انتشار این مقاله


کاهش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری با نوشیدن آب فراوان

عفونت مجاری ادراری در زنان بسیار شایع است اما راه ساده‌ای برای جلوگیری از آن وجود دارد.

مطالعه‌ای که در IDWeek 2017 ارائه داده شد نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه ۱.۵ لیتر آب بیشتر باعث جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری (UTI) حداقل در زنان مستعد این بیماری می‌شود.

این مطالعه دریافت زنان در خطر  UTIکه مصرف روزانه‌ی آبشان را نزدیک به آن میزان افزایش دادند تقریبا نصف زنانی که این کار نکردند احتمال دارد به UTI مبتلا شوند.

توماس هوتون، نویسنده رهبر این مطالعه و مدیر کیلنیکی بخش بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، می‌گوید: در حالی که به مدت طولانی پزشکان فرض می‌کردند که قضیه از این قرار است و معمولا به زنان در خطر UTI مصرف بیشتر مایعات را توصیه می‌کردند اما در واقع هیچ‌وقت آزمایش آینده‌نگری بر روی آن انجام نشده بود. این خوب است که بفهمیم توصیه‌ها درست بوده است و نوشیدن آب یک راه آسان و بی‌خطر برای جلوگیری از عفونت‌های آزاردهنده و سخت است.

احتمال ابتلا زنان به UTI بیشتر از مردان است زیرا مجرای ادراری در زنان کوتاه‌تر است و این بدین معناست که انتقال باکتری‌ها از رکتوم و واژن به مثانه راحت‌تر است. نوشیدن مایعات بیشتر، نرخ بیرون راندن باکتری‌ها از مثانه را افزایش می‌دهد و همچنین غلظت باکتری‌های وارد شده به مثانه از واژن را کاهش می‌دهد. این کار فرصت اتصال باکتری‌ها به سلول‌های پوشاننده مجرای ادراری را نیز کاهش می‌دهد که بر طبق گفته دکتر هوتون لازمه‌ی یک عفونت است.

این مطالعه شامل ۱۴۰ زن در دوره‌ی قبل از یائسگی بود که حداقل سه بار در سال اخیر به UTI مبتلا شده بودند و مصرف کمی آب را در روز گزارش کرده بودند. نیمی از زنان (۷۰ نفر) تحت عنوان گروه شاهد کما فی السابق به مصرف مایعاتشان ادامه دادند. در حالی به گروه دیگر یادآوری می‌شد که روزانه ۱.۵ لیتر آب به مصرف مایعات روزانه‌اشان اضافه کنند. بعد از گذشت یک سال، زنان حاضر در گروه شاهد به طور متوسط ۳.۱ بار به UTI مبتلا شدند اما گروه دیگر با کاهش ۴۷ درصدی به طور متوسط ۱.۶ بار به آن مبتلا شدند. از طرفی کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک باعث کاهش خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود.

محققان وضعیت این زنان را در طول یک سال از طریق ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی دنبال کردند. آن‌ها این اطلاعات را در طول مدت مطالعه ثبت کردند، زنان گروه مصرف‌کننده آب به طور متوسط از ۱.۱۵ لیتر مصرف کل روزانه‌شان را به ۲.۸ لیتر رساندند (شامل آب و سایر نوشیدنی‌ها)؛ در حالی که زنان گروه شاهد مقدار مصرف روزانه‌ی مایعاتشان را افزایش ندادند و مقدار کل مایعات مصرفی روزانه‌اشان ۱.۲ لیتر بود.

دکتر هوتون می‌گوید: اگر یک زن UTI راجعه داشته باشد و به دنبال راهی برای کاهش خطر باشد؛ شواهد نشان می‌دهد که افزایش مقدار آبی که در طول روز می‎‌نوشد احتمالا سودمند خواهد بود.

بر اساس انیستیتو دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی، چهل تا ۶۰ درصد از زنان در طول مدت زندگیشان دچار UTI می‌شوند و یک نفر از هر چهار نفر دچار عفونت‌های راجعه می‌شود. و بر طبق انیستیتو بنیاد کلیه ملی، UTI سالانه موجب ۱۰ میلیون مراجعه به پزشکان می‌شود.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید