انتشار این مقاله


سوالات متداول جراحی ژنیکوماستی

معایب انجام عمل جراحی ژنیکوماستی کدام است؟  بزرگترین مشکل و ایراد این جراحی این است که ممکن است شکلدهی سینه کاملا دقیق و متقارن انجام نشود و اندک بی نظمی‌هایی ایجاد گردد. در مردانی که نیازمند لیپوساکشن قابل توجه و زیاد به ویژه در ناحیه‌ی زیر بازو هستند، و همچنین پوست ناحیه تحت درمان در […]

معایب انجام عمل جراحی ژنیکوماستی کدام است؟ 

بزرگترین مشکل و ایراد این جراحی این است که ممکن است شکلدهی سینه کاملا دقیق و متقارن انجام نشود و اندک بی نظمی‌هایی ایجاد گردد. در مردانی که نیازمند لیپوساکشن قابل توجه و زیاد به ویژه در ناحیه‌ی زیر بازو هستند، و همچنین پوست ناحیه تحت درمان در آنها سفت نیست و به راحتی بهبود نمی‌یابد، ممکن است مقداری ناهمواری در شکل نهایی سینه دیده شود. اگر مقدار زیادی چربی در ناحیه‌ی سینه تجمع یافته باشد و پوست آن ناحیه نیز سفت نباشد، خطر ایجاد ناهمواری و بی نظمی در شکل نهایی سینه وجود دارد. رایج ترین مشکلی که مردان اغلب متوجه آن می‌شوند، فرورفتگی عمیق در ناحیه‌ی آرئول است که هنگام بالابردن دست‌ها به روی سر دیده می‌شود. با این حال، اکثر مردانی که تحت جراحی ژنیکوماستی قرار می‌گیرند متوجه چنین مشکلاتی نمی‌شوند و از دیدن نتیجه‌ی عمل شگفت زده خواهند شد. حتی اگر متوجه مشکلی نیز شوند، معمولا در مقایسه با بهبودی چشمگیری که حاصل شده است، جزئی و پیش پا افتاده محسوب می‌شود.

آیا می‌توان با وجود اضافه وزن، جراحی ژنیکوماستی انجام داد؟ 

بسیاری از بیمارانی که تحت جراحی ژنیکوماستی قرار می‌گیرند، دچار اضافه وزن هستند. مسلما اگر بیمار وزن خود را کاهش دهد، عمل جراحی بسیار سالم تر خواهد بود و شکلدهی سینه نیز بهتر خواهد بود. عمل جراحی نمی‌تواند تاثیری مشابه کاهش وزن طبیعی را داشته باشد. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که گاهی ممکن است پس از کاهش وزن طبیعی، مقداری چربی اضافی در ناحیه سینه باقی بماند. به همین دلیل است که مردان دارای اضافه وزن، پس ار کاهش وزن طبیعی نیز همچنان نیازمند انجام عمل جراحی خواهند بود. در نهایت می‌توان گفت که هنگامی که مردان دارای اضافه وزن برای عمل جراحی مراجعه می‌کنند، صرفا مقداری از چربی اضافی سینه آنها برداشته شود تا سینه و شکمشان با یکدیگر تناسب پیدا کند. گاهی جراح و یا بیمار تمایل دارند که تا حد ممکن چربی‌های اضافی را بردارند، اما اگر سینه برجستگی کمتری نسبت به ناحیه‌ی شکم داشته باشد، ظاهر بدن فرد بسیار نامتناسب خواهد شد. در این حالت اگر بیمار بعد از انجام عمل جراحی، کاهش وزن نیز پیدا کند، ظاهر وی بسیار بدتر خواهد شد.

اگر بعد از انجام عمل جراحی، دچار افزایش وزن شوم، آیا ژنیکوماستی عود می‌کند؟

اگر مشکل شما بافت غده‌ای بوده باشد، با افزایش وزن احتمال برگشت ژنیکوماستی وجود نخواهد داشت. اما اگر مشکل شما چربی اضافی بوده است، ممکن است بعد از افزایش وزن، مقداری چربی به ناحیه سینه اضافه شود. اما توجه داشته باشید که چربی برداشته شده، برای همیشه حذف شده است و بازگشتی نخواهد داشت.

در عمل جراحی ژنیکوماستی از چه روش بیهوشی استفاده خواهد شد؟ 

اکثر بیماران ترجیح می‌دهند به طور کامل بیهوش شوند. اما شرایطی وجود دارد که ممکن است به واسطه‌ی آن از سرم بیهوشی یا حتی بی حسی موضعی نیز استفاده کرد و تفاوتی با بیهوشی کامل نخواهد داشت. پزشک معالج در خصوص این موارد با بیمار صحبت خواهد کرد.

آیا اسکار و جای برش‌های عمل باقی می‌ماند؟ 

معمولا دو برش بسیار کوچک در ناحیه سینه ایجاد می‌شود که لیپوساکشن توسط آن صورت می‌گیرد. اگر نیاز به انجام اکسیزیون و برش بافت باشد، یک برش در ناحیه آرئول ایجاد می‌شود که اندازه‌ی آن مشابه عقربه‌های ساعت است، هنگامی که یک عقربه روی عدد ۵ و دیگری روی ۸ باشد. جای این برش به اسکار تبدیل خواهد شد. امروزه بسیاری از افراد، موی سینه خود را اصلاح می‌کنند. اگر برای شما مقدور است، بهتر است موی سینه خود را قبل از عمل اصلاح نکنید. به این ترتیب، در مراحلی که جای برش جراحی به طور کامل بهبود نیافته و از بین نرفته است، موی سینه سبب پوشاندن و مخفی کردن آن می‌شود.

آیا بیمار پس از عمل جراحی، دچار بی حسی قسمت نوک سینه می‌شود؟ 

احتمال بروز بی حسی وجود دارد اما رایج نیست.

آیا بیمه درمانی، جراحی ژنیکوماستی را پوشش می‌دهد؟ 

شرکتهای بیمه در پوشش جراحی‌ها و اعمال پزشکی با یکدیگر تفاوت دارند. در سالهای اخیر مشاهدهشده که شرکتهای بیمه تنها در صورتی این عمل جراحی را پوشش می‌دهند که سینه فرد دارای ناهنجاری بسیار زیادی بوده و ظاهر آن شباهت فراوانی به سینه زنانه داشته باشد.

آیا پس از جراحی ژنیکوماستی باید در بیمارستان یا کلینیک بستری شد تا مراقبت‌های بعد از عمل در آنجا صورت گیرد؟ 

پس از انجام جراحی ژنیکوماستی اگر فردی در منزل بتواند از بیمار مراقبت کند، بهتر است وی به منزل برود. اما برخی از بیمارانی که تحت جراحی قرار می‌گیرند، تمایل دارند کسی از جراحی آنان مطلع نشود، بنابراین به یک مرکز مراقبت‌های پس از عمل مراجعه می‌کنند. پوشیدن گن بعد از جراحی توسط پزشک به شما توصیه میشود.

پس از انجام جراحی ژنیکوماستی، آیا دوران نقاهت و بهبودی دردناک خواهد بود؟ 

اغلب مردان می‌گویند که درد زیادی را تجربه می‌کنند که مشابه درد مشت زدن به سینه یا انجام ورزش‌های بسیار سنگین است. معمولا قرص‌های ضد درد نارکوتیک به بیماران تجویز می‌شود، اما اکثر افراد نیازی به مصرف این قرص‌ها نخواهند داشت. می‌توان گفت که درد پس از عمل حتی برای پسران نوجوان نیز جزئی و قابل تحمل است.

پس از چه مدتی می‌توان به محل کار بازگشت؟ 

شما می‌توانید حدود سه روز پس از عمل جراحی به محل کار خود بازگردید، البته این در حالتی است که از بلندکردن اجسام سنگین و زور زدن خودداری نمایید. برخی افراد حتی زودتر از این زمان نیز کار خود را از سر میگیرند، عده‌ای نیز از روز بعد از عمل جراحی کار خود را به صورت دورکاری و از منزل انجام می‌دهند.

چه زمانی می‌توان رانندگی کرد؟ 

پس از اتمام مصرف داروهای مسکن نارکوتیک و زمانی که هیچ احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید می‌توانید رانندگی کنید. باید هیچگونه احساس دردی نداشته باشید تا بتوانید هرگونه حرکتی که در هنگام رانندگی برای ایمن راندن ماشین خود لازم دارید را انجام دهید. این که چه موقع رانندگی را شروع کنید تصمیمی است که به شرایط فوق الذکر و خود شما بستگی دارد.

چه زمانی پس از عمل جراحی می‌توان ورزش را از سرگرفت؟ 

بهتر است حدود سه هفته پس از عمل صبر کنید و پس از آن به باشگاه بازگردید. اما درصورتی که فقط لیپوساکشن انجام داده‌اید می‌توانید بعد از گذشت ده روز تمرینات ورزشی خود را از سر بگیرید. 

چه زمانی می‌توان حمام آفتاب گرفت؟ 

چند روز بعد از عمل می‌توانید بیرون از منزل درمعرض نور آفتاب قرار بگیرید، اما لازم است که برش‌های جراحی را با چیزی بپوشانید که در معرض آفتاب نباشد و اشعه‌ی خورشید را کاملا مسدود نماید. بهتر است برش‌های جراحی را به مدت یک سال یا حتی بیشتر در معرض آفتاب قرار ندهید. 

چه زمانی می‌توان دوش گرفت و استحمام کرد؟ 

شما باید سینه بندی فشاری را حداقل دو روز پس از عمل جراحی از تن درنیاورید. پس از آن می‌توانید دوش بگیرید و مجددا سینه بند فشاری را بپوشید.

تورم بعد از جراحی تا چه مدت باقی می‌ماند؟ 

پس ازعمل جراحی، تورم شما افزایش می‌باید. مقدار آن تا حدود ۵ الی ۶ روز پس از جراحی به اوج خود می‌رسد. پس از آن، ابتدا با سرعت نسبتا بالا و سپس به تدریج رو به کاهش می‌گذارد. پس از گذشت سه ماه به نظر می‌رسد که چیزی از تورم باقی نمانده است، اما پس از سه ماه متوجه خواهید شد که بیشتر کاهش یافته است و حتی پس از شش ماه و یکسال نیزهمچنان فروکش می‌کند و متوجه تغییرات جزئی و ظریف خواهید شد. پوشیدن گن لیپوماتیک موجب کم شدن عوارض عمل میشود.

آیا پس از عمل جراحی باید از لباس خاصی استفاده کرد؟ تا کی باید آن را پوشید؟ 

بعد از عمل یک جلیقه خواهید داشت که یک لایه‌ی فوم مانند در زیر آن قرار دارد. بعد از دو روز می‌توانید لایه‌ی فوم مانند را برداشته و خود جلیقه را به تنهایی بپوشید. هنگامی که در منزل هستید جلیقه را بپوشید. اما هنگام بیرون رفتن، یک تیشرت یا جلیقه‌ی تنگ از نوع Under Armour در زیر آن بپوشید. دوره‌ی زمانی مشخصی برای پوشیدن سینه بند فشاری وجود ندارد اما هرچه مدت زمان بیشتری آن را بپوشید، تورم شما با سرعت بیشتری از بین می‌رود و فروکش می‌کند. معمولا آقایان حدود یک ماه سینه بند یا جلیقه‌ی فشاری را می‌پوشند.

ژنیکوماستی چیست؟ 

ژنیکوماستی همان رشد ناحیه سینه در پسران و مردان است. این حالت در ۸۰% نوجوانان اتفاق می‌افتد و معمولا خود به خود از بین می‌رود. اما میلیون‌ها مردن جوان نیز وجود دارند که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. ژنیکوماستی در نوع خفیف به گونه‌ای است که با گرم شدن نوک سینه، برآمدگی قابل توجهی در آن ناحیه ایجاد می‌شود و در نوع شدید به گونه‌ای است که سینه مردان حالت زنانه پیدا می‌کند. این مشکل سبب خجالت زدگی برخی مردان می‌شود. به همین دلیل در جاهایی مانند ساحل، پیراهن را از تن در نمی‌آورند و همواره زیرپیراهنی و روپوش می‌پوشند. هنگام پوشیدن کت نیز سینه‌ها بیشتر نمایان شده و سبب می‌شود که بزرگتر و سنگین تر به نظر برسند. خوشبختانه این مشکل تقریبا به طور کامل با جراحی اصلاح می‌شود.

سودوژنیکوماستی چسیت؟ 

ژنیکوماستی به رشد و بزرگی بافت غده‌ای سینه اشاره دارد. این حالت سبب دردناک و سفت شدن ناحیه سینه در فرد می‌شود. سودوژنیکوماستی صرفا بزرگ شدن بافت غده‌ای نیست. بلکه به رسوب نامتناسب چربی در ناحیه سینه اشاره دارد که گاهی اوقات با رشد و بزرگی بافت غده‌ای آن ناحیه نیز همراه است. پسران و مردانی که دچار اضافه وزن بوده، اغلب دارای چربی نامتناسب در ناحیه سینه خود هستند. این چربی بیشتر اوقات با کاهش وزن نیز باقی می‌ماند. این حالت، معمولترین نوع سودوژنیکوماستی است.

ژنیکوماستی و سودوژنیکوماستی چگونه درمان می‌شوند؟ 

لیپوساکشن تاثیر بسزایی در از بین بردن چربی اضافی ناحیه سینه و شکلدهی آن دارد. اما این روش درمانی تنها قادر به از بین بردن سلول‌های نرم چربی است. اگر یک توده‌ی سفت در قفسه سینه وجود داشته باشد، بایستی از طریق یک برش کوچک در امتداد مرز پایینی آرئول برداشته شود.

چگونه بدانم که مشکل من باید حتما با عمل جراحی درمان شود؟ 

علامتی که نشان می‌دهد ژنیکوماستی شما باید درمان شود این است که سبب مشکلات ظاهری و زیبایی شود. آیا فکر می‌کنید که لباسهایتان در ناحیه سینه تنگ هستند؟ آیا هنگام عرق کردن، لباس شما به نوک سینه اتان می‌چسبد؟ آیا ظاهر سینه شما با بقیه‌ی بدنتان هماهنگی دارد؟ اکثر بیمارانی که مشکل ژنیکوماستی در آنها قابل توجه است می‌توانند به راحتی به این سوالها پاسخ دهند و درخصوص درمان یا عدم درمان آن تصمیم گیری نمایند.

آیا قبل از جراحی باید وزن کم کنم؟ 

بهتر است که افراد دارای اضافه وزن، عملهای جراحی زیبایی را هنگامی انجام دهند که در وزن ایده آل خود هستند. این بدان معناست که بیمار باید در هنگام جراحی وزنی داشته باشد که حفظ آن برای وی بسیار راحت است، زیرا این امر به جراح پلاستیک اجازه می‌دهد که قفسه سینه را به سوی نواحی اطراف نیز کانتور کند تا حالتی طبیعی‌تر و زیباتر داشته باشد. افزایش یا کاهش اندک وزن پس از عمل جراحی تاثیر قابل توجهی بر نتیجه نهایی عمل نخواهد داشت. بسیاری از مردانی که اضافه وزن بیشتری دارند تصمیم می‌گیرند قبل از کاهش وزن، لیپوساکشن سینه انجام دهند تا بدین ترتیب، نقطه شروع خوبی برایشان ایجاد شود. این افراد هنگام پوشیدن لباسهای ورزشی چسبان یا تنگ احساس بهتری خواهند داشت، عمل جراحی تاثیر مثبتی بر اعتماد به نفس آنان می‌گذارد و به آنها کمک می‌کند که قدم در راه اصلاح و بهبود شکل ظاهری بدن خود بگذارند.

معایب و کاستی‌های جراحی ژنیکوماستی کدام است؟ 

اگر بازوهایتان را بالا و پایین ببرید، متوجه خواهید شد که هنگام بالابردن بازوها، حالت قفسه سینه شما صاف و مسطح تر است. اما اگر عمل جراحی ژنیکوماستی انجام دهید و بعد از عمل، ناحیه سینه شما صاف تر به نظر برسد، هنگام بالا بردن بازوهایتان متوجه خواهید شد که مقداری فرورفتگی در ناحیه سینه شما ایجاد می‌شود. گاهی اوقات – هر چند غیرمعمول – ممکن است در حالتی که بازوها پایین هستند نیز مقداری فرورفتگی در سینه نمایان شود. در عمل جراحی ژنیکوماستی، پزشک معالج تمام بافت غده‌ای غیرطبیعی را هرچقدر هم که بزرگ باشد، برمی‌دارد. هنگامی که این بافت غیرطبیعی، بزرگ باشد، ممکن است بافت طبیعی اطراف خود را فشرده کرده باشد. در نتیجه احتمال دارد مقداری فرورفتگی در آن ناحیه ایجاد گردد. اگر پوست سینه فرد به دلیل کاهش وزن زیاد، شل شده باشد، یا استرچ مارکهای زیادی داشته باشد، درآنصورت پس از برداشتن بافت ژنیکوماستی، ممکن است پوست وی خیلی سفت نشود و به حالت قبل بازنگردد. این بیماران بهبودی چشمگیری را پس از عمل تجربه می‌کنند، اما ممکن است قفسه سینه آنها خیلی سفت نشود. اگر بیمار نیازمند انجام لیپوساکشن عمده است و پوست ناحیه موردنظر نیز سفت نیست، ممکن است مقداری حالت موج مانند یا بی نظمی و ناهمواری در فرم نهایی سینه ایجاد شود. در مجموع، این مشکلات در مقایسه با بهبودی و پیشرفت چشمگیری که توسط عمل جراحی به دست می‌آید، خفیف و جزئی هستند. اما بهرحال بیمار باید از احتمالات ممکن نیز مطلع باشد.

اگر بیمار از نتیجه عمل راضی نباشد باید چکار کند؟ 

حدود یک سال طول می‌کشد تا نتیجه‌ی نهایی و ثابت عمل مشخص شود. بهتر است تا حد امکان صبر کنید و خودتان را با اقدامات بیهوده سرکار نگذارید و کارهایی مانند کاهش حجم یک طرف سینه به منظور متقارن سازی انجام ندهید، چون در این حالت چیزی که نصیبتان می‌شود اصلاح بیش از اندازه زیاد یا بسیار کم و جزئی سینه خواهد بود. علاوه بر این، بافت سینه شما با گذشت زمان حالت نرم و شکلپذیری پیدا می‌کند و فرم بهتری پیدا خواهد کرد. معمولا بیماران پس از انجام جراحی درخواست انجام مجدد آن را ندارند، اما در صورت لزوم، پزشک آن را انجام می‌دهد. جراحی مجدد اغلب در بیمارانی انجام می‌شود که عمل قبلی خود را در جای دیگری انجام داده‌اند و از نتیجه آن ناراضی هستند یا تلاشهای ناموفق بسیاری برای رفع مشکل خود داشته‌اند.

آیا ژنیکوماستی مجددا عود می‌کند؟ 

به تمامی بیماران ژنیکوماستی هشدارهایی درخصوص عود و بازگشت مجدد این مشکل داده می‌شود. اما عود مجدد اغلب در مردانی دیده شده است که پس از انجام جراحی ژنیکوماستی، از استروئیدهای آنابولیک استفاده کرده‌اند. همچنین ممکن است در برخی بیماران که به روش لیپوساکشن درمان شده‌اند، مشکل به طور کامل برطرف نشده باشد (اما چنین مشکلی در روش اکسیزیون اغلب رخ نمی‌دهد). چنین بیمارانی عود مجدد ژنیکوماستی را تجربه نمی‌کنند، بلکه صرفا لازم است اقدامات دیگری را نیز انجام دهند.

آیا لیپوساکشن به تنهایی در درمان ژنیکوماستی موثر است؟ 

وقتی بافت سینه نرم و دارای چربی است، لیپوساکشن درمان ایده آلی محسوب می‌شود. اما بافت خالص غده‌ای سینه آنقدر متراکم است که با لیپوساکشن برداشته نمی‌شود و بایستی با جراحی بریده شود. به نظر می‌رسد که در برخی افراد، مشکل بیشتر چربی است، زیرا قبل از جراحی هیچ توده سفتی احساس نمی‌شود. اما پس از انجام لیپوساکشن، به تدریج ناحیه سفت مانند بادام در مرکز یک شکلات تخته‌ای در حال ذوب ظاهر می‌شود. در برخی شرایط نیز ترکیبی از بافت چربی و غده‌ای وجود دارد، اما بیمار ممکن است فقط لیپوساکشن را انجام دهد و قبول کند که نتیجه‌ی کامل و ایده‌آلی نداشته باشد اما بهبودی آسان‌تری را تجربه کند. 

آیا می‌توان جراحی ژنیکوماستی را در نوجوانان انجام داد؟ 

بروز ژنیکوماستی (بزرگی سینه) در نوجوانان امری طبیعی است و بیشتر اوقات با گذشت زمان از بین می‌رود. پس چه زمانی باید به فکر انجام جراحی ژنیکوماستی در پسران نوجوان افتاد؟ گاهی اوقات شدت ژنیکوماستی به حدی زیاد است که نمی‌توان انتظار داشت فرد نوجوان با آن زندگی کند. مثلا سینه‌ی وی به جای این که مقداری درشت یا دارای نوک برجسته باشد، دچارعدم تقارن قابل توجه بوده یا بسیار شبیه سینه‌ی خانم‌ها است. ممکن است والدین از رفتارهای فرزند خود متوجه شوند که این مشکل بر اعتماد به نفس وی تاثیر گذاشته است. در این حالت، فرد از درآوردن پیراهن خود خجالت می‌کشد، تمایلی به شنا کردن یا رفتن به استخر و دورهمی‌های اینچنینی ندارد. حتی ممکن است از ورزش کردن دوری کند، زیرا از این که کسی او را در رختکن ورزشی ببیند خجالت زده می‌شود. 

آیا هنگام جراحی از درن استفاده می‌شود؟ 

تنها هنگامی از درن استفاده می‌شود که لازم باشد حجم زیادی بافت از سینه خارج گردد. پزشک از قبل به شما اطلاع خواهد داد که انجام چنین کاری ضروری است یا خیر.

آیا بعد از جراحی باید لباس خاصی پوشید؟ تا کی باید آن را پوشید؟ 

بعد از عمل یک گن جراحی ژنیکوماستی خواهید داشت که یک لایه‌ی فوم مانند در زیر آن قرار دارد. بعد از دو روز می‌توانید لایه‌ی فوم مانند را برداشته و خود جلیقه را به تنهایی بپوشید. هنگامی که در منزل هستید جلیقه را بپوشید. اما هنگام بیرون رفتن، یک تیشرت یا جلیقه‌ی تنگ درزیر آن بپوشید. دوره‌ی زمانی مشخصی برای پوشیدن سینه بند فشاری وجود ندارد اما هرچه مدت زمان بیشتری آن را بپوشید، تورم شما با سرعت بیشتری از بین می‌رود و فروکش می‌کند. معمولا آقایان حدود یک ماه سینه بند یا جلیقه‌ی فشاری را می‌پوشند.

خرید گن لیپوماتیک مردانه

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید