انتشار این مقاله


مالتیپل اسکلروزیس ممکن است با سموم نوعی بیماری گوسفندان مرتبط باشد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض توکسینی که عمدتا در گوسفندان یافت می‌شود می‌تواند به گسترش مالتیپل اسکلروزیس (MS) در انسان منجر شود. این تحقیق توسط دانشگاه Exeter و MS Sciences Ltd انجام شده است. این مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به MS نسبت به سایر افراد، بیشتر احتمال دارد […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض توکسینی که عمدتا در گوسفندان یافت می‌شود می‌تواند به گسترش مالتیپل اسکلروزیس (MS) در انسان منجر شود. این تحقیق توسط دانشگاه Exeter و MS Sciences Ltd انجام شده است. این مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به MS نسبت به سایر افراد، بیشتر احتمال دارد که آنتی بادی علیه توکسین اپسیلون یا ETX در بدن خود داشته باشند، و این به آن معنی است که در برخی موارد ممکن است در معرض سم باشند.

ETX تولید شده در روده‌ی دام توسط باکتری Clostridium perfringens، به مغز این حیوانات آسیب می‌زند و می‌تواند آن‌ها را بکشد.

هر چند که این سموم می‌تواند در روده حیوانات دیگر و حتی در خاک وجود داشته باشد، به عنوان علت یک نوع مسمومیت خون در گوسفندان به نام Enterotoxaemia مورد مطالعه قرار گرفته است.

پروفسور Rick Titball، از دانشگاه Exeter، گفت: “تحقیقات ما نشان می‌دهد که ارتباطی بین توکسین اپسیلون و MS وجود دارد. علل MS هنوز کاملا شناخته نشده و با این که ممکن است که این سم نقش مهمی داشته باشد، برای با قطعیت سخن گفتن خیلی زود است. در حال حاضر تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چگونه توکسین ممکن است در MS نقش داشته باشد و چگونه این یافته‌ها ممکن است برای توسعه آزمایشات و درمان‌های جدید استفاده شود.”

مالتیپل اسکلروزیس


مقاله مرتبط: مالتیپل‎‌اسکلروزیس (MS)


محققان Exeter، بیمارانی از انگلیس را برای وجود چنین آنتی‌بادی‌هایی آزمایش کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از بیماران MS در آمریکا دارای پادتن‌هایی علیه توکسین اپسیلون هستند.

با استفاده از دو روش مختلف، ۴۳٪ از بیماران MS و در مقایسه، ۱۶٪ افراد گروه کنترل مثبت بودند.

simon Slater، مدیر MS Sciences Ltd گفت: “رویکرد رو به افزایشی از شواهد گسترده‌تر وجود دارد که به فرضیه ارتباط MS و ETX اشاره می‌کند. محققان مطمئن هستند که این یافته‌های مهم از مطالعه اخیر کمک خواهد کرد که به یافتن پاسخی برای علت ایجاد MS نزدیکتر شوند.”

“اگر ارتباط بین توکسین اپسیلون و MS ثابت شود، این نشان می‌دهد که واکسیناسیون درمان موثری برای جلوگیری از آن یا در مراحل اولیه بیماری است.جالب توجه است، هر چند که توکسین اپسیلون به عنوان سمی بسیار قوی شناخته شده است، تاکنون هیچ واکسن انسانی برای آن توسعه نیافته است.”

مالتیپل اسکلروزیس، که بیشتر در افراد ۲۰ تا ۳۰ سال تشخیص داده می‌شود، می‌تواند بر مغز تاثیر بگذارد و طیف گسترده‌ای از علائم بالقوه را شامل می‌شود، از جمله مشکلات بینایی، حرکت دست یا پا، احساس و تعادل.

برآورد شده است که بیش از ۱۰۰،۰۰۰ بیمار مبتلا به MS در انگلستان وجود دارند.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید