انتشار این مقاله


موفقیتی جدید در درمان بیماری MS

در آزمایش‌هایی جداگانه، دارویی به نام اکریلی‌زوماب (ocrelizumab) در کاهش دادن حملات جدید در بیمارانی با مالتیپل‌اسکلروزیس عودکننده‌ – فروکش‌کننده (نوعی از بیماری MS) خود را مؤثر نشان داده است. همچنین این دارو توانسته از پیشرفت نشانه‌ی جدید در نوع پیشرونده‌ی اولیه‌ی این بیماری نیز جلوگیری کند. سه تحقیق که توسط تیمی بین‌المللی از محققان […]

در آزمایش‌هایی جداگانه، دارویی به نام اکریلی‌زوماب (ocrelizumab) در کاهش دادن حملات جدید در بیمارانی با مالتیپل‌اسکلروزیس عودکننده‌ – فروکش‌کننده (نوعی از بیماری MS) خود را مؤثر نشان داده است. همچنین این دارو توانسته از پیشرفت نشانه‌ی جدید در نوع پیشرونده‌ی اولیه‌ی این بیماری نیز جلوگیری کند.

سه تحقیق که توسط تیمی بین‌المللی از محققان هدایت می‌شدند کشف کرده‌اند که اکریلی‌زوماب می‌تواند به صورت معناداری حملات جدید را در بیمارانی با MS عودکننده کاهش دهد، به همراه تأثیر قابل توجه در پیشگری از پیشرفت نشانه‌های نوع پیشرونده‌ی اولیه‌ی این بیماری.

در یکی از این پژوهش‌ها ۷۳۲ بیمار مبتلا به اسکلروز چندگانه‌ی پیشرونده‌ی اولیه با نسبتی ۲ به ۱ به طور تصادفی اکریلی‌زوماب، نوع انسانی آنتی‌بادی مونوکلونال که سلول‌های CD20+ B یا دارونما را دریافت کردند.

نسبت بیماران با پیشرفت معلولیت تأییدشده در طول ۱۲ هفته در کسانی که دارونما استفاده می‌کردند ۳۹.۳% بود، در حالی که این کمیت در بین مصرف‌کنندگان اکریلی‌زوماب ۳۲.۹ را نشان می‌داد. پس از گذشت ۲۴ هفته این نسبت در مصرف‌کنندگان دارونما به ۳۵.۷% و در استفاده‌کنندگان از اکریلی‌زوماب به ۲۹.۶% رسید. در هفته‌ی ۱۲۰ام، زمان لازم برای راه رفتن ۲۵ فوتی در گروه دارونما تا ۵۵.۱% بدتر شد ولی در مصرف‌کنندگان دارو در حد ۳۸.۹ باقی ماند. همچنین در بین کسانی که به آن‌ها دارو داده شده بود ضایعات مغزی و از دست دادن حجم مغز نسبت به مصرف‌کنندگان دارونما کمتر بود.

محققان به این پژوهش اکتفا نکرده و دو تحقیق جداگانه‌ی دیگر را روی بیمارانی با مالتیپل‌اسکلروزیس عودکننده‌ – فروکش‌کننده ترتیب دادند. در یکی از ۸۲۱ نفر در دیگری ۸۳۵ فرد حضور داشتند. در هر دوی این مطالعات بیماران با نسبتی برابر یا اکریلی‌زوماب دریافت کردند و یا داروی تأییدشده‌‌ای که در حال حاضر برای این بیماری وجود دارد را مصرف نمودند؛ اینترفرون-بتا زیرجلدی که روزی سه بار تزریق می‌شود. در مقایسه با دارونما، نرخ عود بیماری در بیماران مصرف‌کننده‌ی اکریلی‌زوماب در یکی از تحقیقات ۴۶% در دیگری ۴۷% پائین‌تر بود. اکریلی‌زوماب خطر پیشرفت معلولیت را پس از ۱۲ و ۲۴ هفته کاهش می‌دهد و علاوه بر آن شمار ضایعات مغزی جدید نیز پائین می‌آید.

همچنین در این تحقیق ذکر شده که واکنش‌های وابسته به القا در ۳۴.۳% بیماران درمان‌شده با اکریلی‌زوماب اتفاق می‌افتد. عفونت‌های جدی در مقایسه با اینترفرون در مصرف‌کنندگان این دارو متناوب‌تر نشده است. اثرات زیان‌آور فقط در ۴ مورد از مصرف‌کنندگان اکریلی‌زوماب و ۲ مورد از گروه اینترفرون مشاهده شده ولی به هر حال مشاهدات بیشتری برای اثبات بی‌خطر بودن این دارو در درازمدت باید صورت گیرد.

این مطالعات که توسط Roche پایه‌گذاری شده‌اند در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید