انتشار این مقاله


چگونه بهترین سمعک را انتخاب کنم؟!

کم شنوایی برای اکثر افراد آزاردهنده بوده و کیفیت زندگی را به شدت کاهش می­دهد. با این وجود، اگر شنوایی­شناس تشخیص دهد که فرد کاندید دریافت سمعک است، می­توان با اطمینان گفت که سمعک کیفیت زندگی او را بسیار بهبود می­بخشد. خرید سمعکفرایند پیچیده­ای است که هر فرد نابلدی را سردرگم می­کند. دشوارترین مرحله در این […]


کم شنوایی برای اکثر افراد آزاردهنده بوده و کیفیت زندگی را به شدت کاهش می­دهد. با این وجود، اگر شنوایی­شناس تشخیص دهد که فرد کاندید دریافت سمعک است، می­توان با اطمینان گفت که سمعک کیفیت زندگی او را بسیار بهبود می­بخشد. خرید سمعکفرایند پیچیده­ای است که هر فرد نابلدی را سردرگم می­کند. دشوارترین مرحله در این فرایند، انتخاب سمعک است. به ویژه اگر فرد برای اولین­بار قرار است سمعک بگیرد، پیدا کردن سمعک مناسب وی به دقت بسیاری نیاز دارد. اولین نکته­ی مورد توجه اکثر افراد در انتخاب سمعک، قیمت آن است؛ اما در حال حاضر که بیمه­های مختلف کمک­هزینه­ی خدمات ارزیابی شنوایی و برخی بیمه­ها هزینه­ی سمعک را می­دهند، قیمت در واقع آخرین موردی است که باید به آن توجه شود. مهم­ترین فاکتورها در انتخاب سمعک مناسب، «میزان کم­شنوایی» و «سبک زندگی» است. توصیه می­کنیم، چندان خود را درگیر برندهای مختلف سمعک نکنید. هر یک از شرکت­های سازنده سمعک، از یک نظر نسبت به بقیه برتری دارد. به عنوان مثال، کمپانی سمعک اتیکن ، بهترین سمعک سوپرپاور (Xceed) را دارد، کمپانی سمعک زیمنس، بهترین تکنولوژی انتقال صوتی مستقیم از موبایل، تلویزیون و … به سمعک را دارد (سمعک استایلتو)، کمپانی سمعک فوناک، بهترین سمعک نامرئی را دارد (سمعک Lyric) و ….

برخی از مهم­ترین نکات در انتخاب سمعک مناسب عبارتند از:

۱- اگر فرد کم­شنوا کودک و یا دانش آموز است، حتما” سمعکی را انتخاب کنید که ریموت میکروفون داشته باشد. ریموت میکروفون در واقع جایگزین سیستم FM است که قیمت کم­تر و استفاده راحت­تری دارد. این دستگاه صدای معلم (یا هر گوینده­ای 
) را دریافت کرده و مستقیما” به سمعک منتقل می­کند. بدین ترتیب با حذف نویزهای مزاحم و افزایش وضوح گفتار، نسبت سیگنال به نویز و در نتیجه درک گفتار فرد افزایش می یابد. این سیستم در کنار سمعک، تقریبا” برای تمام دانش­آموزان کم­شنوا تجویز می­شود؛ چرا که با افزایش درک گفتار کیفیت یادگیری را بهبود می­بخشد.

C:\Users\mahmood\Desktop\IMG-20211017-WA0010.jpg

۲- اگر فردی با کم­شنوایی شدید یا عمیق هستید (آستانه­های شنوایی بیشتر از ۷۰ دسی­بل) به هیچ عنوان به فکر سمعک کاملا” نامرئی نباشید، با این میزان کم­شنوایی، در شنیدن صدای موبایل و مکالمات تلفنی مشکل خواهید داشت؛ مگر این که سمعک شما مجهز به تله­کویل باشد. علاوه بر این، برای شنیدن واضح صدای تلویزیون، می­بایست از رابط ویژه برای تلویزیون که تحت عنوان «TV adaptor» شناخته می­شود، استفاده کنید.

C:\Users\mahmood\Desktop\IMG-20211017-WA0011.jpg

۳- اگر آستانه­های شنوایی شما بیشتر از ۱۰۰ دسی­بل است، بهتر است به فکر کاشت حلزون باشید.

۴- اگر پرده گوشتان پاره است، به فکر سمعک­های Open-Fitting باشید.

۵- اگر لرزش دست یا ضعف بینایی دارید، سمعک های شارژی بهترین گزینه برای شما است.

۶- اگر وزوز گوش دارید، حتما” سمعک مجهز به مدار مخصوص وزوز را انتخاب کرده و سعی کنید برای هر دو گوشتان سمعک بگیرید.

۷- اگر سن شما کمتر از ۱۰ سال یا بیشتر از ۸۰ سال است، گرفتن سمعک داخل گوشی برای شما مطلقا” ممنوع است.

۸- اگر دائما” عرق می­کنید یا در مناطقی زندگی می­کنید که رطوبت هوا بالا است و یا این که گوش­هایتان جرم­ساز است، سمعک داخل گوشی و سمعک RIC برای شما توصیه نمی­شود، بنابراین حتما” سمعک پشت گوشی ضد آب تهیه کنید. بالاترین شاخص مقاومت سمعک­ها در برابر رطوبت و گردوخاک «ip68» است و منظور ما از سمعک ضد آب، سمعکی است که دارای این شاخص باشد.

C:\Users\mahmood\Desktop\IMG-20211017-WA0012.jpg

۹- سمعک­ها چهار سطح تکنولوژی مختلف دارند: معمولی- استاندارد- پیشرفته- ممتاز. مهم­ترین عامل در انتخاب سطح تکنولوژی سمعک، سبک زندگی و نیازهای شنیداری خاص شماست.

C:\Users\mahmood\Desktop\IMG_20211017_150826_857.jpg

جهت مطالعه توضیحات کامل­تر در مورد سمعک­ها، بر روی لینک « قیمت سمعک » کلیک کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید