انتشار این مقاله


چگونه می توانیم زندگی ایده آلی داشته باشیم

تعریف شما از سبک زندگی ایده آل چیست؟ زندگی که در آن شغل مناسبی داشته باشید؟ همسر خوبی انتخاب کنید و فرزندانی صالح تربیت کنید؟ یا فکر می کنید باید به کل دنیا سفر کنید، بهترین نوشیدنی های گیاهی اروپایی را بنوشید و ریلکس کنید! هر کس لیستی از ایده آل هایی در ذهن خود […]

تعریف شما از سبک زندگی ایده آل چیست؟ زندگی که در آن شغل مناسبی داشته باشید؟ همسر خوبی انتخاب کنید و فرزندانی صالح تربیت کنید؟ یا فکر می کنید باید به کل دنیا سفر کنید، بهترین نوشیدنی های گیاهی اروپایی را بنوشید و ریلکس کنید! هر کس لیستی از ایده آل هایی در ذهن خود دارد که آن را سبک مناسب خود می داند اما موضوع از این قرار است که یک سری پارامترهای اصلی برای تعیین سبک زندگی ایده آل عمومی وجود دارد که قطعاً بررسی آن می تواند نگاهی هوشمندانه به زندگی باشد.

گام شناخت سبک زندگی ایده آل

اولین گام برای رسیدن به سبک زندگی ایده آل، شناخت مسیر است. در ابتدای راه باید سبک زندگی مورد نظر برای خود را تجسم کنید و سعی کنید واقع بین باشید. در این مرحله مشخص می شود که چه میزان به سبک مورد علاقه خود نزدیک هستید و یا نیاز به چه تغییراتی است تا در مسیر درست قرار بگیرید. طراحی یک برنامه واقع بینانه می تواند در رسیدن به تجسم فکری مورد نظر بسیار تاثیرگذار باشد.
از گام های فوری برای شناخت سبک زندگی ایده آل استفاده کن! حتما می پرسید گام های فوری چیست؟ فکر کنید شما تجسمی در ذهن خود از یک زندگی ایده آل دارید به این منظور قرار است که برنامه واقع بینانه را وارد میدان کنید و در این راستا تجسم فکری شما نیاز به برخی از تغییرات دارد. گام فوری در این شرایط یعنی یک تغییر بسیار کوچک در فکر یا رفتارتان در همان لحظه ایجاد کنید.
سبک زندگی بخشی از گرایش ها و عادت ها و رفتارهای ما محسوب می شود. سبک زندگی ایده آل یعنی زندگی سرشار از شادی و لذت به طوری که جسم و روحمان سالم نگه داشته شود.
هر شخص باید نقاط قوت و نقاط ضعف خود را به طور دقیق شناسایی کند. نقاط قوت خود را تقویت کند و فکری به حال نقاط ضعف خود داشته باشد. نیاز است که نتایج و عواقب کارهای بد به طور دقیق بررسی شود تا ایجاد تغییرات با اطمینان بیشتری صورت بگیرد. می بایست عادات بد به صورت گام به گام کنار گذاشته شود.

گام برنامه ریزی در مورد سبک زندگی ایده آل

برای بررسی سبک زندگی ایده آل نیاز است یک سری گام های دقیق بررسی شود و در نهایت برنامه ریزی صورت بگیرد. پیش از برنامه ریزی سوالات زیر را با خود مرور کنید:

۱. سبک زندگی ایده آل  من، چه حس و حالی به من خواهد داد؟ خوشحال می شوم؟ مغرور می شوم؟
۲. کدام یک از عادت های رفتاری من سبب شده است مسیر رسیدن به سبک زندگی ایده آلم کندتر شود؟
۳. برای ترک رفتارهای نامناسب نیاز به چه ابزارهایی دارم؟
۴. آیا فرد متعهدی در برابر تغییرات جدید زندگی خود هستم؟
۵. اولین تغییر مثبتی که پس از سبک زندگی ایده آل در من رخ می دهد چیست؟

موضوعی که بارها مورد پرسش و پاسخ قرار می گیرد اینکه برنامه ریزی برای رسیدن به سبک زندگی ایده آل چقدر به سخت گیری مربوط است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم: سخت گیری یک رفتار سمی در زندگی است!
بگذارید با شما رو راست باشیم! زندگی آنطور که ما می خواهیم پیش نمی رود، شما آجر به آجر می چینید و فردی از راه می رسد و با یک تکان کل دیوار شما را خراب می کند!
فردی بیست سال ورزش کرده است، غذای خوبی خورده است، درس خود را خوانده است و حالا شغل خوبی دارد، حال ماشینی به او برخورد می کند و برای همیشه فلج می شود! کجای این زندگی نیاز به سخت گیری دارد؟ سبک زندگی ایده آل با سخت گیری میانه خوبی ندارد. برای رسیدن به یک زندگی استاندارد، آمادگی برای تغییر پذیری اهمیت زیادی دارد. تغییراتی که اعمال می شود باید واقعی باشد و انسان در هر شرایط خود را برای یک برنامه ریزی جدید آماده سازد!

سبک زندگی ایده آل در یک خانواده

خانواده مهمترین و اصلی ترین بنیان زندگی محسوب می شود و سبک زندگی ایده آل برای یک خانواده تعریف خوبی است. اصول مهمی در یک خانواده موفق وجود دارد که عبارتند از:

– اصل وفاداری: وفادار بودن اولین و مهمترین رکن یک خانواده موفق است. در این خانواده افراد نسبت به هم وفادار هستند و همدیگر را تشویق می کنند.
– ایجاد بستر شادی: افرادی که در خانواده ای شاد زندگی می کنند، رضایت بیشتری از زندگی کاری، عاطفی و دوستانه خود دارند. ابراز رضایت در بین اعضای خانواده موضوع بسیار مهمی است. خصوصیات خانواده مستحکم و پر انرژی، ابراز رضایت به زبانی ساده است. افراد باید به زندگی مشتاق تر باشند.
– دقت در انتخاب ها: سبک زندگی ایده آل برای یک خانواده زمانی شکل می گیرد که انتخاب همسر به درستی دنبال شده باشد. انتخاب همسر هم کف و مناسب سبب پرورش فرزندانی صالح و سالم می شود و در نهایت مشکلات رفتاری نیز به حداقل می رسد.
– ارتباط گیری مناسب:  یک زندگی ایده آل یعنی آدم ها بتوانند با هم حرف بزنند. بتوانند ارتباط کلامی خوبی با هم داشته باشند و سطح فکری منسجمی داشته باشند. صرف زمان مناسب در بین اعضای خانواده خود یک رکن مهم ایجاد سبک زندگی ایده آل خواهد بود.

سبک زندگی ایده آل با مسئولیت پذیری

محال است فرد یا خانواده ای وجود داشته باشد که مسئولیت کار و رفتار خود را بر عهده نگیرد اما زندگی ایده آلی داشته باشد! مسئولیت پذیری مهمترین ویژگی یک فرد است. شما به عنوان کسی که به دنبال یک زندگی استاندارد و خوب هستید باید مدیر زندگی خود باشید و زندگی را با همه رفتارهای درست و غلطی که دارید بپذیرید. بسیار مهم است که ذهن خود را بشناسید و آن را به سمت درست رشد دهید. مسئولیت پذیری یک پکیج کامل است! فردی که مسئولیت پذیر است دیگران را از رفتار خود ناراحت نمی کند، چون می داند این رفتار اگر با خود او شود، قطعاً ناراحت خواهد شد. او در برابر فضای مالی زندگی خود مسئول است بنابراین پس انداز را یاد می گیرد، سعی می کند از نظر اقتصادی خود را بالا بکشد و قناعت را سرلوحه زندگی خود قرار می دهد. او می داند که نباید غم و اندوه خود را به دیگران منتقل سازد و شاد بودن را بخشی از مسئولیت اجتماعی خود می داند. فرد مسئولیت پذیر در رانندگی دقت می کند، در محیط کاری خود وقت شناس است و در ارتباط با هر فرد دیگری جوانب انسانی را رعایت می کند. همه این موارد یعنی یک سبک زندگی ایده آل!

سبک زندگی ایده آل با صداقت

هر یک از ما خلق شده ایم، تا هدفی را دنبال کنیم. کوچک یا بزرگ بودن هدف مدنظر نیست به هر صورت شناسایی و اهمیت دادن به هدف است که می تواند یک زندگی درست را شکل دهد. سبک زندگی ایده آل بدون صداقت یا معنایی ندارد یا دوامی زیادی ندارد. روراست بودن بسیار مهم است. فرد باید در ارتباط با خود و سایر افراد، اصل را بر صداقت بگذارد. می بایست به مسائل سودمند نزدیک شود و از فضای بی فایده دوری بگیرد. صداقت در زندگی، خانواده، محل کار، قراردادهای کاری و مالی می تواند یک برگ برنده محسوب شود.

تکنیک های ساده سبک زندگی ایده آل

سلامت جسم برای رسیدن به سبک زندگی ایده آل

برای داشتن یک سبک زندگی ایده آل اول از هر چیز به سلامت جسمی خود اهمیت دهید. مثلاً پیاده روی را برنامه هر روز خود کنید حتی اگر زمان کافی وجود ندارد می توانید ۳۰ دقیقه در روز قدم بزنید. برای داشتن سلامت جسم نیاز است آب فراوان بنوشید، نوشیدن آب سبب می شود سموم از بدن شما خارج شود. صرف صبحانه با کسانی که دوستشان دارید را فراموش نکنید. غذاهای گیاهی را دوست داشته باشید و از مواد غذایی مضر دوری کنید.

سلامت روح برای رسیدن به سبک زندگی ایده آل

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بهتر است در طول روز حداقل ۱۰ دقیقه با خود خلوت کنید! می توانید فکر کنید و یا کمی با خود صحبت کنید. اگر علاقه به یوگا دارید تکنیک های آسان آن را یاد بگیرید و در خانه انجام دهید. بهتر است خواندن کتاب را بخش مهمی از زندگی خود بدانید و از کتاب های طنز شروع کنید. بهتر است صبح ها زود بیدار شوید به این ترتیب مغز با برنامه ریزی بهتری عمل می کند. شب ها پیش از خواب از خدا بابت همه چیز ممنون باشید. اگر روز سختی داشتید، شب ها به خدا بگویید که به حکمتش مطمئن هستید.

ترک عادات غلط برای رسیدن به سبک زندگی ایده آل

یک بار برای همیشه رفتارهای غلط خود را کنار بگذارید، هر چقدر هم که سخت باشد! مثلاً زندگی خود را با هیچکس مقایسه نکنید. به دنبال افکار منفی نباشید و بیش از توان خود کار نکنید. سعی کنید تمرکز بر روی کارهای مثبت داشته باشید. سبک زندگی ایده آل یعنی بتوانید بهترین خودتان باشید. حسادت و بخل را کنار بگذارید و با فکر کردن به گذشته و مرور خاطرات گذشته خودتان را عذاب ندهید.

تهیه شده توسط: سایت دکتر لیلا جبلی – روانشناس و مشاور

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید