انتشار این مقاله


با جراحی فک آشنا شوید

در تمام چهره هایی که به عنوان چهره نرمال پذیرفته شدند، تقارن و تعادل ساختاری بین قسمت های تشکیل دهنده اسکلت صورت وجود دارد. تعادل اسکلت صورت با هماهنگی سه بعدی و نسبت زیبایی بین استخوان های تشکیل دهنده صورت امکان پذیر است. در این جهت، ارزیابی فک باید با توجه به ساختارهای تشریحی مانند […]


در تمام چهره هایی که به عنوان چهره نرمال پذیرفته شدند، تقارن و تعادل ساختاری بین قسمت های تشکیل دهنده اسکلت صورت وجود دارد. تعادل اسکلت صورت با هماهنگی سه بعدی و نسبت زیبایی بین استخوان های تشکیل دهنده صورت امکان پذیر است.

در این جهت، ارزیابی فک باید با توجه به ساختارهای تشریحی مانند لب، دندان و بینی در مجاورت آن انجام شود. از آنجا که اصلاح مشکلات زیبایی در ساختار چانه هماهنگی بین ساختارهای صورت را ایجاد می‌کند و به ظاهر دهان، لب ها و بینی کمک مثبتی می‌کند، به تمام بیمارانی که خواهان مداخله زیبایی در ناحیه صورت هستند نیز توصیه شود. در این فرایند جراحان باید ساختار چانه را ارزیابی کرده و مشکلات زیبایی مربوط به چانه را نیز بررسی کنند.

ناسازگاری فک

رشد فک پایین و بالا یک فرایند آهسته و تدریجی است. در این فرایند، فک ها ممکن است بیشتر یا کمتر از حد طبیعی رشد کنند. تغییر شکل فک و صورت ممکن است مادرزادی باشد یا بعدا در اثر تصادف یا بیماری رخ دهد. ناسازگاری فک پایین و فک بالا نسبت به یکدیگر و صورت باعث ایجاد ناراحتی از نظر زیبایی و عملکردهایی مانند جویدن، صحبت کردن و خوابیدن در بیماران می‌شود.

جراحی ارتوگنوتیک

کلمه orthognati از کلمات یونانی ortho به معنی صاف و gnati به معنی فک، است. جراحی ارتوگناتیک گاهی به عنوان جراحی ارتودنسی اشتباه گرفته می‌شود. جراحی ارتوگناتیک عبارت است از اصلاح روابط فک شکسته با عمل جراحی.

جراحی ارتوگناتیک توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود. در موارد جراحی ارتوگناتیک، کار گروهی متخصص ارتودنسی و جراح الزامی است. در مرحله اول، متخصص ارتودنسی با درمان ارتودنسی هماهنگی بین فک پایین و بالای بیمار را فراهم می‌کند. در برخی موارد، در صورت عدم نیاز به درمان ارتودنسی در تجزیه و تحلیل مدل جراحی، می‌توان جراحی مستقیم را برنامه ریزی کرد.

جراحی چانه در پایین صورت ما انجام می‌شود که ارتباط بین صورت و گردن را فراهم می‌کند. این عملکرد باز و بسته شدن دهان ما را با کمک مفصل ساخته شده با جمجمه فراهم می‌کند.

مانند بینی، نوک چانه نیز باید متناسب بوده و با سایر قسمت های صورت سازگار باشد. در غیر این صورت، به ویژه در نمای جانبی، ممکن است نمای غیر حساسیتی ایجاد شود.

مراحل جراحی ارتوگنوتیک

می توان عدم تقارن صورت را با جراحی ارتوگناتیک که شامل فک بالا، فک پایین و نوک چانه است اصلاح کرد.

  • جراحی فک پایین

جراحی فک پایین عملی برای اصلاح ناهنجاری های فک پایین است. حرکات رو به جلو، عقب و چرخشی را می‌توان بر روی فک پایین با جراحی انجام داد. نام روش جراحی که عموما برای انجام این حرکات در فک پایین ترجیح داده می‌شود، استئوتومی اسپلیت ساژیتال است. قطعات استخوانی جدا شده در نتیجه این روش جراحی با کمک پیچ و یا صفحه ثابت می‌شوند.

به منظور به حداقل رساندن زخم های قابل مشاهده روی صورت، برش از طریق دهان ایجاد می‌شود. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می‌ گیرد.

فک پایین با کمک اره از هر دو طرف به صورت عمودی بریده می‌شود، سپس یک برش دیگر از پشت به جلو زده می شود و فک پایین نسبت به فک بالا به جلو یا عقب حرکت می‌کند. قطعات جدا شده استخوان با استفاده از صفحات و پیچ ها ثابت می‌شوند. در برخی موارد، لازم است یک برش کوچک در زیر گونه ایجاد شود تا پیچ ها وارد شوند. این پیچ های تیتانیومی تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد جدا نمی‌شوند. برش ایجاد شده در دهان با مواد بخیه غیر قابل جذب، بخیه می‌شود.

  • عقب نشینی فک پایین

به شرایطی که فک پایین بزرگتر از فک بالا باشد، پروگناتیسم فک پایین گفته می‌شود. به این واقعیت که دندان های فک پایین بیشتر از فک بالا جلوتر هستند، آندربایت گفته می‌شود. جراحی ارتوگناتیک این ناهنجاری را برطرف می‌کند. ناهنجاری فک پایین با رشد کافی در مقایسه با فک بالا رتروگناتیا نامیده می‌شود. در این حالت، دندان های فک پایین در پشت دندان های فک بالا قرار می‌گیرند.

  • جراحی فک بالا

جراحی فک بالا یک مداخله جراحی برای ناهنجاری های مربوط به فک بالا است. فک بالا می‌تواند باریک تر، بیشتر یا گسترده تر از فک پایین باشد. فک بالا در مقایسه با فک پایین در موقعیت دقیق تری قرار دارد. بنابراین، عدم تقارن منعکس شده در صورت را می‌توان اصلاح کرد. بزرگ شدن فک بالا نیز با حواس پرتی به دنبال برش ایجاد شده در خط وسط امکان پذیر است.

بهترین جراح و متخصص فک در تهران

قطعا در سراسر ایران و تهران جراحان بسیار حاذقی هستند که نمی‌توان منکر آن شد اما شاید پیدا کردن بهترین جراح و متخصص فک در تهران کمی دشوار باشد. از این رو اگر بخواهیم به مخاطبان خود در این امر کمک کنیم پیشنهادی که می توانیم به آنها بدهیم، دکتر مجید صالح است. وی متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی است که دارای ۱۲ سال سابقه در این زمینه می باشد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید