین، ما ۴ گرایش رفتاری داریم که به ما در شخصیت شناسی کمک می کند:

۱_ برونگرا

۲_ خوددار یا درونگرا

۳_ وظیفه گرا

۴_ مردم گرا

هر کسی در هر زمان ها و در موقعیت های مختلف از هر ۴ گرایش استفاده می کند. با این حال، بیشتر افراد به طور معمول ۱ یا ۲ مورد از این گرایش ها را دارند که به نظر می رسد در رفتارهای روزمره آن ها کاملاً مشهود است. و از طرف دیگر، ۱ یا ۲ مورد از این گرایش ها معمولاً در آنها غالب نیست. تعادل این ۴ گرایش نحوه “دید و نگاه” هر شخصی مشخص می کند. با ترکیب ۲ نمودار قبلی، می توانیم ۴ ربع اصلی دایره را مانند تصویر زیر نشان دهیم:

بنابر تست شخصیت شناسی دیسک ، ۴ ویژگی اصلی شخصیت از نمودار فوق مربوط به ۴ ربع دایره (به ترتیب عقربه های ساعت) ظاهر می شود:

  • برونگرا و وظیفه گرا (ربع بالا سمت چپ)
  • برونگرا و مردم گرا (ربع بالا سمت راست)
  • درونگرا و مردم گرا (ربع پایین سمت راست)
  • درونگرا و وظیفه گرا (ربع پایین سمت چپ)

هر کدام از این گرایش ها با یک حرف اختصاری نشان داده می شود.

توصیف هر سبک شخصیتی (۴ نوع شخصیت مختلف  4 اولویت متفاوت)

اکنون می توانیم هر یک از چهار سبک اصلی شخصیت را بیشتر توصیف کنیم:

نوع غالب “D” است. چنین شخصی یک فرد وظیفه گرا و درونگرا و متمرکز بر انجام کارها است. برای او رسیدن به نتیجه نهایی در اسرع وقت مهم است (بینش اصلی در ایجاد رابطه با این نوع افراد، احترام و نتایج آن است).

نوع الهام بخش “I” است. فردی مردم گرا و عاشق تعامل، معاشرت و تفریح ​​است. این فرد بر آن چه دیگران ممکن است درباره او فکر کنند متمرکز است. (بینش اصلی در ایجاد رابطه با این نوع افراد  تحسین و به رسمییت شناختن او است.)

نوع حمایتی “S” است. او یک فرد مردم مدار است. از روابط، کمک به دیگران یا کمک به آن ها و همکاری تیمی لذت می برد. (بینش اصلی در ایجاد رابطه با این شخص  دوستی و ارزش دادن به او است.)

نوع محتاطانه “C” می باشد. فردی منفرد و وظیفه محور به دنبال اطلاعات، ارزش و ثبات و کیفیت است. این فرد بر صحیح و دقیق بودن تمرکز دارد. (بینش اصلی در ایجاد رابطه با این فرد اعتماد و یکپارچگی است.)

خلاصه صفات  DISC

به طور خلاصه مدل رفتاری دیسک DISC به صورت زیر خلاصه می شود:

D مخفف DOMINANT Type است که  در حال اجرا و وظیفه گرا است.

I  مخفف INSPIRING Type است که برونگرا  و مردم گرا است.

S  مخفف SUPPORTIVE Type است که حمایت کننده و مردم گرا است.

C  مخفف CAUTIOUS Type است که درونگرا و وظیفه گرا است.

یک مثال برای کاربرد تست شخصیت شناسی  DISC مثال آسانسور است): در این مثال شما کدام تیپ شخصیتی هستید؟

درهای آسانسور در آستانه بسته شدن است. چهار نفر از قبل داخل آسانسور هستند و شما نیز می خواهید وارد آسانسور شوید. یکی از افرادی که در آسانسور است عجله دارد و نمی خواهد منتظر بماند (برونگرا و وظیفه مدار). یک مسافر پرانرژی نیز وجود دارد که هنگام استقبال از شما (خارج و مردم گرا) در را باز می کند. نفر سوم از هر دو طرف خوشحال است و هنگام انتظار با حوصله (رزرو و مردم مدار) لبخند می زند. شخص نهایی محاسبه می کند تا ببیند آیا آسانسور از عهده شخص دیگری برمی آید یا خیر (محتاط وظیفه مدار) و نگران است.

این سناریو گرچه کاملاً علمی نیست، اما شخص غالب (برونگرا / وظیفه گرا) را نشان می دهد که متمرکز بر رسیدن سریع به جایی است. شخص الهام بخش (برونگرا / مردم گرا) که از همه تعاملات انرژی می گیرد. شخص حامی (ممتنع / مردم مدار) که با آرامش واکنش نشان می دهد و سعی می کند بدون توجه به یکدیگر با شرایط کنار بیاید. و شخص محتاط (محفوظ / وظیفه محور) که می خواهد مطمئن شود فرد اضافه شده از ظرفیت آسانسور فراتر می رود یا خیر! همانطور که می بینید، چهار نفر مختلف بودند که به همان رویداد از چهار طریق کاملاً متفاوت پاسخ دادند!

نتیجه گیری تست شخصیت شناسی  DISC

حال با تست شخصیت شناسی دیسک آشنا شده اید ولی یکی از خطرات یادگیری در مورد DISC این است که ممکن است فکر کنید اکنون همه چیزهایی که می توانید در مورد آن بدانید را می فهمید. ما فقط سطح پویایی مربوط به سبک های شخصیتی را خراشیده ایم. آیا می دانید فقط ۴ سبک شخصیت وجود ندارد؟ ما ۴۱ ترکیب شخصیت خاص را شناسایی می کنیم که همه بسیار متفاوت هستند. حتی در ۴ و۱ ترکیب شخصیت، تفاوت های ظریف و زیادی وجود دارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید