انتشار این مقاله


سی پپ چیست؟

با رشد و پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین، ساخت و تولید دستگاه و تجهیزات پزشکی نیز افزایش یافته است. یکی از بیماری هایی که امروزه به دلیل بروز بیماری های مختلف بیماران را ملزم به استفاده از دستگاه های کمک تنفسی کرده، بیماری های ریوی است. در برخی موارد بیماران ریوی که به بیماری […]

با رشد و پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین، ساخت و تولید دستگاه و تجهیزات پزشکی نیز افزایش یافته است. یکی از بیماری هایی که امروزه به دلیل بروز بیماری های مختلف بیماران را ملزم به استفاده از دستگاه های کمک تنفسی کرده، بیماری های ریوی است. در برخی موارد بیماران ریوی که به بیماری های مختلف از جمله سرطان ریه، برونشیت، عفونت و التهاب ریوی و کرونا و … مبتلا می شوند، لازم است که حتما از دستگاه کمک تنفسی استفاده کنند. در این بیماری ها فرد بیمار به راحتی قادر به تنفس معمولی نیست. دستگاه های کمک تنفسی به طور کلی به چندین دسته مختلف انواع ونتیلاتور، سی پپ، بای پپ، دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن تقسیم می شوند. این دستگاه ها با توجه به نیاز بیمار و شدت بیماری بنا به تشخیص و تجویز پزشک معالج تجویز می شود. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین انواع دستگاه کمک تنفسی، دستگاه سی پپ است. این دستگاه عملکرد نسبتا متفاوتی در مقایسه با سایر دستگاه های کمک تنفسی دارد. دستگاه سی پپ مخفف Continuous positive airway pressure است و برای درمان و تنفس بهتر زمان خروپف و بیماری آپنه استفاده می شود. در این مقاله به طور کامل با سی پپ، عملکرد و مزایای آن آشنا می شویم.

دستگاه سی پپ چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، در برخی از بیماری های ریوی فرد بیمار مجبور به استفاده از دستگاه کمک تنفسی است. دستگاه سی پپ در اکثر موارد برای بیماری آپنه و افرادی که به دلایل مختلف خروپف می کنند، کاربرد دارد. در بیماری آپنه تنفس فرد بیمار به دلیل استراحت کردن عضلات تنفسی، تنفس فرد قطع می شود. در اکثر موارد قطع تنفس فرد بیمار طولانی شده و ممکن است منجر به مشکلات مختلف برای بیمار شود. بیماران مبتلا به این سندروم دچار اختلالات تنفسی هستند، به گونه ای که در این بیماری راه هوایی فرد مسدود شده و ممکن است زمان خواب در طی یک شب تا صبح، چندین بار چند ثانیه قادر به تنفس نباشد. دستگاه سی پپ با داشتن هوای فشار مثبت راه تنفسی بیمار را باز کرده و به تنفس آسان فرد کمک می کند. این دستگاه دارای یک لوله خرطومی است که به ماسک بیمار متصل شده و هوای فشار مثبت را به بیمار می رساند. پزشک معالج خواب بیمار را بررسی و تست کرده و سپس با توجه به نیاز بیمار تنظیمات و فشار لازم را روی دستگاه تنظیم می کند. با اعمال تنظیمات لازم تنفس فرد در طی خواب برطرف شده و بیماری آپنه کنترل و درمان می شود. در این دستگاه فشار بازدم کم تر بوده و بیمار برای تنفس کردن انرژی کم تری صرف می کند. 

دستگاه سی پپ چگونه کار می کند؟

به طور کلی دستگاه های فشار مثبت مانند دستگاه سی پپ، به آرامی و از طریق راه های هوایی تعبیه شده روی آن فشار نسبتا بیشتر از فشار شش ها وارد سیستم تنفسی می کند. عملکرد استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و فرد بیمار به راحتی می تواند از آن استفاده کند. سی پپ دارای سه بخش اصلی موتور، شلنگ و ماسک است. موتور سی پپ دارای یک کمپرسور کوچک است که در دمای اتاق قرار گرفته و سپس فشار هوا را به آرامی افزایش می دهد. سپس هوا را فشرده کرده و برای بازگشایی سیستم تنفسی مسدود شده فشار هوای مطلوب و مورد نیاز را به سیستم تنفسی می رساند. یکی از بهترین مزایای موتور این دستگاه صدای بسیار کم آن است که به هیچ وجه باعث آزار دیگران نمی شود. هوای مورد نیاز بیمار نیز از طریق شلنگ نیز تحویل داده می شود. این شلنگ هوای تحت فشار موتور را به ماسک سی پپ منتقل می کند. ماسک دستگاه سی پپ در سایز و اندازه های مختلف و متناسب برای بیماران با سایز و چهره های مختلف تولید می شود. 

روش استفاده از دستگاه سی پپ چگونه است؟

برای استفاده کردن از دستگاه سی پپ ابتدا در یک کلینیک خواب تست های لازم در مورد پلی سومنوگرافی را انجام دهید. با انجام تست و آزمایش های مربوط به خواب، پزشک معالج بهترین وضعیت و روش درمان را می تواند تعیین و تجویز کند. سپس در یک کلینیک با استفاده از ماسک های مخصوص سی پپ و چندین نوع موتور متفاوت فشارهای مختلف و متناسب با وضعیت بیمار تجویز و استفاده می شود. در طول شب چندین بار میزان تنفس و نوع عملکرد دستگاه بررسی شده و سپس دستگاه مناسب پیشنهاد می شود. روش استفاده از دستگاه سی پپ به گونه ای است که ابتدا تنظیمات تجویز شده توسط پزشک باید روی دستگاه اعمال شده و سپس ماسک را روی صورت قرار دهید. برای انتخاب ماسک نیز دقت کنید که علاوه بر تنفس آسان، ماسک متناسب با چهره و سایز صورت باشد. در برخی از موارد برای درمان سریع تر لازم است که از دستگاه در طول شبانه روز به صورت مداوم استفاده شود. استفاده مداوم از دستگاه باعث کاهش علائم آپنه انسداد خواب می شود. 

مزایای استفاده از دستگاه سی پپ

عملکرد استفاده از سی پپ به گونه ای است که به صورت مقطعی و زمان استفاده بلافاصله مشکلات تنفسی برطرف خواهد شد. این دستگاه مزایای مختلفی برای افراد بیمار دارد که به شرح زیر است:

  1. کاهش علائم تنفس نا منظم 
  2. کاهش خروپف
  3. بهبود خواب شبانه 
  4. کاهش خواب آلودگی در روز
  5. کاهش فشار خون در طول روز و  شب
  6. پیشگیری از بروز بیماری های قلبی- عروقی، سکته مغزی یا سکته قلبی
  7. افزایش هشیاری در طول روز

سخن پایانی

با توجه به تولید انواع دستگاه های کمک تنفسی، زمان خرید دستگاه ها باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. اولین نکته مهم این است که دستگاه مورد نیاز برای تنفس آسان  و طبیعی باید صرفا با تجویز پزشک صورت گیرد. علاوه بر این، باید از فروشگاه های معتبر و همراه با گارانتی دستگاه را خریداری کنید. برای خرید و سفارش با کیفیت ترین دستگاه سی پپ یا سایر دستگاه های کمک تنفسی می توانید از طریق کاویان مدیکال اقدام نمایید. این فروشگاه کلیه محصولات و تجهیزات پزشکی را همراه با گارانتی معتبر عرضه می نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و انتخاب دستگاه مناسب می توانید با مشاوران مجموعه کاویان مدیکال تماس حاصل فرمایید.  

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید