انتشار این مقاله


با استفاده از مچ بند طبی دردهای ناحیه دست را بهبود دهید

آسیب های وارده به دست را چگونه درمان کنیم؟ دست، ۲۹ عضله، ۱۹ استخوان و ۱۹ مفصل دارد. از لحاظ بیومکانیکی، این ساختارها با مهارت و کارایی فوق العاده‌ای با هم تعامل دارند. به دلیل پیچیدگی زیاد دست، به طور نابرابری ناحیه وسیعی از کورتکس مغز به دست اختصاص دارد. دست همانند چشم، ارگان حسی […]

آسیب های وارده به دست را چگونه درمان کنیم؟

دست، ۲۹ عضله، ۱۹ استخوان و ۱۹ مفصل دارد. از لحاظ بیومکانیکی، این ساختارها با مهارت و کارایی فوق العاده‌ای با هم تعامل دارند. به دلیل پیچیدگی زیاد دست، به طور نابرابری ناحیه وسیعی از کورتکس مغز به دست اختصاص دارد. دست همانند چشم، ارگان حسی مهمی در درک محیط اطراف فرد است.  بیماری‌ها یا آسیب‌های دست اغلب ناتوانی بیشتری ایجاد می‌کند. دست می‌تواند به طور کامل در بیماری‌های آرتریت روماتویید، سکته مغزی یا آسیب عصب یا استخوان درگیر شود و به طور چشمگیری عملکرد کل اندام فوقانی را تحت تاثیر قرار دهد.

ثبات مفصل مچ برای عملکرد صحیح عضلات خم کننده و باز کننده انگشتان ضروری است. درد مانند ادم، یک سیر طبیعی ضربه به دست می‌باشد. درد یکسری عملکردهای زیست ‌شناختی مفید را به کار می‌گیرد و در اغلب موارد برطرف می‌شود. در تعداد کمی از بیماران حالت درد بدتر می‌شود، یا این که هفته‌ها (معمولا ۳ تا ۴ هفته) پس از شروع ضربه، شدت می‌یابد. این روند غیر طبیعی درد بعد از ضایعه می‌تواند به عنوان یک عارضه اصلی، روی عملکرد دست تاثیر مخربی به جای بگذارد.

انواع آسیب های مچ دست

  • کار کشیدن بیش از حد، موقعیت های نامناسب، فشار کاری بیش از حد بدون استراحت، حالت بدنی ثابت، علت اصلی آسیب های مچ دست حرکات تکراری است.
  • فشار داخل مچ دست به طرز نگه داشتن مچ دست بستگی دارد. چنانچه مچ دست در حالت طبیعی یا صاف باشد، حداقل فشار روی این ناحیه است. اما زمانی که مچ دست دائما در حال حرکت به جلو و عقب و جهات دیگر است فشار در تونل کارپال تشدید پیدا می کند.
  • زمانی که مچ دست تحت فشار باشد، به دلیل فشار یا وضعیت نامطلوب، بافت های تونل کارپال دچار آسیب می شوند. چنانچه برای استفاده مجدد استراحتی داشته باشید، بدن به طور خودکار بافت آسیب دیده را ترمیم می کند اما اگر مچ دست به طور مداوم در حال فعالیت باشد ممکن است باعث آسیب دیدگی شود.
  • درد مچ دست به دلیل تاندویت، آرتروز، سندرم تونل کارپال و خستگی دست شروع می شود.

درمان بدون جراحی آسیب های دست

در صورتی که مشکل به موقع تشخیص داده شود، روش های غیر جراحی می توانند به بهبود علائم ناشی از سندرم تونل کارپ کمک موثر نمایند. این روش های درمانی به شرح زیر هستند:

۱. مصرف دارو

در موارد خاص، مصرف داروهای مختلف می تواند باعث کاهش درد و التهاب ایجاد شده به واسطه سندروم تونل کارپال شود. در واقع، داروهای ضد التهاب غیر استروئید مثل آسپیرین، ایبو پروفن، و سایر داروهای مسکن مانند آن می توانند باعث کاهش علائم ایجاد شده در کوتاه مدت در نتیجه انجام فعالیت های شدید شوند. مصرف داروهای خوراکی دیورتیک (مثل قرص های ضد عفونی و تصفیه کننده آب) نیز می تواند باعث کاهش ورم بیمار شود.

۲. داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs)

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید مثل ایبو پروفن (آدویل، مورتین، و موارد مانند آن) می تواند به کاهش و درمان درد مچ دست ناشی از سندروم تونل کارپال در کوتاه مدت کمک کند. به هر حال، درباره تاثیرگذاری این داروها بر بهبود سندروم تونل کارپال شواهد دقیقی در دست نیست.

۳. تزریق کورتیکو استروئیدها

پزشک ممکن است از تزریق به تونل کارپال با یک داروی کورتیکو استروئید همچون کورتیزون به منظور کاهش درد استفاده کند. در واقع کورتیکو استروئیدها می توانند با کاهش فشار بر عصب میانی باعث کاهش التهاب و ورم ایجاد شده در مچ دست شوند. به هر حال توجه داشته باشید که داروهای خوراکی کورتیکو استروئید در مقایسه با تزریق کورتیکو استروئید برای درمان سندروم تونل کارپ اثربخشی کمتری دارند.

۴. مچ بند طبی دست

استفاده از اسپلینت مچ دست در زمان خواب می تواند به کاهش علائم شبانه مربوط به سوزش و بی حسی مچ دست کمک کند. در حقیقت اسپلینت شبانه یک انتخاب مناسب در زمانی است که زنان باردار به مشکل سندروم تونل کارپال مبتلا شوند در حالی که ساپورت مچ دست می‌تواند در بهبودی شما بسیار مفید باشد، هرگز نباید به عنوان روش نهایی در نظر گرفته شود و به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید به دنبال ترکیبی از همه گزینه‌های درمانی باشید که در آن شما می‌توانید روی فیزیوتراپی برای بازسازی قدرت در مفصل تمرکز کنید، سپس استراحت کنید تا اطمینان حاصل کنید که در این کار زیاده ‌روی نمی‌کنید و در بین جلسات از مچ بند برای محافظت استفاده کنید، حتی با استفاده از یک بریس طول عمر فیزیوتراپی خود را افزایش دهید.

۵. فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی می تواند از روش های درمانی خاص و تمرین های حرکتی برای درمان آسیب دیدگی های مچ دست و مشکلات مربوط به آن استفاده کند. در صورتی که شما نیاز به عمل جراحی داشته باشید، متخصص فیزیوتراپی می تواند به توان بخشی شما پس از عمل جراحی کمک موثر کند. علاوه بر این شما می توانید از بررسی های ارگونومیک انجام شده توسط متخصص فیزیوتراپی در ارتباط با فاکتورهایی که ممکن است در محل کار باعث آسیب دیدگی مچ دست شده باشد، بهره مند شوید.

‏۶. TENS

‏TENS به معنای تحریک عصب الکتریکی از راه پوست است و برای افرادی که دچار درد حاد و مزمن هستند و می‌خواهند تسکین پیدا کنند، انجام می‌گیرد. اولین اثرات این روش را می‌توان پس از مدت کوتاهی احساس کرد.

TENS بر مبنای اصول تحریک الکتریکی است در این روش از طریق الکترود، جریان‌های محرک ملایمی از طریق پوست به مجاری عصبی هدایت می‌شوند تا آنها را مسدود کنند؛ در نتیجه سیگنال‌های درد دیگر نمی‌توانند به مغز برسند و باعث تسکین درد می‌گردد. این روش عوارض جانبی بسیار نادری دارد.

۷. تمرین های حرکتی

تمرین های کششی و تقویتی می توانند برای افرادی بطور خاص مفید باشند که علائم مشکل آن ها کاهش پیدا کرده باشد. این تمرین های حرکتی می بایست زیر نظر متخصص فیزیوتراپی آموزش دیده برای درمان آسیب های فیزیکی انجام شود یا برای این کار باید از نظرات یک متخصص کار درمانی که دارای آموزش و تجربه لازم برای ارزیابی آسیب های فیزیکی و کمک به افراد در ارائه اطلاعات مورد نیاز جهت بهبود وضعیت سلامتی و نحوه درست انجام فعالیت های بدنی است، استفاده شود.

نقش مچ بند طبی در درمان دردهای مچ دست

درد مچ دست یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن شکایت می کنند. این درد معمولاً در نتیجه رگ به رگ شدن، نیمه در رفتگی و ترک خوردن استخوان در نتیجه آسیب های وارد شده ایجاد می شود. با این وجود درد مچ دست می تواند در نتیجه مشکلات بلند مدت همچون فشار مداوم، آرتروز، و سندروم تونل کارپال نیز ایجاد شود. به خاطر این که بسیاری از فاکتورها می توانند بر درد مچ دست تاثیر داشته باشند، تشخیص دقیق علت اصلی مشکل گاهی اوقات می تواند دشوار و سخت باشد. به هر حال، تشخیص دقیق علت درد مچ دست برای درمان مناسب این مشکل از اهمیت خاص برخوردار است.

با استفاده‌ از اسپلینت های مچ دست ، مفصل مچ نمی‌تواند حرکت کند و در عین حال دست شما عملکرد خود را خواهد داشت. این مچ ‌بندها از مواد نئوپرین و فلز ساخته شده که حرکت مچ دست را محدود می‌کند. مچ‌ بند طبی می‌تواند به بیمارانی که مچ دست آن ها رگ به رگ شده و درد می‌کند کمک کند و همچنین استفاده از آن برای کسانی که مچ دست آن ها در معرض آسیب است نیز می‌تواند مفید باشد.

در صورتی که یکی از تاندون‌ها یا رباط‌های مچ دست دچار پارگی یا کشیدگی شده باشد، ممکن است لازم باشد برای حفاظت از تاندون یا رباط آسیب‌ دیده از مچ‌ بند طبی (بریس) یا آتل مچ دست استفاده کنید. آتل‌های مچ دست خصوصا برای مواردی مفید هستند که آسیب مچ دست ناشی از انجام حرکات تکراری با مچ دست بوده است.

انواع مچ بند طبی دست بر اساس ساختار بریس

سه نوع مچ بند طبی برای دست وجود دارد: مچ بندهای توری، مچ بندهای مخصوص پس از آسیب دیدگی و مچ بندهای سفت و سخت. اکثر مچ بندهای مخصوص مچ دست را می‌توان در فروشگاه‌های کالاهای ورزشی یا تجهیزات پزشکی یافت. مچ بندهای تخصصی تر باید به صورت آنلاین یا از طریق شرکت‌های تهیه کننده لوازم پزشکی سفارش داده شود. در موارد شدید مچ بند طبی دست باید با نظر پزشک و متناسب با مشکل و نحوه درمان شما خریداری شوند.

۱. موارد پس از آسیب

مچ بند پس از آسیب، جزو مچ بندهای بسیار سفت و سخت هستند. آن‌ها یا از هوا پر شده‌اند و یا با دو صفحه پلاستیکی پر از ژل هستند که در هر طرف پا قرار داده می‌شوند. یک لولا نیز وجود دارد که امکان انعطاف پلانتار و دورسیفلکسیشن را فراهم می‌نماید. مچ بندهای مخصوص پس از آسیب در درجه اول برای کاهش فشار تورم و جلوگیری از وارونگی و برعکس شدن دست استفاده می‌شوند. این نوع مچ بندها برای فعالیت‌های کاربردی در نظر گرفته نشده‌اند. مچ بندهای پس از آسیب را می‌توان در داروخانه‌های منتخب یا از طریق شرکت‌های تأمین تجهیزات پزشکی یافت.

۲. مچ بند سفت و سخت

مچ بندهای سفت و سخت در دو نوع مختلف، قابل حرکت یا توری در بازار وجود دارند. از این مچ بندها در رابطه با توان‌بخشی یک آسیب می‌توان استفاده کرد. مچ بندهای قابل حرکت از مچ دست در برابر چرخیدن در داخل یا خارج محافظت می کند. این بریس از قدرت محافظت بالایی برخوردار است و به دلیل دفعات پرش، معمولاً در والیبال و بسکتبال استفاده می‌شود. مچ بند توری دو درج پلاستیکی در هر طرف مچ دست دارد تا از وارونگی و برعکس شدن جلوگیری کند. برخی مارک ها بندهایی را برای پشتیبانی بیشتر از مچ دست استفاده کرده‌اند. این بریس ها را می‌توان از طریق شرکت‌های تأمین تجهیزات پزشکی خریداری کرد.

۳. مچ بندها یا بریس‌های نرم

مچ بندها یا بریس های نرم یک ماده الاستیک یا نئوپرن هستند و برای حمایت ملایم و برای گرم نگه داشتن مفاصل و رباط ها و عضلات استفاده می‌شوند. این مچ بندها می‌توانند در تقویت مچ دست برای جلوگیری از کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ دست در هنگام فعالیت‌های بدنی کمک کنند. آن‌ها همچنین برای تورم و ناراحتی عضلانی با ایجاد حالت فشرده بسیار مناسب هستند. این مچ بندها نسبتاً ارزان هستند و در بیشتر فروشگاه‌هایی که دارای بخش داروخانه هستند، می‌توان آن‌ها را یافت.

۴. مچ بندهای نیمه سفت و سخت

مچ بندهای نیمه سفت و سخت می‌توانند به دو نوع تقسیم شوند:

۴.۱. مچ بندهای توری و لولایی

مچ بندهای توری سال‌هاست که توسط پزشکان و سایر متخصصین مراقبت‌های بهداشتی برای حمایت خفیف تا متوسط از عضلات و رباط‌ها، استفاده می‌شود. این مچ بندها رایج‌ترین مچ بندهای مورد استفاده هستند. آن‌ها را می‌توان در اکثر فروشگاه‌های تجهیزات ورزشی و همچنین در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی خریداری کرد. این مچ بندها ارزان تر از سایر انواع مچ بندهای طبی هستند. نوع توری معمولاً از یک ماده محکم ساخته شده است.

۴.۲. مچ بندهای لولایی

مچ بندهای لولایی یک سبک جدید از طراحی مچ بند هستند و برای پشتیبانی متوسط توصیه می‌شود. آن‌ها به جلوگیری از چرخش مچ دست از یک سمت به سمت دیگر کمک می‌کنند، اما هنوز اجازه می‌دهند مچ دست به سمت بالا و پایین حرکت کند. این نوع مچ بند دارای دو ضلع نیمه سفت و سخت است که برخی از آن‌ها دارای راحتی بیشتری برای راحتی دست هستند. بسته به نوع و سبک این نوع مچ بندها، قیمت آن‌ها می‌تواند کمی گران‌تر باشد. اکثر آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کفش قرار بگیرند.

انواع مچ بند طبی (بریس) دست بر اساس تأثیر درمانی

۱. مچ بند طبی دست برای رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

مچ بند مورد نیاز شما به شدت خود پیچ خوردگی بستگی دارد. برای پیچ خوردگی خفیف (درجه ۱)، به همان نوع مچ‌ بندی که در صورت بهبودی از شکستگی مچ دست نیاز دارید، نیازی ندارید. تعداد زیادی بریس برای پیچ خوردگی درجه ۲ وجود ندارد، بنابراین به طور معمول شامل بررسی مواردی است که برای پیچ خوردگی درجه ۳ ارائه می‌شوند، بنابراین بیش از حد پوشش داده می‌شود.

۲. مچ بند طبی دست برای تونل کارپال

سندرم تونل کارپال هنگامی ایجاد می‌شود که بر اعصاب داخل تونل کارپال فشار وارد شود که بر حرکت مفصل مچ دست تأثیر می‌گذارد. تمریناتی وجود دارد که می‌تواند به کنترل وضعیت کمک کند و در موارد جدی نیز ممکن است جراحی لازم باشد اما پشتیبانی از مچ دست ممکن است به ایجاد ثبات بیشتر کمک کند. بریس‌های زیادی در بازار وجود دارد که می‌توانند عارضه تونل کارپال را درمان کنند، با این حال بریس‌هایی نیز وجود دارند که به طور خاص برای مدیریت این شرایط طراحی شده‌اند.

۳. مچ بند طبی دست برای پیچش انگشت شست (انگشت اسکی بازان)

زمانی که انگشت شست شما درد می‌کند و متورم می‌شود، انگشت اسکی بازان از نظر بالینی به عنوان آسیب رباط اولنار کلترال واقع در مفصل کف ‌دستی ‌بند انگشتی یا مفصل متاکارپوفالانژیال شناخته می‌شود. در چنین حالتی، شما نیازی به پشتیبانی مچ دست ندارید و فقط تکیه گاه انگشت شست کافی است، زیرا این تنها ناحیه‌ ای است که نیاز به بی‌حرکتی دارد. گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد اما با توجه به شرایط‌تان فقط به یک چیز ساده نیاز دارید. از همان نوع بریس تام اسپایکا می‌توان برای کسانی که از شکستگی بنت (دررفتگی انگشت شست) رنج می‌برند نیز استفاده کرد.

۴. مچ بند طبی دست برای آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست یکی از رایج‌ ترین حالات عارضه در پشت زانو و مفصل ران و از این قبیل است، وضعیت رو به زوال است و بدون اقدامات کاهشی، سرعت آن به تدریج بدتر می‌شود. برای زانو و ران، بریس‌های خاصی برای کمک به کنترل وضعیت وجود دارد اما برای مچ دست به دنبال بریس‌های خاص هستید که بر روی بی‌حرکتی تمرکز می‌کنند زیرا با محدود کردن حرکت، سایش استخوان به استخوان در مفصل کاهش می‌یابد و سطح درد نیز کاهش می‌یابد.

۵. بریس برای بازوهای شکسته

شکستگی مچ دست باعث می‌شود که مچ دست شما حدود ۶ هفته در گچ قرار بگیرد تا زمان بهبود استخوان فراهم شود. بعد از این، در هنگام کار فیزیوتراپی برای کمک به قدرت و دامنه حرکت، احتمالاً برای ارائه حمایت بیشتر به پشتیبانی مچ دست نیاز دارید. آن چه شما در بریس به دنبال آن هستید، چیزی برای ارائه پشتیبانی سطح بالا است تا بتوانید در برابر آسیب احتمالی از آن محافظت کنید.

فواید مچ بند طبی دست

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که متخصصین ارتوپدی استفاده از مچ بند را لازم می دانند که رایج ترین دلایل آن عبارتند از:

  • محافظت از مچ دست پس از شکستگی، در رفتگی یا پیچ خوردگی
  • درمان  سندرم تونل کارپ
  • درمان کشیدگی مکرر (rsi)
  • آرتروز مچ دست
  • کاهش فشار بر روی مچ دست
  • ثابت نگه داشتن مچ دست
  • کمک به روند درمان پس از جراحی یا آسیب دیدگی

کاربردهای مچ بند طبی دست

مچ بندها در مواردی از قبیل جراحات مچ‌ دست همراه با شکستگی و یا بدون شکستگی، ثابت نگه داشتن مفصل، التیام ورم و آماس پس از عمل جراحی، کمک به رفع رگ‌ به ‌رگ شدگی بر اثر پیچ خوردن مفصل و بست سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم ترین و شایع ترین مشکلات مچ دست، سندرم تونل کارپال است. معمولاً این بیماری تحت عنوان مچ درد بیان می‌شود که درد آن به انگشتان دست ختم شده و حرکات دست را تا حد زیادی دشوار می‌سازد و اگر درمان حاصل نشود ناتوانی حرکتی به وجود می آورد.

نکات مهم هنگام خرید مچ بند طبی دست

۱. توجه به تناسب اندازه مچ ‌بند طبی دست

نکته اول برای انتخاب مچ‌ بند طبی توجه به اندازه آن است، برای این منظور توصیه می‌کنیم در پی خرید محصولی باشید که دارای سایزی متناسب با اندازه دور مچ دست شما باشد.

۲. بررسی کیفیت جنس مچ ‌بند طبی دست

توجه به جنس مچ ‌بند طبی دست از دیگر فاکتورهای مهم برای تهیه این محصول سلامت محور و پزشکی است.

۳. توجه به میزان پوشش مچ‌ بند طبی دست

از دیگر موارد حائز اهمیت در خصوص خرید مچ ‌بند طبی دست توجه به مقدار سطح قابل پوشش محصول است. شما در این زمینه باید به اندازه ناحیه متورم شده و هم‌چنین آسیب دیده مچ دست دقت کنید تا ببینید نیاز به استفاده از چه نوع مچ‌ بندی با چه میزان سطح پوششی دارید.

۴. سهولت استفاده از مچ ‌بند طبی دست

قطعاً برای شما مهم خواهد بود که بتوانید به راحتی و سهولت از مچ ‌بند طبی دست استفاده نمایید، زیرا گاهی پیش می‌آید که فرد آسیب دیده مجبور است برای هفته‌ها از این کالای پزشکی برای بهبود و درمان مچ خود بهره‌ گیری نماید، لذا آسانی به کارگیری آن حائز اهمیت است.

۵. پوشش داخلی مچ ‌بند طبی دست

پوشش داخلی مچ بند طبی دست میزان راحتی و نرم بودن آن باید مد نظر قرار گیرد. ترجیح هر بیمار و ضرورت‌های زندگی و بیماری وی تعیین کننده این موضوع است.

۶. ماده تشکیل دهنده پوشش داخلی مچ ‌بند طبی دست

عبور هوا از بعضی مواد راحت ‌تر انجام می‌شود، جیر نرم، نخ پنبه یا پنبه، پارچه کشباف و پلی استر پرکاربردترین مواد هستند؛ که هر یک از این مواد مزیت خاص خود را دارد.

۷. نحوه بسته شدن مچ بند طبی دور مچ دست

چسب مخصوص یا بست قلاب ‌دار معمولاً مچ بند طبی دست را ثابت نگه می‌دارد، اما تعداد این بست‌ها متغیر و یک، دو یا سه عدد است. دیگر بار تاکید می‌کنیم که ترجیح بیمار و ضروریات درمان تعیین کننده است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید