انتشار این مقاله


تزریق چربی به روش نانوفت چیست و چگونه انجام می شود ؟

به‌طورکلی تزریق چربی را می‌­توان نوعی از پیوند اوتولوگ یا پیوند ارگانی در نظر گرفت. همچنین هدف اصلی از تزریق این مواد را می‌­توان جوان‌سازی پوست یا عمل زیبایی دانست. این شیوه برای زیبا شدن هر نقطه از بدن یا صورت، کاملاً ایمن و بی‌خطر بوده و ماندگاری بالایی نیز دارد؛ زیرا در این شیوه […]

به‌طورکلی تزریق چربی را می‌­توان نوعی از پیوند اوتولوگ یا پیوند ارگانی در نظر گرفت. همچنین هدف اصلی از تزریق این مواد را می‌­توان جوان‌سازی پوست یا عمل زیبایی دانست. این شیوه برای زیبا شدن هر نقطه از بدن یا صورت، کاملاً ایمن و بی‌خطر بوده و ماندگاری بالایی نیز دارد؛ زیرا در این شیوه به جای پر کردن جا‌های خالی بدن با مواد شیمیایی یا فیلر، از مواد طبیعی همچون چربی که در خود بدن وجود دارد، استفاده می‌­شود؛ بنابراین ماده ناشناخته‌­ای وارد بدن نخواهد شد. در ادامه مقاله با انواع تزریق چربی به‌خصوص تزریق چربی زیر چشم و مراحل آن بیشتر آشنا می‌­شویم.

مراحل تزریق چربی زیر چشم

عمل تزریق چربی، در نقاط مختلفی از بدن انجام می‌­شود. یکی از رایج‌ترین نقاط در صورت که بیشتر مراجعه‌کنندگان برای تزریق این ناحیه مراجعه می‌­کنند، زیر چشم است. زیر چشم ممکن است در اثر پیری یا ژنتیک دارای گودی یا کبودی و چین‌وچروک و خطوط شود و ظاهر زیبایی را برای صورت ایجاد نکند. به همین دلیل افراد با تزریق زیر چشم می‌­توانند این‌گونه نقص­‌ها را برطرف کنند.

به‌طورکلی این‌گونه تزریق برای زیر چشم ۳ مرحله دارد :

  • مرحله برداشتن سلول­‌های چربی از نقاط بدن : در مرحله اول با کمک پزشک، محل مناسبی برای برداشت کردن چربی انتخاب‌شده که معمولاً این چربی­‌ها از قسمت شکم، ران، پهلو‌ها، بازو و دیگر نقاط بدن برداشته می‌­شود. برداشت چربی از مکان­‌های فوق کاملاً با عمل بی‌حسی صورت می‌­گیرد. اصولاً تخلیه چربی با استفاده از ساکشن یا سرنگ­‌های بسیار کوچک صورت می‌­گیرد. پس از عمل تخلیه چربی، ممکن است محل موردنظر دچار کبودی یا تورم و التهاب شود که این امر کاملاً طبیعی است و پس از گذشت چند روز از بین می‌­رود.
  • خالص‌سازی چربی : در مرحله دوم تزریق چربی، چربی‌های تخلیه‌شده در دستگاهی به نام سانترفیوژ قرار می‌­گیرند. در این دستگاه، چربی­‌ها از ناخالصی­‌ها و مواد اضافه خود جدا خواهند شد و در این صورت می‌­توان از آن­‌ها استفاده کرد.
  • تزریق چربی به زیر چشم یا محل دیگر : پس از جداسازی ناخالصی­‌ها از چربی، حال عمل تزریق چربی صورت خواهد گرفت. در این مرحله چربی­‌ها با استفاده از چندین سرنگ کوچک به نام میکرو کانولا به زیر چشم انتقال پیدا می‌کنند. قبل از عمل تزریق نیز زیر چشم باید به‌طور کامل بی­‌حس شود تا در حین کار دردی احساس نشود.
تزریق چربی به روش نانوفت

تزریق چربی به شیوه نانوفت

شاید امروزه تزریق چربی نانوفت بسیار به گوش‌تان خورده باشد. نانوفت نوعی چربی بدن است که غلظت سلول­‌های بنیادی در آن نسبت به چربی‌­‌های معمولی بیشتر است. تفاوت چندانی میان تزریق چربی به شیوه معمولی و نانوفت وجود ندارد. تنها در مرحله دوم یعنی جداسازی ناخالصی از چربی­‌ها، به شیوه نانوفت، بافت‌های چربی­ که حاصل می‌­‌شود کاملاً ابریشمی و لطیف خواهد بود و درصد سلول­‌های بنیادی در آن در حالت معمولی بیشتر است. در تزریق چربی نانوفت، پوست­‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده و سوخته بهبود پیدا می‌­کنند و این روش تأثیر معجزه‌آسایی بر جوانی پوست دارد. همچنین استفاده از نانوفت در زیر چشم به‌طور شگفت‌انگیزی، کبودی، گودی و خطوط را از بین می‌­برد.

میزان ماندگاری تزریق چربی چقدر است ؟

میزان ماندگاری چربی به عوامل متعددی بستگی دارد. تزریق چربی نانوفت، معمولاً به عواملی همچون تکنیک برداشت چربی و تزریق کردن آن توسط پزشک، ویژگی و شرایط جسمانی فرد و نداشتن سابقه بیماری و … بستگی دارد. این مدت‌زمان در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود و معمولاً حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد چربی­‌های تزریق‌شده، ماندگاری دائمی پیدا می­‌کنند؛ البته با تکرار کردن تزریق، ماندگاری این عمل بیشتر خواهد شد.

مزایای اصلی تزریق چربی

همان‌طور که گفتیم تزریق چربی به بدن، نسبت به دیگر راه­‌های تزریق که دارای مواد شیمیایی هستند، مزیت­‌های بیشتری دارد. همچنین در این عمل عوارض کمتری نیز برای افراد وجود خواهد داشت.

از جمله مزایای اصلی تزریق چربی می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل اینکه چربی تزریق‌شده، از بدن خود فرد برداشته می‌­شود، امکان بروز حساسیت و آلرژی وجود ندارد.
  • پیوند چربی در محل موردنظر همچون زیر چشم کاملاً سازگار است و امکان پس زدن پیوند برای سلول­‌های چربی وجود نخواهد داشت.
  • تزریق کردن چربی نسبت به دیگر روش­‌های جراحی و همچنین تزریق مواد شیمیایی و فیلر، کاملاً به‌صرفه و کم عارضه خواهد بود.
  • این روش نتایج آنی و قابل‌ رؤیت را به دنبال دارد و نسبت به دیگر روش­‌های جوان‌سازی مناسب‌­تر است.
  • ماندگاری چربی­‌های تزریق‌شده، بسیار بالا است و پس از تکرار کردن آن نیز کاملاً نقص و عیوب برطرف شده و نتیجه شگفت‌انگیزی را به دنبال دارد.

زمان تزریق چربی زیر چشم چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم تزریق کردن چربی به زیر چشم همراه با استفاده از دیگر سلول‌­‌های چربی بدن خواهد بود. برخی از پزشکان ترجیح می‌­دهند که برای زیر چشم، از ژل مناسب‌تر استفاده کنند؛ ولی اگر به‌ جز زیر چشم، نقاط دیگری از صورت نیز نیاز به جوان‌سازی داشته باشد، تزریق چربی پیشنهاد می‌­شود. به‌طورمعمول زمان تزریق کردن چربی بستگی به وسعت محل تزریق دارد که معمولاً بین ۱ تا ۳ ساعت زمان می‌­برد و این ساعت متغیر است.

تزریق چربی نانوفت زیر چشم

مراقبت­‌های پس از تزریق چربی به زیر چشم چگونه است؟

تنها عوارضی که پس از تزریق چربی زیر چشم نمایان می‌­شود، کمی درد، کبودی و تورم است که کاملاً طبیعی بوده و پس از گذشت چند روز به‌طور کامل رفع می‌­شود. پس از عمل تزریق چربی، مراقبت­‌ها و نکات مربوط به آن را جدی بگیرید تا روند بهبودی‌تان سریع‌تر پیش رود. از دست زدن و ماساژ دادن ناحیه تزریق‌شده خودداری کنید، زیرا این کار باعث زخم شدن و بروز مشکل در زیر چشم‌تان می‌­شود. پس از تزریق تا چند روز سعی کنید صورتتان با آب برخورد نداشته باشد؛ زیرا محل تزریق‌شده بسیار حساس بوده و ممکن است به‌سرعت دچار عفونت شود. پس بهتر است تا چند روز صبر کنید تا پوست به حالت عادی خود برگردد.

در موقع خواب نیز سعی کنید سرتان بالاتر از بدنتان قرار گیرد و به‌هیچ‌وجه روی گونه یا روی صورت نخوابید. تا یک ماه پس از تزریق چربی ورزش­‌های سنگین انجام ندهید و همچنین تا یک ماه پس از تزریق، رفتن به سونا و جکوزی و… ممنوع به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در این مدت‌زمان غذا‌های مقوی و مایعات فراوان بنوشید. مواد غذایی همچون ماهی، میگو و میوه­‌هایی همچون آناناس و کیوی موجب سرعت بخشیدن درروند بهبودی شما خواهند شد. نتیجه نهایی تزریق شما ۱ تا ۲ ماه پس از تزریق مشخص می‌­شود؛ بنابراین تا این مدت‌زمان صبر کنید تا نتیجه کار به‌خوبی مشخص شود.

نتیجه تزریق چربی و جوان‌سازی زیر چشم

با خارج کردن مقدار چربی و تزریق آن به زیر چشم، خطوط و چین‌وچروک­‌های زیر چشم، کبودی و گودی که زیر چشم وجود دارد، از بین خواهد رفت. مهارت و دقت دکتر مربوطه در تزریق کردن چربی به زیر چشم موجب می‌­شود تا یک بافت همگن و زیبایی در زیر چشم ایجاد شود. معمولاً تزریق در چند نقطه و در زاویه­‌های گوناگون انجام می‌­شود تا تمام چربی­‌ها در یک نقطه جمع نشوند و ظاهری یکدست ایجاد شود. معمولاً حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد چربی­‌های تزریق‌شده پس از عمل جذب‌ شده و موجب ماندگاری بیشتر می‌­شوند.

برای جوان‌سازی و از بین بردن نقص زیر چشم، تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

تزریق چربی معمولاً مزایای بیشتری نسبت به تزریق ژل دارد؛ زیرا سلول چربی به دلیل داشتن سلول بنیادی و اصلی علاوه بر حجم دهی در زیر چشم، موجب جوان‌سازی نیز خواهد شد. همچنین چربی به صورت سطحی در زیر چشم تزریق می‌­شود و موجب از بین بردن چین‌وچروک و خطوط زیر چشم و سیاهی زیر چشم نیز می‌­شود. چربی در بدن با حجم بالایی وجود دارد و برخلاف ژل، به مقدار کم موجود نیست. علاوه بر آن، تزریق چربی نسبت به تزریق ژل ازنظر اقتصادی نیز کم‌هزینه‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود.

چه کسانی نمی‌­توانند از تزریق چربی استفاده کنند ؟

اکثر افراد می‌­توانند از تزریق چربی برای جوان‌سازی یا موارد دیگری استفاده کنند. تنها کسانی که در بدنشان عفونت­‌های فعالی دارند یا سابقه بیماری قلبی و عروقی و فشار بالا، دیابت­‌های کنترل نشده و مشکلات انعقاد خون دارند، بهتر است که از تزریق چربی استفاده نکنند.

منبع : رویان سلامت

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید