انتشار این مقاله


خون در ادرار کودکان نشانه چیست؟

هماچوری وجود خون در ادرار است. سلول های قرمز خون باعث رنگ قرمز، صورتی یا قهوه ای مایل به قرمز یا کولای ادرار می شود.

هماچوری وجود خون در ادرار است. وجود خون در ادرار کودکان، می تواند به خودی خود برطرف شود، یا علامت مشکلی باشد که پزشک باید بررسی کند.

علائم و نشانه های هماچوری کودکان (خون در ادرار) چیست؟

سلول های قرمز خون باعث رنگ قرمز، صورتی یا قهوه ای مایل به قرمز یا کولای ادرار می شود. کودکان مبتلا به هماچوری معمولاً علائمی جز تغییر رنگ ادرار ندارند.

اگر هماچوری کودک ناشی از عفونت ادراری باشد، کودک احتمالاً از سوزش هنگام ادرار یا تکرر ادرار رنج ببرد. وجود درد یا علائم ادراری، یا نداشتن آنها، ارتباط چندانی با شدت خونریزی کودک ندارد.

هماچوری کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص هماچوری باید به پزشک مراجعه شود. وی کودک را معاینه کرده و درباره سلامتی کودک سوالاتی می پرسد.

در مطب پزشک، از کودک خواسته می شود که نمونه ادرار بدهد. با فرو کردن نوار تست در نمونه فوق آزمایش انجام می شود. هنگامی که خون در ادرار مشاهده شود یا هنگامی که لکه های روی مایع تغییر رنگ دهد، وجود سلول های قرمز خون تشخیص داده می شود، و پزشک تشخیص هماچوری را می دهد.

گاهی اوقات، هماچوری میکروسکوپی است. بدون کمک میکروسکوپ دیده نمی شود. پزشک نمونه ادرار کودک را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. این آزمایش گلبول های قرمز خون در ادرار یا گلبول های سفید خون را نشان می دهد، که می تواند به معنی عفونت ادراری کودک باشد.

مهم است که در اسرع وقت علت هماچوری میکروسکوپی مشخص شود، به خصوص اگر کودک دارای فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیه یا پروتئین بیش از حد در ادرار باشد.

پزشک کودک احتمالاً آزمایشات دیگری را برای تعیین نحوه عملکرد کلیه های کودک و جمع آوری سایر اطلاعات مهم در مورد علل احتمالی هماچوری درخواست کند.

• آزمایشات ادرار – تجزیه و تحلیل بیشتر ادرار می تواند به پزشکان کمک کند تا مشکل ایجاد هماچوری مانند عفونت، سرطان یا بیماری کلیه را بفهمند. همچنین بررسی سطح پروتئین، کلسیم و کراتینین ادرار در تشخیص نشانه هایی از بیماری های کلیه مفید باشد.

• آزمایش خون – پزشک نمونه ای از خون را به آزمایشگاه می فرستد تا از نظر سطح کراتینین، ماده زائد در خون، تجزیه و تحلیل شود. مقادیر بالای کراتینین ممکن است بیماری کلیه را نشان دهد.

• سونوگرافی – سونوگرافی کلیه یا مثانه احتمالاً یک مشکل ساختاری را به عنوان علت هماچوری کودک آشکار یا رد کند. این آزمایش اطلاعاتی در مورد اندازه و شکل کلیه در اختیار پزشک قرار می دهد. در تشخیص کیست، سنگ کلیه، انسداد، توده یا سایر مشکلات کمک می کند. با حرکت دستگاه روی کلیه و مثانه و ایجاد امواج صوتی که از اندام ها برمی گردد تصویری را روی صفحه مانیتور قابل مشاهده می کند.

بیوپسی – هنگامی که یافته های آزمایش خون غیرطبیعی است، سطح پروتئین در ادرار زیاد است. اگر سابقه خانوادگی بیماری کلیه وجود دارد، احتمالاً پزشک نمونه برداری را توصیه کند. کودک آرامبخشی سبک و بی حسی موضعی دریافت می کند و پزشک با استفاده از سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT) یک سوزن را به داخل کلیه ها هدایت می کند. CT آزمایشی که از تصاویر اشعه ایکس مقطعی برای تهیه تصاویر دقیق استفاده می کند. بافت کلیه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا بیماری کلیه باعث هماچوری کودک شده است.

• سایر آزمایشات – ممکن است پزشک پیلوگرام داخل وریدی (یک اشعه ایکس از کلیه ها را که اطلاعاتی در مورد چگونگی تخلیه ادرار در کلیه ها را فراهم می کند) توصیه کند. سیستوروتروگرام (اشعه ایکس مثانه و مجرای ادرار)؛ یا سیستوسکوپی، آزمایشی است که در آن وسیله لوله مانند از مجرای ادرار عبور داده می شود تا مثانه و مجاری ادراری را مشاهده کند.

دلایل وجود خون در ادرار کودکان چیست؟

نوزادان با دو کلیه به دنیا می آیند. یکی از عملکردهای کلیه ها، تصفیه خون از ادرار است.

هماچوری ممکن است به این دلیل رخ دهد که خون از طریق فیلترهای کلیه یا سایر قسمت های دستگاه ادرار نشت می کند. ادرار در کلیه ها تولید می شود. مثانه، جاییست که ادرار در آن ذخیره شده است. حالب ها، ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کند. مجرای ادرار، لوله ایست که ادرار را از بدن خارج می کند.

هماچوری در کودکان شایع است و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود:

• بیماری های ارثی که در خانواده ها دیده می شوند، از جمله سندرم آلپورت و بیماری کلیه پلی کیستیک

• مقادیر بیش از حد مواد معدنی در ادرار، مانند مقادیر زیاد کلسیم

• آسیب، انسداد، نقایص مادرزادی یا سایر ساختارهای غیر عادی دستگاه ادراری مانند سنگ یا کیست که کیسه هایی پر از مایع در کلیه است.

• بیماری کلیوی

• سنگ کلیه

بیماری سلول داسی شکل (در آفریقایی-آمریکایی ها)

• تومور یا سرطان (نادر)

• عفونت ادراری

در بسیاری از موارد، پزشکان نمی توانند دلیل خاصی برای هماچوری پیدا کنند.

هماچوری کودکان چگونه درمان می شود؟

هماچوری، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. گاهی اوقات مشکل خفیف است و خود به خود برطرف می شود.

هر چند گاهی اوقات، هماچوری می تواند نشانه وجود مشکلی در بدن کودک باشد. به همین دلیل، ممکن است پزشک بخواهد آزمایشاتی انجام دهد تا بفهمد چه چیزی باعث خون در ادرار می شود.

هنگامی که پزشک علت را تشخیص دهد، درمان آغاز می شود. در نهایت از وجود خون در ادرار و هرگونه علائمی که کودک دارد خلاص شود. به عنوان مثال، اگر کودک به عفونت ادراری مبتلا باشد، پزشک احتمالاً به کودک آنتی بیوتیک بدهد. باید مطمئن شوید که کودک همه آنتی بیوتیک ها را مصرف می کند. اغلب اوقات، پزشک برای اطمینان از بهبود عفونت، توصیه می کند که معاینه مجدد یا آزمایش ادرار انجام دهد.

سایر علل هماچوری ممکن است به انواع مختلفی از درمان نیاز داشته باشد. به عنوان مثال اگر هماچوری کودک به علت سنگ کلیه باشد، کودک درد خواهد داشت و پزشکان سنگ کلیه را برمی دارند. اگر هماچوری کودک به علت بیماری سلول داسی شکل باشد، پزشکان سعی می کنند اختلال خون را کنترل کنند تا باعث هماچوری نشود.

اسما حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید