انتشار این مقاله


۶ درمان خانگی عفونت ادراری

علاوه بر آنتی‌بیوتیک‌ها درمان‌های خانگی بسیاری به درمان UTI ها کمک می‌کند و از عودشان جلوگیری می‌کند. این مقاله ۶ درمان خانگی عفونت ادراری را بررسی می‌کند.

عفونت‌های مجرای ادراری، سالانه میلیون‌ها نفر را متاثر می‌کند. اگر چه آن‌ها معمولا با آنتی‌بیوتیک‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند، درمان‌های خانگی بسیاری نیز در دسترس است که به درمان آن‌ها کمک می‌کند و از بازگشت آن‌ها جلوگیری می‌کند.

عفونت مجرای ادراری چیست؟

عفونت مجرای ادراری (UTI)، عفونتی است که بخشی از دستگاه ادراری مانند کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه یا میزراه (مجرای خروج ادرار) را متاثر می‌کند.
باکتری‌های روده، رایج‌ترین علت UTI ها هستند اما قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث عفونت شوند.
دو سویه‌ی باکتری‌های اشرشیا کلای و استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، عامل ۸۰ درصد موارد هستند.

علائم رایج UTI:

  • احساس سوزش هنگام خروج ادرار
  • تکرر ادراری
  • ادرار کدر یا تیره
  • ادرار با بوی غلیظ
  • احساس خالی شدن ناقص مثانه
  • درد لگنی

اگر چه UTI ها می‌توانند هر فردی را متاثر کنند، زنان بیشتر در معرض عفونت هستند. این به علت کوتاه‌تر بودن مجرای میزراه (مجرایی که ادرار را به خارج از مثانه منقل می‌کند) در زنان نسبت به مردان است که باعث می‌شود باکتری‌ها راحت‌تر به مثانه برسند و وارد شوند.

در واقع تقریبا نیمی از زنان UTI را در مرحله‌ای از زندگی تجربه خواهند کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان UTI ها و گاهی در طولانی مدت به صورت دوز های پایین برای جلوگیری از عود بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 


مقاله مرتبط: کاهش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری با نوشیدن آب فراوان


همچنین چندین راهکار طبیعی برای مقابله با عفونت‌ها و کاهش خطر بازگشت بیماری وجود دارد. در این مقاله ۶ درمان برتر خانگی عفونت ادراری مورد بررسی قرار می‌گیرد:

۱. مصرف زیادِ مایعات

وضعیت هیدراتاسیون با خطر عفونت مجاری ادراری مرتبط است زیرا دفع ادرار منظم، می‌تواند به خروج باکتری‌ها از مجاری ادراری و پیشگیری از عفونت کمک کند.
مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگانی با سوندهای ادراری دراز مدت را مورد بررسی قرار داد و دریافت که برون‌ده ادراریِ کم، با افزایش خطر ابتلا به UTI همراه است.
مطالعه‌ی سال ۲۰۰۳، ۱۴۱ دختر را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که مصرف پایین مایعات و دفع ادرار کم، هر دو با UTI های راجعه (بازگشت‌کننده) مرتبط هستند.

در مطالعه‌ای دیگر، ۲۸ زن با استفاده از پروب، بر وضعیت هیدراتاسیون خود نظارت کردند و غلظت ادرارشان را اندازه گرفتند. آن‌ها دریافتند که مصرف زیاد مایعات، منجر به کاهش فراوانیِ UTI می‌شود‌.

بهترین راه برای هیدراته ماندن و تامین نیاز به مایعات، نوشیدن آب مداوم در تمام روز و زمانی که تشنه هستید، می‌باشید.

چکیده: مصرف زیادِ مایعات می‌تواند با افزایش دفع ادرار و در نتیجه، خروج باکتری‌ها از مجاری ادراری، خطر UTI ها را کاهش دهد.

۲. مصرف زیاد ویتامین C

برخی شواهد نشان می‌دهد که افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند در برابر عفونت‌های مجاری ادراری از شما محافظت کند. به نظر می‌رسد که ویتامین C با افزایش اسیدیته‌ی ادرار نقش خود را اعمال می‌کند؛ زیرا این افزایش باعث از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که باعث عفونت می‌شوند.
مطالعه‌ی سال ۲۰۰۷ در مورد UTI ها در زنان باردار، اثرات مصرف روزانه‌ی ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C را بررسی کرد. این مطالعه دریافت که ویتامین C، اثر محافظتی دارد و خطر ابتلا به UTI ها را در افراد مصرف‌کننده‌ی این ویتامین در مقایسه با گروه شاهد، به میزان بیشتر از نصف کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ی دیگری، عوامل رفتاری را که خطر عفونت‌های ادراری را متاثر می‌کند، بررسی کرد و دریافت که مصرف بالای ویتامین C خطر را کاهش می‌دهد.

میوه‌ها و سبزیجات، به طور قابل توجهی ویتامین C بالایی دارند و گزینه‌ی خوبی برای افزایش مصرف این ویتامین هستند. فلفل‌ قرمز، پرتقال، گریپ‌فروت و کیوی، تنها در یک وعده، مقدار کامل و توصیه‌شده‌ی ویتامین C را شامل می‌شود.

چکیده: افزایش مصرف ویتامین C ممکن است با اسیدی‌تر کردن ادرار و در نتیجه از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی عفونت، خطر ابتلا به UTI ها را کاهش دهد.


مقاله مرتبط: بالا بردن مصرف ویتامین و مواد معدنی می‌تواند از لبخند شما محافظت کند


۳. مصرف شربت کرن‌بری (بدون مواد قندی افزودنی)

نوشیدن آبمیوه‌ی بدون شکرِ کرن‌بری، یکی از شناخته‌شده‌ترین درمان‌های طبیعی برای عفونت‌های مجاری ادراری می‌باشد.

کرن‌بری‌ها نقش خود را با جلوگیری از اتصال باکتری‌ها به مجاری ادراری و در نتیجه جلوگیری از عفونت اعمال می‌کنند.
در یکی از مطالعه‌‌های اخیر، زنان با سابقه‌ی اخیر UTI ها، روزانه ۸ اونس یا ۲۴۰ میلی‌لیتر آبمیوه‌ی کرن‌بری به مدت ۲۴ هفته مصرف کردند و نسبت به گروه شاهد، اپیزودهای کمتری از عفونت مجاری ادراری داشتند.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که مصرف محصولات کرن‌بری ممکن است تعداد UTI ها را در یک سال کاهش دهد، به خصوص برای زنانی که UTI های راجعه دارند.

مطالعه‌ی سال ۲۰۱۵ نشان داد که درمان با کپسول‌های شربت کرن‌بری، معادل با مصرف دو وعده شربت کرن‌بری (هر وعده: ۸ اونس)، می‌تواند خطر عفونت‌های مجاری ادراری را به نصف برساند.
اما برخی مطالعات دیگر نشان دادند که آبمیوه‌ی کرن‌بری ممکن است در جلوگیری از UTI ها موثر نباشد.

۲۴ مطالعه با مجموع ۴,۴۷۳ شرکت‌کننده، بررسی شد. اگر چه برخی مطالعات کوچکتر دریافتند که محصولات کرن‌بری می‌تواند فراوانیِ UTI را کاهش دهد، مطالعات بزرگتر دیگری دریافتند که هیچ مزیتی ندارد.
گرچه شواهد، درهم است، آبمیوه‌ی کرن‌بری ممکن است در کاهش خطر عفونت‌های مجاری ادراری موثر باشد.
به یاد داشته باشید که این مزایا تنها برای آبمیوه‌های کرن‌بری بدون شکر صدق می‌کند، (نه مارک‌های تجاری شیرین).
چکیده: بعضی مطالعات نشان می‌دهند که کرن‌بری‌ها با جلوگیری از اتصال باکتری‌ها به مجاری ادراری می‌توانند به کاهش خطر عفونت‌های مجاری ادراری کمک کنند.


مقاله مرتبط: کرنبری؛ قرمز ضدباکتری!


۴. مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که از طریق غذا یا مکمل‌ها کسب می‌شوند.
آن‌ها می‌توانند تعادل سالمِ باکتری‌های روده را ارتقا بخشند.
پروبیوتیک‌ها به شکل مکمل‌ و یا در غذاهای تخمیری (تخمیریافته) مانند کفیر، کیمچی، کمبوچا و ماست پروبیوتیک موجود هستند.
مصرف پروبیوتیک‌ها با مسائل زیادی مرتبط است، از ارتقای سلامتِ گوارشی تا افزایش کارکرد ایمنی.
بعضی مطالعات نیز نشان می‌دهد که سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها ممکن است خطر UTI ها را کاهش دهد.

مطالعه‌‌ای دریافت که لاکتوباسیل‌ها، سویه‌ی رایج پروبیوتیک، به جلوگیری از UTI ها در زنان بزرگسال کمک می‌کند.
مطالعه‌ی دیگری دریافت که مصرف پروبیوتیک‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری از UTI های راجعه، موثرتر از مصرف تنهای آنتی‌بیوتیک‌ها است.

آنتی‌بیوتیک‌ها، خط اصلی دفاع در برابر UTI ها هستند و می‌توانند باعث اختلال در سطوح باکتری‌های روده شوند پروبیوتیک‌ها ممکن است در ترمیم باکتری‌های روده پس از درمان با آنتی‌بیوتیک، موثر باشند.
مطالعات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند سطوح باکتری‌های مفید روده را افزایش دهند و عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی‌بیوتیک را کاهش دهند.

چکیده: پروبیوتیک‌ها می‌توانند به جلوگیری از UTI ها کمک کنند (چه تنها مصرف شوند و چه در ترکیب با آنتی‌بیوتیک‌ها).


مقاله مرتبط: پروبیوتیک‌ها چیستند؟

میخواهید وزن‌تان را کم کنید؟ محصولات پروبیوتیک را امتحان کنید!


۵. این عادات سالم را رعایت کنید

جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری با رعایت چند عادت مناسب در مورد دستشویی و بهداشت آغاز می‌شود.

در ابتدا، نباید ادرار به مدت طولانی نگه داشته‌شود و مسئله‌ی مهمی است زیرا می‌تواند منجر به افزایش باکتری‌های ایجاد کننده‌ی عفونت شود.

دفع ادرار پس از مقاربت جنسی، نیز می‌تواند خطر UTI ها را با جلوگیری از انتشار باکتری‌ها کاهش دهد.
علاوه بر آن، کسانی که در معرض ابتلا به UTI ها هستند، باید از استفاده از اسپرم‌کش‌ها اجتناب کنند زیرا با افزایش UTI ها مرتبط است.

در نهایت، زمانی که دستشویی می‌روید، حتما از جلو به عقب پاک کنید. پاک کردن از عقب به جلو، می‌تواند باعث انتشار باکتری‌ها به مجاری ادراری شود و با افزایش خطر UTI ها همراه است.

چکیده: دفع ادرار مرتب و مقاربت جنسیِ پس از آن، می‌تواند خطر UTI را کاهش دهد. استفاده از اسپرم‌کش و پاک کردن از عقب به جلو (در دستشویی) ممکن است خطر UTI را افزایش دهد.


مقاله مرتبط: داروهای ADHD خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد


۶. این مکمل‌های طبیعی را امتحان کنید

چندین مکمل طبیعی می‌تواند خطر ابتلا به UTI را کاهش دهد. در این‌جا چندین مکمل را که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، بررسی می‌کنیم:

D- مانوز: این ماده، نوعی ماده‌ی قندی است که در کرن‌بری‌ها یافت می‌شود و در درمان UTI ها و جلوگیری از عود آن‌ها موثر است.

برگ گیاه انگور خرس: همچنین به عنوان uva-ursi نیز شناخته می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که ترکیب برگ این گیاه، ریشه‌ی قاصدک و برگ قاصدک، عود UTI را کاهش می‌دهد.
عصاره‌ی کرن‌بری: این عصاره همانند شربت کرن‌بری با جلوگیری از اتصال باکتری‌ها به مجاری ادراری نقش خود را ایفا می‌کند.
عصاره‌ی سیر: سیر، خاصیت ضد میکروبی دارد و ممکن است در توقف رشد باکتری‌ها و جلوگیری از UTI ها موثر باشد.


مقاله مرتبط: سیر می‌تواند با عفونت‌های مزمن مبارزه کند


چکیده: مطالعات نشان داده‌اند که D-مانوز، برگ گیاه انگور خرس، عصاره‌ی کرن‌بری و عصاره‌ی سیر، مکمل‌های طبیعی هستند که از UTI ها جلوگیری می‌کنند و عود آن‌ها را کاهش می‌دهند.

سخن پایانی

عفونت‌های مجاری ادراری، مشکلی شایع هستند و مراقبت از آن می‌تواند کلافه‌کننده باشد. به هر حال، هیدراته ماندن، رعایت چند عادت سالم و تکمیل رژیم غذایی با چند عنصر مبارزه کننده با UTI، روش‌های مناسبی برای کاهش خطر ابتلا به آن‌ها هستند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *