انتشار این مقاله


داروی جدید روند تحلیل مغز را در بیماران MS کندتر ساخت

داروی جدید شناخته شده برای بیماری ام اس، می‌تواند به طور موثری باعث کاهش آتروفی مغزی یا تحلیل آن شود.

یک آزمایش بالینی جدید در مورد داروی Ibudilast امید بسیاری برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) فراهم ساخت. MS بیماری عصبی است که عمدتا زنان را درگیر می‌کند و دارای گزینه‌های درمانی محدود است.

نتایج این تحقیقات که در مجله‌ی پزشکی New England منتشر شده، نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند به طور موثری باعث کاهش آتروفی مغزی یا تحلیل آن شود.

مولتیپل اسکلروز (MS) یک بیماری خود ایمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. در MS سیستم ایمنی غلاف میلین را که سلول‌های عصبی را احاطه کرده است، بیگانه تلقی کرده و به آن حمله می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: علائم مالتیپل اسکلروزیس با مصرف میوه و سبزیجات بهبود می‌یابد


همین عامل باعث آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود که در نتیجه موجب علائمی مانند ضعف عضلانی، بی حسی، درد مزمن و مشکلات هماهنگی می‌شود.

آتروفي مغز يکي از ويژگي‌هاي اين وضعيت نورولوژيک است و پيش بينی خوبي از چگونگی پيشرفت بيماری است. نشان داده شده است که میزانِ بالای آسیب مغز با بدتر شدن علائم در افراد مبتلا به MS پیشرونده ارتباط دارد.

MS هنوز درمان ندارد و گزینه‌های درمانی که بتواند پیشرفت بیماری را کند کند محدود است. یک آزمایش بالینی جدید داروی ibudilast را به عنوان یک کاندید جدید در درمان پیشنهاد می‌کند که می‌تواند آتروفی مغزی را کاهش دهد.

دکتر Robert J. Fox، متخصص مغز و اعصاب در درمانگاه اوهایو، یک آزمایش تصادفی را انجام داد. او دارو و پلاسبو (دارونما) را بر روی ۲۵۵ نفر از افراد داوطلب بررسی کرد.

حجم مغز: Ibudilast در مقابل پلاسبو

دکتر Fox و تیمش به طور تصادفی، شرکت کنندگان را به گروه‌های مجزایی تقسیم کردند که یک گروه دوز روزانه تا ۱۰ کپسول ibudilast و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. این بررسی به مدت ۹۶ هفته ادامه داشت.

دکتر Fox و همکارانش، حجم مغز شرکت کنندگان را هر ۶ ماه با استفاده از MRI بررسی کردند.


مقاله‌ی مرتبط: کاربرد فناوری MRI ترکیبی در شناسایی آسیب‌های مغزی


در مجموع، آزمایش نشان داد که دارو باعث کاهش میزان آتروفی و آسیب مغز می‌شود. به طور متوسط، افرادی که در گروه دارونما قرار داشتند ۲.۵ میلی لیتر بیشتر دچار آسیب دیدیگی مغز خود بودند. متوسط حجم مغز انسان بالغ ۱ هزار و ۳۰۰ الی ۱ هزار و-۵۰۰ میلی لیتر است.

با این حال، هشدارهای احتمالی مربوط به این نتایج وجود دارد؛ محققان نمی‌دانند آیا کاهش آسیب دیدگی مغز را می‌توان به بهبود علائم و یا عملکرد بهتر تفسیر کرد یا خیر. بیشترین عوارض جانبی گزارش شده، مشکلات گوارشی، سردرد و افسردگی بود.

نتایج بسیار دلگرم کننده

دکتر Fox در مورد یافته‌های جدید اظهار داشت:

نتایج حاصله بسیار دلگرم کننده است و به درمان بالقوه‌ی جدید برای کمک به افرادی که MS پیشرفته دارند کمک می‌کند.

براساس برآوردهای اخیر، در ایالات متحده، حدود ۱ میلیون نفر با این بیماری زندگی می‌کنند. در سراسر جهان، ۲.۳ میلیون نفر این شرایط را دارند.

دکترFox  ادامه داد:

این آزمایش همچنین درک ما را از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته افزایش داد، به گونه‌ای که در مطالعات آینده ممکن است از تعداد کم بیماران در مدت زمان کوتاه‌تر برای بررسی و انجام مطالعات بهره برد. چنینی امری منجر به افزایش بهره‌وری از تحقیقات بالینی می‌شود.

موسسه‌ی ملی اختلالات عصبی و سکته‌ی مغزی از این مطالعه حمایت کرد. دکتر Walter J. Koroshetz، مدیر این موسسه بیان می‌دارد:

این یافته‌ها یک چشم انداز امید برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس فراهم می‌کند؛ بیماری‌ای که باعث ناتوانی در دراز مدت می‌شود و گزینه‌های درمان زیادی ندارد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید