انتشار این مقاله


عوامل کلیدی در ایمپلنت دندان که باید بدانید

عوامل مختلفی می توانند باعث شوند که فرد دندان های خود را از دست بدهد. بالا رفتن سن، وارد شدن ضربه به دندان ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها می تواند از جمله عواملی باشند که باعث شوند فرد دندان های خود را از دست بدهد. جای خالی دندانی که از دست […]

عوامل مختلفی می توانند باعث شوند که فرد دندان های خود را از دست بدهد. بالا رفتن سن، وارد شدن ضربه به دندان ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها می تواند از جمله عواملی باشند که باعث شوند فرد دندان های خود را از دست بدهد. جای خالی دندانی که از دست می رود مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. علاوه بر مشکلات زیبایی و تاثیرات نامطلوبی که بر ظاهر فرد دارد فرد را با چالش های مختلفی رو به رو می کند. در سال های گذشته بسیاری از افراد برای درمان بی دندانی از روش هایی مانند دندان مصنوعی استفاده می کردند. این روش علاوه بر این که راه حل مناسبی نبود بلکه خود، باعث عوارض و ناهنجاری های دیگری هم می شد. رفته رفته با گذشت زمان روش جدیدی برای درمان بی دندانی ارایه شد. این درمان،ایمپلنت دندان نام گرفت. این روش علاوه بر این که معایب دندان مصنوعی را ندارد بلکه مزیت های زیادی نیز دارد. ایمپلنت های دندان ظاهری کاملا طبیعی دارند و از نظر شکل، فرم و رنگ  کاملا مشابه دندان های طبیعی فرد هستند. در ادامه به بررسی روش ایمپلنت دندان می پردازیم:

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پروتز کاشتنی است. از دو بخش فیکسچر و اباتمنت ساخته شده است که پروتز مورد نظر روی این پایه قرار می گیرد. پایه ی ایمپلنت، معمولا از جنس فلزی به نام تیتانیوم ساخته شده است. این فلز با ساختار بدن انسان سازگاری بالایی دارد. بعد از این که این پایه درون استخوان فک بیمار قرار داده می شود به مرور زمان که استخوان فک بیمار رشد می کند با بافت تیتانیومی پایه ی ایمپلنت ادغام می شود. این پایه ها عملکردی مشابه ریشه ی دندان ها دارند. بعد از گذشت مدت زمانی از کاشت پایه های ایمپلنت، می توان پروتز مورد نظر را روی پایه ها قرار داد. ایمپلنت های دندان را می توان برای یک یا چند دندان استفاده کرد.

چه کسانی می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

معمولا برای انجام ایمپلنت دندان با محدودیت های زیادی مواجه نیستیم. بعضی از عوامل، مانند استعمال سیگار، ابتلا به بعضی بیماری ها مانند دیابت و اقدامات درمانی مانند شیمی درمانی ها ممکن است فرد را با محدودیت هایی مواجه کند. البته اگر بیماری دیابت به صورت کنترل شده باشد و سطح قند خون فرد در حد نرمال باشد فرد می تواند از درمان ایمپلنت بهره مند شود.

علاوه بر این موارد می توان به شرایط سنی بیشتر از ۱۸ سال اشاره کنیم. متخصصین پیشنهاد می کنند   که فرد تا قبل از سن ۱۸ سالگی از ایمپلنت دندان استفاده نکند. استخوان های بدن انسان تا سن ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه می دهند. در این سن به حداکثر رشد خود می رسند. به همین دلیل توصیه می شود تا قبل از این سن فرد از ایمپلنت دندان استفاده نکند زیرا ممکن است عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد.

هزینه ی ایمپلنت دندان

برای برآورد هزینه ی انجام ایمپلنت دندان باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. از جمله این عوامل می توان به تعداد دندان های مورد نیاز، نوع ایمپلنت های دندان، نحوه ی کاشت ایمپلنت ها، هزینه ی جراحی اشاره کرد. هریک از این موارد که به آن ها اشاره کردیم می توانند هزینه ی نهایی را تغییر دهند.

درمان ایمپلنت دندان چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای انجام درمان ایمپلنت دندان در هر فرد می تواند متغیر باشد. این مدت به طور میانگین از ۲ تا ۳ ماه می تواند تغییر کند. طی این مدت ۲،۳ ماهه بافت اطراف ایمپلنت ها التیام می یابد و بعد از اطمینان از التیام بافت ها، روکش مورد نظر، برای ایمپلنت های دندان قرار داده می شود.

ایمپلنت دندان چه مزیت هایی نسبت به روش های دیگر دارد؟

  • افزایش اعتماد به نفس فرد : فردی که یک یا چند دندان خود را از دست می دهد زمانی که لبخند می زند اعتماد به نفس خود را تا حد زیادی از دست می دهد. دندان ها تاثیر زیادی بر چهره ی افراد  دارند. به ویژه اگر دندان از دست رفته در طرح لبخند فرد قرار داشته باشد. علاوه بر مشکلات ظاهری، فرد هنگامی که صحبت می کند نمی تواند بعضی از کلمات را به درستی ادا کند این موضوع برای بسیاری از افراد می تواند بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده باشد.
  • دایمی بودن روش ایمپلنت دندان : اگر مراقبت های لازم به درستی انجام شود. بهداشت دهان و دندان ها به درستی حفظ شود ماندگاری ایمپلنت های دندان تا حد زیادی افزایش می یابد و ایمپلنت ها تا آخرعمرهمراه فرد خواهند بود.
  • کمک به حفظ سلامت بافت لثه: زمانی که دندانی از دست می رود به مرور زمان بافت لثه ها تحلیل می روند. علاوه بر این موضوع هنگام میل کردن بعضی از غذا ها، مواد غذایی به صورت مستقیم با بافت لثه برخورد می کنند. این موضوع ممکن است باعث بروز ناهنجاری های لثه ای شود. ایمپلنت های دندان از بروز این ناهنجاری ها جلوگیری می کنند.
  • بهبود عملکرد دندان ها: زمانی که فرد دندانی را از دست می دهد در هنگام غذا خوردن با مشکلات زیادی مواجه می شود. ایمپلنت دندان به افراد کمک می کند هنگام غذا خوردن با چالشی رو به رو نشوند.
  • ظاهر طبیعی: ایمپلنت های دندانی ظاهری کاملا مشابه دندان های طبیعی فرد دارند. از نظر شکل، اندازه و رنگ کاملا شبیه به دندان های دیگر فرد هستند.

سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندان ؟

ایمپلنت دندان بهتر است که تا قبل از ۱۸ سالگی انجام نشود. در غیر این صورت محدودیت سنی دیگری در انجام ایمپلنت دندان وجود ندارد.

شاید با اطمینان بتوانیم بگوییم که ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته خواهد بود. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

www.daya-dent.com

۰۹۹۰۷۵۷۵۰۶۵

۰۹۹۰۵۷۷۶۴۶۸

۰۲۱۷۷۹۷۸۲۴۹

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید