انتشار این مقاله


آیا ماموگرافی درد دارد؟

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین عارضه‌ها در میان بانوان است که می‌تواند بسیار خطرناک تلقی شود. به طوری که طبق گفته پزشکان و متخصصان این حوزه، بانوان بالای ۴۰ سال باید هر ساله برای عکس برداری و ماموگرافی به بیمارستان مراجعه کنند. لازم به ذکر است افرادی که در فامیل و بستگان خود سابقه سرطان […]

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین عارضه‌ها در میان بانوان است که می‌تواند بسیار خطرناک تلقی شود. به طوری که طبق گفته پزشکان و متخصصان این حوزه، بانوان بالای ۴۰ سال باید هر ساله برای عکس برداری و ماموگرافی به بیمارستان مراجعه کنند. لازم به ذکر است افرادی که در فامیل و بستگان خود سابقه سرطان سینه را مشاهده کرده‌اند باید از سنین کمتر، نسبت به تشخیص پزشک، ماموگرافی را شروع کنند.

در حالی که ماموگرافی جزو بهترین روش‌های عکس برداری از پستان می‌باشد، بسیاری از بانوان دغدغه درد و عوارض ماموگرافی را در ذهن خود می‌پرورانند. درد پس از ماموگرافی، نکات و عواملی دارد که شاید هر کسی از آن‌ها مطلع نباشد. در ادامه به توضیحاتی راجع به درد ماموگرافی و بهترین مرکز تصویر برداری می‌پردازیم.

زنان نیاز دارند که به صورت دوره‌ای آزمایشاتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان پستان انجام دهند. یکی از عالی‌ترین آزمایشاتی که می‌تواند تشخیص دقیقی از این بیماری داشته باشد، آزمایش ماموگرافی است.

ماموگرافی یکی از واجب ترین آزمایش ها برای خانم ها است.

ماموگرافی

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی نوعی تصویر برداری از سینه‌های بانوان می‌باشد که با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌گیرد. در آن، تکنسین پستان فرد را بین دو صفحه قرار داده و با اشعه از آن تصویر برداری می‌کند. این تصویر برداری به مدت ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. یکی از این دو صفحه از پستان عکس برداری کرده و صفحه دیگری، پستان را ثابت نگه می‌دارد. این کار ممکن است باعث احساس کردن درد ماموگرافی در فرد شود.

تصاویر برداشته شده از پستان افراد، به پزشک، توانایی تشخیص تغییرات غیر معمول و وضعیت پستان را می‌دهد. پزشک نیز با بررسی شواهد مختلف، برداشت خود را از آن بازگو کرده و در صورت بروز سرطان سینه، بررسی‌ها ادامه پیدا می‌کند. چرا که ماموگرافی به صورت قطع وجود سرطان سینه را تشخیص نمی‌دهد، بلکه با ارائه وضعیت پستان تشخیص را به عهده پزشک می‌گذارد. در صورت عادی نبودن وضعیت پستان فرد، پزشک او را برای نمونه برداری و بررسی‌های بیشتر فرا می‌خواند.

بیش از ۳۰ سال است که ماموگرافی نقش به سزایی در علم پزشکی بانوان دارد. اما در ۱۵ سال اخیر، شاهد پیشرفت‌هایی چشم‌گیر در آن بوده‌ایم. به طوری که امروزه ماموگرافی با دستگاه‎هایی پیشرفته و مجهز به اشعه ایکس، انجام می‌گیرد. اما همچنان درد و عوارض ماموگرافی در افراد باقی است.

مجله پزشکی

ماموگرافی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • ماموگرافی غربالگری

بانوان با سن ۴۰ الی ۷۴ سال طبق نظر متخصصان، باید چند وقت یکبار برای انجام ماموگرافی به مراکز تصویربرداری مراجعه کنند. بانوانی که سابقه سرطان در فامیل و بستگان خود را دارند، سالانه یک‌بار، بانوانی که سابقه سرطان در اطرافیان خود را ندارند، دو سال یک‌بار.

  • ماموگرافی تشخیصی

در این نوع ماموگرافی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. در مواردی که فرد بر اساس احساس یا نشانه‌هایی مشکوک به داشتن سرطان سینه است، این عکس برداری را برای تشخیص دادن نتیجه انجام می‌دهد.

چه عواملی درد ماموگرافی را تشدید می‌کنند؟

ماموگرافی به طور عادی، برای تمام افراد دردناک نیست و بیشتر بستگی به بدن‌ افراد و شرایط موجود دارد. برخی از افراد ماموگرافی را بسیار دردناک خوانده و برخی دیگر هیچ دردی در آن احساس نمی‌کنند. البته قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، برای افراد قطعا کمی آزردگی به همراه دارد. اما با اطلاع داشتن و رفع عوامل اصلی درد پستان پس از ماموگرافی، می‌توان تا حد زیادی آن را خنثی کرد. عوامل درد پستان پس از ماموگرافی عبارت‌اند از:

  • سایز پستان فرد

سایز سینه‌های افراد قطعا یکی نیست و هر بار هنگام ماموگرافی، تکنسین باید صفحه‌های دستگاه را با سایز سینه فرد تنظیم کند. ممکن است تنظیم این صفحه‌ها مشکلی داشته و باعث درد فرد شود. پس فرد حتما باید مذکور باشد که دستگاه به صورت صحیح و مطابق با سایز او تنظیم گردد.

  • مهارت تکنسین

مهارت و تجربه تکنسین نیز می‌تواند عامل موثری باشد. انجام کارهای حساسی مانند ماموگرافی نیازمند تجربه و مهارت بالایی است تا باعث آزرده شدن و ناراحتی بیمار نشود. افراد باید قبل از ارجاع به مراکز عکس برداری، خوب راجع به مهارت و بازخورد مشتریان قبلی آن‌ها تحقیق کنند. مرکز تصویر برداری جردن دکتری هدایی می‌تواند بهترین گزینه برای بانوان باشد!

  • وضعیت تنظیم دستگاه

دستگاه ماموگرافی ممکن است در ارتفاع و موقعیتی تنظیم شده باشد که باعث احساس ناراحتی در فرد شود. چرا که کشیده شدن پستان بانوان می‌تواند درد شدیدی به بدن و سر آن‌ها بخشیده و آن‌ها آزرده خاطر سازد. در صورت اشتباه بودن تنظیم دستگاه، باید به تکنسین اطلاع داده شود.

چگونه درد ماموگرافی را کاهش دهیم؟

درد ماموگرافی بیشتر به ساختار بدن و تحمل افراد بستگی دارد. شاید بعضی از افراد هیچوقت نتوانند درد ماموگرافی را از بین ببرند اما قطعا می‌توانند با بررسی راه و روش‌های پیشنهادی متخصصان این حوزه، درد خود را کاهش داده و ماموگرافی را برای خود قابل تحمل‌تر کنند. برخی از راه‌های پیشنهادی ما به این افراد عبارت است از:

  • برخی از مراکز عکس برداری و ماموگرافی با قرار دادن بالشتک میان پستان و صفحه دستگاه، تاثیر بسیار خوبی در کاهش درد آن می‌گذارند. چرا که صفحه دستگاه به دلیل سختی می‌تواند از دلایل اصلی درد باشد.
  • مادرانی که مجبور هستند به کودکان خود شیر دهند، شاید صلاح باشد ماموگرافی خود را به وقت دیگری موکول کنند.
  • افرادی که تجربه ماموگرافی را دارند و نمی‌خواهند دچار این درد شوند، می‌توانند با خوردن داروهایی موثر مانند ایبوپروفن یک ساعت قبل از ماموگرافی، خود را تا حد زیادی راحت کنند.
  • نفس کشیدن عمیق قبل و هنگام ماموگرافی می‌تواند استرس را کاهش داده و مراحل عکس برداری با آرامش به آخر برسد.

بهترین مرکز تصویر برداری تهران و ایران

یکی از بهترین مراکز تصویر برداری برای ماموگرافی در تهران، مرکز تصویر برداری جردن دکتر هدایی است. مرکز تصویر برداری جردن خدماتی مانند سونوگرافی سینه، ماموگرافی و بیوپسی را با بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این کلینیک دارای بهترین و به روزترین تجهیزات پزشکی تصویر برداری جهان و یک کادر پزشکی حرفه‌ای و متخصص می‌باشد.

کلینیک جردن

دکتر مهناز هدایی، متخصص رادیولوژی کلینیک جردن، با سابقه کار و تحصیلی بی نظیر که تا به حال رضایت ۸۹ درصد از بیماران خود را به دست آورده است، شخصا خدمات کلینیک جردن را به عهده دارند. دکتر هدایی که دوره تحصیلی رادیولوژی خود را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گذرانده، امروزه بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارد و عضو انجمن رادیولوژی اروپاست.

شما می‌توانید با بررسی اطلاعات کلینیک جردن، تخصص و نتایج فوق‌العاده آن‌ها را در این زمینه مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز تصویر برداری جردن دکتر هدایی تماس بگیرید! برای مراجعه به سایت کلینیک جردن کلیک کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید