انتشار این مقاله


چه زمانی باید سرفه خشک و خلط دار را جدی بگیریم؟

کم و بیش همه افراد با سرفه آشنا هستند. به سختی بتوان شخصی را پیدا کرد که تا امروز به سرفه دچار نشده باشد. این عارضه در اثر بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی رخ می‌دهد و به وسیله برخی از داروها می‌توان به راحتی از آن پیشگیری یا آن را […]

کم و بیش همه افراد با سرفه آشنا هستند. به سختی بتوان شخصی را پیدا کرد که تا امروز به سرفه دچار نشده باشد. این عارضه در اثر بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی رخ می‌دهد و به وسیله برخی از داروها می‌توان به راحتی از آن پیشگیری یا آن را درمان کرد.

سرفه‌ها حاصل یک نقص در دستگاه تنفسی بدن انسان هستند. معمولا در اثر عوامل مختلفی مثل بیماری‌های ویروسی یا حساسیت سرفه ایجاد می‌شود. یک سرفه می‌تواند خشک یا تر باشد و خلط‌های متفاوتی را تولید کند. هر سرفه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد اما برخی از راه‌های درمانی می‌توانند برای اغلب سرفه‌ها مناسب باشند. معمولا سرفه حاصل یک سری مشکلات مشخص در دستگاه تنفسی بدن انسان است که این مشکلات بر اثر بیماری به وجود می‌آیند. مثلا در سرماخوردگی با تولید باکتری در دستگاه تنفسی باعث تحریک عصب‌ها می‌شود و درنتیجه سرفه پدید می‌آید. یکی از راه‌های درمانی مناسب شربت آیوی لیکس است که به خوبی می‌تواند از بروز سرفه‌های مختلف جلوگیری کند و از شدت آن بکاهد. استفاده از چنین داروهایی می‌تواند برای کسانی که به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شده‌اند بسیار مناسب باشد. در ادامه به شناخت سرفه‌های مختلف خواهیم پرداخت و تاثیر شربت آیوی لیکس را برای هر کدام بررسی خواهیم کرد.

سرفه‌های خشک

این سرفه‌ها معمولا همراه با درد خواهند بود و گاهی صدای خس خس با سرفه شنیده می‌شود. خشکی گلو و دستگاه تنفس می‌تواند باعث چنین سرفه‌هایی شود. در این مواقع باید داروهایی مصرف شود که بتواند خشکی را در بخش‌های مختلف دستگاه تنفسی از بین ببرد و عملکرد دستگاه تنفسی را به حالت عادی برگرداند. شربت آیوی لیکس دارای ترکیباتی است که به خوبی سطوح دستگاه تنفسی را مرطوب می‌کنند و از سرفه‌‌های خشک و سختی تنفس جلوگیری می‌کنند. البته گاهی سرفه‌های خشک می‌تواند حاصل مشکلات خاصی باشد که در این موارد توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. سرفه خشک گاهی به علت بروز سرطان ریه است که در این حالت گاه سرفه همراه با خون است و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. افراد سیگاری مستعد این بیماری هستند و باید سرفه‌های خشک را جدی بگیرند. 

گاهی برخی نارسایی‌های قبلی نیز می‌تواند باعث سرفه خشک شود. اگر در هنگام سرفه احساس تسکین درد در ناحیه قلب و قفسه سینه می‌کنید این امکان وجود دارد که از نارسایی قبلی رنج می‌برید. همچنین در برخی موارد بافت‌های ایمنی به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن هدف قرار می‌گیرند و بخشی از آن‌ها از بین می‌رود که در این موارد میبایستی به پزشک مراجعه کنید.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده سرفه خشک در ابتدا داروهای تسکین‌دهنده و رفع‌کننده سرفه مثل شربت آیوی لیکس را مصرف کرده و در صورت تداوم سرفه به پزشک متخصص مراجعه کنید. لازم به ذکر است سرفه خشک یکی از عوامل کرونا نیز محسوب می‌شود و در این روزها باید نسبت به این نوع از سرفه هوشیارتر باشید.

سرفه‌های تر (خلط دار)

اغلب این نوع از سرفه حاصل بیماری‌های فصلی، سرماخوردگی، ویروس‌ها و گرفتگی‌های دستگاه تنفسی است. این بیماری‌های معمولا در فصول سرد بیشتر دیده می‌شود و دستگاه تنفسی بیمار در اثر بی‌احتیاطی و عدم رعایت نکات بهداشتی دچار آلودگی یا عفونت می‌شود که روند درمان آن شاید تا دو هفته نیز زمان‌بر باشد. تقریبا در تمامی حالات شربت آیوی لیکس می‌تواند علاج درد شما باشد و سرفه را به راحتی و سریعا رفع کند. این شربت با داشتن ترکیباتی مثل آویشن ترمیم‌کننده بافت‌های آسیب‌دیده دستگاه تنفسی است و برای بخش‌های مختلف نقش التیام‌دهنده را بازی می‌کند. بدین ترتیب با مصرف مداوم این دارو می‌تواند در زمان سرماخوردگی یا دچار شدن به آنفولانزا، علاوه بر جلوگیری از سرفه به سرعت گرفتن روند درمان و تقویت قوای دستگاه تنفسی کمک کنید. 

سرفه‌های تر معمولا به سرفه‌های گفته می‌شود که همراه با خلط است و صدای آن‌ها نسبت به سرفه‌های خشک بلندتر و بم‌تر است. در این حالت دستگاه تنفسی معمولا از باکتری‌ها پر شده و با هر بار سرفه مواد مزاحم از مجاری تنفسی خارج می‌شوند. در ابتدای بیماری برای از بین بردن این باکتری‌ها و خلط‌های تنفسی مواد طبیعی و گیاهی مثل عشقه و آویشن می‌توانند مناسب باشد. این مواد خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضد التهاب دارند و علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، راه تنفس را باز می‌کنند.

افرادی که از سرفه‌های آسم نیز رنج می‌برند می‌توانند برای تسکین درد سرفه از شربت آیوی لیکس استفاده کنند تا درد و سوزش ناشی از سرفه تسکین یابد. سرفه‌های آسم معمولا همراه با درد در ناحیه گلو و قفسه سینه خواهد بود و عدم توجه به آن می‌تواند باعث تشدید سرفه‌ها شود. بنابراین بهتر است از این شربت به طور مداوم استفاده شود تا بتوان میزان سرفه‌ها را کنترل کرد. 

به طور کل برای سرفه‌های خشک مصرف آویشن و عشقه بسیار توصیه می‌شود. این گیاه‌ان خاصیت ضدالتهاب، ضد احتقان، ضد سوزش و بازشوندگی دارند که می‌توانند برای افرادی که دچار بیماری‌های فصلی شده‌اند بسیار موثر باشد. به جز موارد خاص حساسیت به آویشن یا عشقه، این گیاهان عوارض خاصی برای بیماران نخواهند داشت و استفاده همزمان از آن‌ها می‌تواند اثربخشی بیشتری در رفع سرفه‌های تر داشته باشد. به طور کلی شربت آیوی لیکس با ادغام این دو ماده توانسته است مایعی موثر برای از بین بردن سرفه‌های تر و خشک را ارائه کند.

سرفه‌های تر نیز گاهی می‌توانند حاصل برخی بیماری‌های خاص باشند اما اغلب آن‌ها مربوط به بیماری‌های رایج است. از همین رو توصیه می‌شود در صورت تداوم سرفه یا مشاهده نشانه‌های خاص به پزشک متخصص مراجعه کنید و سرفه‌های سطحی را با داروهایی مثل شربت آیوی لیکس درمان کنید.

جمع‌بندی

سرفه‌های مختلف می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های گوناگون باشد اما در بسیاری از موارد ریشه سرفه عوامل مشخص و بیماری‌های شناخته‌شده و سطحی است. از همین رو استفاده از یک داروی عمومی که بتواند در همان روزهای ابتدایی از سرفه جلوگیری کند می‌تواند روند درمان را سهولت بخشد و یا به تشخیص دقیقی بیماری کند. معمولا سرفه در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌های فصلی است که تمام این‌ موارد با مصرف مداوم شربت آیوی لیکس قابل حل است. سرفه‌های خشک نیز درصورتی که مربوط به بیماری خاصی مثل سرطان ریه نباشد می‌تواند با همین شربت رفع شود. مصرف آویشن و عشقه برای دستگاه تنفسی مزیت‌های بسیار زیادی دارد می‌تواند در مواجه با بیماری‌های تنفسی به بهبود بیمار کمک شایانی کند. 

تهیه و تنظیم: شرکت اکسیر گستر اسپادانا

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید