انتشار این مقاله


کاربرد فناوری MRI ترکیبی در شناسایی آسیب‌های مغزی

دستاورد جدید دانشمندان برای بررسی دقیق‌تر آسیب‌های مغزی

صدمات مغزی در میان بازیکنان فوتبال آمریکایی بیشترین مقدار را دارد ولی ورزشکاران رزمی نیز از این گونه صدمات رنج می‌برند.

و اکنون تحقیق که بر روی بوکسورها و متخصصان هنرهای رزمی ترکیبی انجام شده است، نشان می‌دهد که فناوری MRI ترکیبی می‌تواند مشخص کند که کدام صدمات ممکن است به آسیب مغزی منجر شوند. در رینگ بوکس، همانند زمین فوتبال آمریکایی، ضربات مکرر به سر می‌تواند آسیب مغزی خفیف ایجاد کند و به مرور زمان این امر موجب اختلالات پیشرفته‌ی مغزی مانند آنسفالوپاتی ضربه‌ای (CTE) خواهد شد و مشکلاتی در حرکت و خلق و خو ایجاد خواهد گشت.
بررسی که اخیراً انجام شده بود نشان می‌داد که از ۱۱۱ بازیکن فوتبال متوفی، ۱۱۰ نفر آنان دارای علایم CTE در مغز خود بودند. تاکنون تشخیص این بیماری فقط با اتوپسی ممکن بوده ولی دانشمندان در پی یافتن راهی بهتر برای تشخیص آن هستند. به گفته‌ی محققان، مطالعات قبلی تاکنون بر روی سلول‌های مغزی در ماده‌ی خاکستری یا مسیرهای عصبی در ماده‌ی سفید تمرکز داشته‌اند.
در این بررسی جدید، محققان دو روش MRI را با یکدیگر ترکیب کردند: MRI با وزن‌دهی T1 و تصویرگیری تانسور پخش؛ که به آن‌ها این امکان را داد که از هر دو نوع بافت مغز تصویربرداری کنند. نویسده‌ی ارشد این پژوهش ویرندرا میشرا (Virendra Mishra) می‌گوید:

با ترکیب این دو شیوه، ما امیدوار شدیم که بتوانیم بیومارکرهایی را در MRI بیابیم تا مشخص شود که آیا رزمی‌کاران نیز دچار این آسیب‌ها می‌شوند یا نه.

این بررسی بر روی ۲۷۳ رزمی‌کار حرفه‌ای مرد انجام شد. ۵۶ نفر در دو جلسه از مغزشان عکس‌برداری شد. هم‌چنین تست‌های نوروفیزیولوژیکی جهت اطمینان از صحت عملکرد مغز نیز روی آنان انجام گرفت. با استفاده از دو شیوه‌ی عکس‌برداری، محققان ۷ منطقه را در مغز شناسایی کردند که به گفته‌ی آنان توانایی پیش‌بینی کاهش عملکرد مغز را دارند. این مناطق هم شامل ماده‌ی سفید و هم ماده‌ی خاکستری هستند.
میشرا در این مورد می‌گوید:

کافی است ماده‌ی سفید و خاکستری را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم کدام رزمی‌کاران آسیب خواهند دید؛ این موضوع منطقی است چرا که این دو بافت با هم کار می‌کنند.

محققان در ادامه قصد دارند بررسی کنند که کدام بخش‌های مغز در اثر ضربات مکرر آسیب می‌بینند.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید