انتشار این مقاله


ارتوپدی فنی چیست؟ و ارتوپد فنی چه وظایفی دارد؟

ارتوپدی فنی، دانشی است که این روزها به کمک بسیاری از افراد، در جهان آمده و زندگی را به کام آن ها شیرین کرده است. کسانی که عضوی از بدن خود را از دست داده اند و یا نقصی در بدن خود دارند، می توانند از خدمات ارتوپدی فنی برای بهبود وضعیت خود استفاده کنند. […]

ارتوپدی فنی، دانشی است که این روزها به کمک بسیاری از افراد، در جهان آمده و زندگی را به کام آن ها شیرین کرده است. کسانی که عضوی از بدن خود را از دست داده اند و یا نقصی در بدن خود دارند، می توانند از خدمات ارتوپدی فنی برای بهبود وضعیت خود استفاده کنند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه نماییم.

ارتوپدی فنی چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه اصلاً ارتوپدی فنی چیست بهتر است کمی راجع به خدمات ارتز و پروتز صحبت کنیم. ارتز یا همان بریس، به وسایلی گفته می شود که نقص و مشکلات یک عضو در بدن را جبران می کنند. ولی پروتز، یک اندام مصنوعی است که جایگزین قسمت از دست رفته در بدن می شود. با این مقدمه اگر بخواهیم ارتوپدی فنی را برای شما تعریف کنیم، باید بگوییم دانشی است که به مطالعه چگونگی طراحی و ساخت ارتز و پروتز می پردازد. البته از نظر فنی، ارتز و پروتز شاخه های جداگانه ای هستند؛ اما هدف آن ها در توانبخشی به بیماران، یکی است.

ارتوپدی فنی (ارتز پروتز)، دانشی پویا است که هر روزه در حال پیشرفت و توسعه است. این علم، زیرمجموعه رشته های پزشکی است. کسی که در این حوزه فعالیت دارد و تنها به تولید ارتز می پردازد، ارتوزیست و فردی که به ساخت انواع پروتز اقدام کند، با نام پروتوزیست شناخته می شود. در این بین، کسانی هم هستند که در هر دو رشته فعالیت می کنند.

رشته ارتوپدی فنی در کشور ما نیز تدریس می شود. افرادی که در زمینه ارتوپدی فنی تحصیل کرده اند، ممکن است مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا داشته باشند و به صورت تخصصی در کلینیک ارتوپدی فنی فعالیت نمایند. برخورداری از دانش بالا در زمینه بیماری های سیستم حرکتی و شناخت کامل آناتومی بدن، لازمه موفقیت فعالین در این حوزه است.

کلینیک ارتوپدی فنی کجاست

نقش ارتوپد فنی در سلامت

نقص ارتوپدی، همه ما انسان ها را تهدید می کند. گمان نکنید که این مشکلات صرفاً مادرزادی است؛ از قضا نقایص مادرزادی تنها بخش کوچکی از بیماران نیازمند ارتز پروتز را تشکیل می دهد. بسیاری از افراد در تصادفات و حوادث دیگر، به نقص ارتوپدی دچار می شوند و یا برخی دیگر به دلیل ابتلا به دیابت شدید یا بیماری های عفونی، عضوی از بدن خود را از دست می دهند و به خدمات ارتوپدی نیاز پیدا می کنند.

متخصصین ارتوپدی فنی، که زمینه طراحی و ساخت بریس های ارتوپدی و اندام های مصنوعی مهارت دارند، با ارزیابی وضعیت بیمار، بهترین وسیله مورد نیاز را برای بهبود شرایط او می سازند. هدف این عزیزان کمک به رفاه حال بیماران است؛ در واقع آن ها می خواهند که بیمار توانایی حرکت را به دست آورد و بهتر زندگی کند. اقدامات ارزشمند ارتوپد فنی، بسیاری از ناهنجاری ها در بیماران را رفع کرده و مانع از بروز مشکلات بعدی در آن ها می شود.

متخصص ارتوپدی فنی، با اندازه گیری دقیق و ارزیابی کاملاً حساب شده، ارتز و پروتزی را می سازد که دقیقاً برای همان بیمار مناسب است. البته در مواردی نیز از ارتز و پروتزهای پیش ساخته برای بیماران استفاده می شود.

ارتوپدی فنی

وظایف ارتوپد فنی

ساخت ارتز و پروتز که غالباً برای مشکلات اندام فوقانی و تحتانی طراحی شده اند، تنها وظیفه ارتوپد فنی نیست. وظایف او از معاینه و ارزیابی بیمار، آغاز می شود. بیمارانی که به ارتوپد فنی مراجعه می کنند، کودکان و بزرگسالان هستند که ارتوپد در اولین اقدام، آن ها را ویزیت می کند. مهم ترین وظیفه او تشخیص و ارائه دستگاهی است که بیمار برای تحرک و استقلال بیشتر به آن نیاز دارد.

ارتوپد فنی که به خوبی اصول استفاده از تجهیزات پیشرفته ساخت ارتز و پروتز را می داند، سعی می کند کامل ترین ارزیابی را از عضو آسیب دیده بیمار داشته باشد و به این منظور از تکنولوژی های پیشرفته استفاده می کند؛ مثلاً اگر ارتوپد بخواهد یک کفش مناسب بسازد، با اسکن دو بعدی و سه بعدی فرم دقیق پا را مورد بررسی قرار می دهد و سپس با استفاده از مواد باکیفیت پلاستیکی، فلزی، چرمی و… اقدام به ساخت آن ارتز خواهد کرد.

متخصص ارتوپد فنی، باید مطمئن شود که این ارتز یا پروتز ساخته شده برای بیمار کاملاً مناسب است؛ چه آن زمانی که ارتز و پروتز پیش ساخته ای را برای بیمار خود تجویز می کند و چه زمانی که به صورت سفارشی اقدام به ساخت آنها کرده است. در هر صورت ، اطمینان از تناسب آن برای بیمار در حوزه وظایف ارتوپد فنی است.

ارتوپد فنی وظیفه دارد که روش های استفاده از ارتز و پروتز را به بیماران آموزش دهد و پیگیر فرآیند درمان بیمار خود باشد. این اقدام برای حصول اطمینان از اینکه آیا بیمار با این دستگاه احساس راحتی می کند یا خیر، ضروری است. ارتوپد فنی، گاه با تنظیم دستگاه، به قرارگیری بهتر آن در بدن بیمار کمک می کند. در کنار این موارد، تعمیر کردن یا جایگزین نمودن دستگاه های ارتز و پروتز از وظایف مهم ارتوپد فنی است. کلینیک ارتوپدی فنی پایار، کلینیک رنسانس و کلینیک خانه سفید از جمله مراکزی هستند که در این زمینه  و حوزه های دیگر درمانی و زیبایی موفق عمل کرده اند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید