انتشار این مقاله


علائم انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ علائم انحراف بینی چیست؟ علت بروز علائم انحراف بینی چیست؟ اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز علائم انحراف بینی چیست؟ عوارض انحراف بینی اقدامات لازم پس از بروز علائم انحراف بینی چیست؟ سخن پایانی انحراف بینی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ در این مطلب متوجه خواهید شد که علائم انحراف […]

  • انحراف بینی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • علائم انحراف بینی چیست؟
  • علت بروز علائم انحراف بینی چیست؟
  • اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز علائم انحراف بینی چیست؟
  • عوارض انحراف بینی
  • اقدامات لازم پس از بروز علائم انحراف بینی چیست؟
  • سخن پایانی

انحراف بینی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در این مطلب متوجه خواهید شد که علائم انحراف بینی چیست تا بتوانید با بروز این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید. انحراف بینی زمانی اتفاق می‌افتد که تیغه بینی شما که بین مجاری بینی قرار دارد کمی خارج از مرکز بوده و یا انحراف داشته باشد. این مورد باعث کوچک‌تر شدن یکی از مجراهای بینی می‌شود. هنگامی‌که انحراف تیغه بینی شدید باشد می‌تواند یک طرف بینی را مسدود کرده و جریان هوا را کاهش دهد. این مورد باعث ایجاد مشکل در تنفس می‌شود.

قرار گرفتن در معرض انحراف بینی و کاهش جریان هوا ممکن است به پوسته پوسته شدن بینی و یا خونریزی آن منجر شود. همچنین انحراف بینی می‌تواند باعث انسداد یا گرفتی آن شده و بافت‌ درون بینی را متورم کند. اکنون بیایید با علائم انحراف بینی بیشتر آشنا شویم تا هنگام بروز آن‌ها بتوانید مشکل را سریع‌تر تشخیص دهید.

علائم انحراف بینی چیست؟

تشخیص انحراف بینی

اکثر انحرافات بینی بدون علامت هستند و حتی ممکن است ندانید که انحرافی در تیغه بینی دارید. با این حال در ادامه برخی از نشانه‌های آن را مطالعه خواهید کرد:

انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی

این انسداد می‌تواند نفس کشیدن از یک یا هر دو سوراخ بینی را دشوار کند. احتمالا هنگامی‌که سرماخوردگی و یا آلرژی داشته باشید این مورد را تجربه می‌کنید. زیرا در این دو حالت نیز تیغه بینی شما متورم شده و باریک شدن آن موجب گرفتگی مجرای بینی می‌شود.

خونریزی بینی

سطح بینی شما ممکن است به‌دلیل عدم دسترسی به اکسیژن مورد نیاز خشک شده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

احساس درد روی صورت

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که علت وجود این مورد در علائم انحراف بینی چیست. دلایل زیادی برای احساس درد روی صورت وجود دارد. یکی از این دلایل می‌تواند انحراف تیغه بینی باشد. در واقع در این حالت اگر یک طرف از صورت شما درد شدید باشد به‌این معنا است که تیغه بینی شما انحراف دارد و تماس سطوح داخلی آن با یکدیگر باعث ایجاد فشار و در نهایت درد صورت شما می‌شود.

علائم انحراف بینی چیست: خروپف کردن در هنگام خواب

انحراف تیغه بینی یا تورم بافت‌های آن می‌تواند یکی از دلایل متعدد خروپف کردن در هنگام خواب باشد.

آگاهی از عملکرد چرخه تنفس بینی

زمانی‌که شما نفس می‌کشید هوا از یک طرف بینی به طرف دیگر آن حرکت می‌کند که به آن چرخه تنفس بینی گفته می‌شود. اما این‌که این چرخه تنفس را احساس کنید و از آن آگاه باشید معمولی نیست بنابراین این مورد می‌تواند نشان‌دهنده انسداد بینی باشد.

ترجیح دادن به این‌که از پهلو بخوابید

برخی افراد هنگامی‌که یکی از مجراهای بینی‌شان باریک‌تر شده باشد و انحراف بینی داشته باشند ترجیح می‌دهند به سمت خاصی بخوابند تا در هنگام خواب بتوانند بهتر نفس بکشند. این مورد هم یکی از علائم انحراف بینی است که اگر بیش از حد اتفاق افتاد بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

علت بروز علائم انحراف بینی چیست؟

همان‌طور که گفتیم انحراف تیغه بینی زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره نازکی که بین مجرای راست و چپ بینی شما قرار دارد به یک طرف انحراف داشته باشد. انحراف بینی می‌تواند ناشی از دو مورد باشد و در نوزادی، کودکی یا بزرگسالی اتفاق بیفتد. اکنون که متوجه شدید علائم انحراف بینی چیست بهتر است از دلایل ایجاد آن هم آگاه شوید:

  • وضعیتی که در بدو تولد برای شما وجود داشته است

در برخی موارد انحراف بینی زمانی‌ رخ می‌دهد که جنین در رحم در حال رشد کردن است و انحراف بینی او پس از متولد شدن آشکار می‌شود.

  • آسیب رسیدن به بینی

اگر ضربه‌ای به بینی شما بخورد و یا هر اتفاق دیگری که به بینی شما آسیب برساند ممکن است باعث منحرف شدن تیغه بینی از موقعیت اصلی خود شود.

در نوزادان چنین آسیبی ممکن است در هنگام زایمان رخ دهد. اما در کودکان و بزرگسالان طیف وسیعی از حوادث ممکن است رخ دهد که منجر به آسیب‌دیدگی و انحراف تیغه بینی شود. این آسیب‌ها معمولا در حین انجام ورزش‌ها یا بازی‌های خشن مانند کشتی یا تصادفات اتومبیل رخ می‌دهد. روند پیری نیز می‌تواند ساختار بینی را تحت تاثیر قرار دهد و به مروز زمان، انحراف بینی را وخیم‌تر کند. همچنین اگر بینی شما عفونت کند تورم و یا تحریک در حفره‌های بینی یا حفره‌های سینوسی نیز می‌تواند مجرای بینی را باریک‌تر کرده و منجر به انسداد بینی شود.

اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز علائم انحراف بینی چیست؟

از آنجا که برخی از آسیب‌های بینی که باعث انحرافات بینی می‌شوند در بزرگسالی رخ می‌دهند. ممکن است بتوانید با این اقدامات از صدمات وارده به بینی خود جلوگیری کنید:

  • بهتر است هنگام انجام ورزش‌هایی مانند فوتبال یا والیبال که ممکن است با دیگران تماس فیزیکی داشته باشید از کلاه ایمنی یا ماسک محافظ صورت استفاده کنید. زیرا با توجه به این‌که می‌دانید علائم انحراف بینی چیست بهتر است احتیاط کنید تا از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.
  • همچنین هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه موتوری از کلاه ایمنی و هنگام سوار شدن به ماشین از کمربند ایمنی استفاده کنید تا اگر احیانا تصادفی رخ داد آسیبی به بینی‌تان وارد نشود.

عوارض انحراف بینی

از آن‌جا که انحراف بینی باعث انسداد مجاری بینی می‌شود ممکن است مشکل زیرا را برای شما به وجود بیاورد:

  • خشکی دهان که به‌دلیل تنفس مداوم از طریق دهان اتفاق می‌افتد.
  • احساس فشار یا گرفتگی در مجاری بینی که همین مورد می‌تواند باعث سردرد و یا ایجاد درد در صورت شود.
  • خواب آشفته که به‌دلیل راحت نبودن و تنفس ناخوشایند در هنگام خواب اتفاق می‌افتد.

اقدامات لازم پس از بروز علائم انحراف بینی چیست؟

اقدامات لازم پس از ایجاد انحراف بینی

پس از این‌که متوجه بروز برخی از علائم بینی شدید بهتر است به یک پزشک ماهر در این زمینه مراجعه کنید. دکتر شیما حاجی بگلو یکی از پزشکانی هستند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند و بهترین راه درمان این مشکل را پیشنهاد دهند. در برخی از موارد انحراف بینی، درمان آن ضروری نیست. اما برای انحراف بینی شدید بهترین و رایج‌ترین راه، عمل انحراف بینی است که یک جراحی کم تهاجمی محسوب می شود.

البته به‌دلیل هزینه‌ها، خطرات یا موارد دیگری که وجود دارد برخی افراد ممکن است ترجیح دهند که برای درمان انحراف بینی تحت عمل جراحی قرار نگیرند. در این صورت می‌توانند از سایر روش‌های و گزینه‌های درمانی استفاده کنند. این روش‌ها ممکن است به درمان انحراف بینی کمک زیادی نکنند اما می‌توانند علائم آن را کاهش دهند تا احساس بهتری هنگام نفس کشیدن داشته باشید. اما داروهای مورد نیاز برای درمان علائم انحراف بینی چیست؟ در واقع داروهای درمانی که برای بهبود انحراف بینی وجود دارند بر اصلاح این مشکل متمرکز هستند. مانند آنتی‌ هیستامین‌ها، اسپری‌های استروئیدی بینی و نوارهای بینی.

سخن پایانی در مورد علائم انحراف بینی

همان‌طور که گفته شد ممکن است انحراف بینی مشکل خاصی ایجاد نکند و نیاز به درمان نداشته باشد. اما می‌تواند عوارض دیگری همچون خروپف، مشکل در تنفس و… داشته باشد. بنابراین اگر علائم انحراف بینی دارید و فکر می‌کنید که ممکن است تیغه بینی شما انحراف داشته باشد بهتر است به دکتر شیما حاجی بگلو که متخصص گوش، حلق و بینی هستند مراجعه کنید تا در برطرف کردن انحراف بینی به شما کمک کنند.

دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث شود این علائم را تجربه کنید. همان‌طور که گفتیم آسیب‌های وارد شده به بینی، وضعیت رشد هنگام زایمان، سینوزیت مزمن و آلرژی می‌توانند باعث ایجاد انحراف بینی شوند. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که یک متخصص بیماری شما را تشخیص داده است تا بتوانید درمان مورد نیاز آن را انجام دهید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید