انتشار این مقاله


HPV چیست؟ | راه‌های تشخیص و درمان آن

ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPVs) گروهی از عفونت‌های رایج هستند که می‌توانند پوست و پوشش مرطوب بخش‌های داخلی بدن (غشاهای مخاطی) را تحت تأثیر قرار دهند. این ویروس بیشتر در دهان، گلو، ناحیه تناسلی و مقعد دیده می‌شود. همچنین در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع از آن تا به حال کشف شده است. برخی از […]

ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPVs) گروهی از عفونت‌های رایج هستند که می‌توانند پوست و پوشش مرطوب بخش‌های داخلی بدن (غشاهای مخاطی) را تحت تأثیر قرار دهند. این ویروس بیشتر در دهان، گلو، ناحیه تناسلی و مقعد دیده می‌شود. همچنین در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع از آن تا به حال کشف شده است. برخی از آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد زگیل شوند و برخی دیگر خطر ابتلا به نواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند که اگر درمان نشود، باعث مشکلات فراوانی برای فرد خواهد شد. اما نگران نباشید، زیرا این بیماری با یک آزمایش hpv که در بخش بیماری های عفونی آزمایشگاه بررسی میشود قابل تشخیص است.

hpv و سرطان

بیشتر انواع hpv باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند، اما برخی از انواع پرخطر hpv می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های زیر را افزایش دهند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان فرج
  • سرطان واژن
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی

hpv چگونه گسترش می‌یابد؟

hpv در طول رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر بر روی پوست پخش می‌شود و می‌تواند در اطراف ناحیه تناسلی زندگی کند. این ویروس همچنین در هر نوع تماس جنسی، از جمله تماس پوست با ناحیه تناسلی به راحتی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری باعث می‌شود خطر ابتلا به عفونت hpv را کاهش دهد، اما باعث محافظت ۱۰۰ درصد در برابر آن نمی‌شود. پس اگر در این زمینه دچار شک و تردید هستید، باید خود را سریعاً به یک آزمایشگاه برسانید و آزمایش hpv بدهید.

علل ایجاد hpv 

برخی از عفونت‌های منتقل شده در طول رابطه جنسی می‌تواند به یک شریک جنسی خاص مرتبط باشد، اما hpv بسیار رایج است و می‌تواند به راحتی بین زوجین منتقل شود. علم پزشکی همه راه‌هایی که hpv می‌تواند پخش و گسترش یابد را نمی‌داند، پس در نتیجه نمی‌توان دقیقاً دانست که چگونه و چه زمانی یک فرد به hpv آلوده شده است. داشتن hpv نشان نمی‌دهد که با چه کسی رابطه جنسی داشته‌اید یا چه نوع تماس جنسی داشته‌اید. حتی زوج‌هایی که در یک رابطه طولانی مدت هستند نیز ممکن است تحت تأثیر hpv قرار گیرند. تصور می‌شود که hpv سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا به سلول‌هایی که تبدیل به سرطان می‌شوند، آسیب برساند و این امکان وجود دارد که عفونت hpv چندین سال قبل از تشخیص سرطان نیز رخ دهد.

روش‌های تشخیص و غربالگری hpv

  •  معاینه دهانه رحم

این روش یکی از دقیق‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تشخیص و غربالگری hpv است که تقریباً در اکثر مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  •  غربالگری سرطان مقعد

این روش گاهی اوقات برای افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان مقعد هستند، ارائه می‌شود. اگر شما یا شریک زندگیتان در مورد خطر آسیب مقعدی خود نگران هستید، می‌توانید از پزشک خود یا یک کلینیک hpv برای مشاوره کمک بگیرید.

روش‌های پیشگیری از عفونت hpv

  •  واکسن‌های hpv

برای جلوگیری از عفونت hpv می‌توان از واکسن استفاده کرد و معمولاً به صورت دو یا سه تزریق در طی چند ماه انجام می‌شود. این واکسن به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا از عفونت با hpv محافظت کند و این امر خطر ابتلا به سرطان‌های ناشی از hpv را کاهش می‌دهد.

  •  کاهش رابطه جنسی

اگر از نظر جنسی فعال هستید، هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از عفونت hpv وجود ندارد و بسیاری از افراد بدون اطلاع خود حامل عفونت هستند. استفاده از کاندوم یا نوع دیگری از وسایل پیشگیری از بارداری در هر بار رابطه جنسی ممکن است به کاهش خطر ابتلاء کمک کند، اما این به طور کامل خطرات را از بین نمی‌برد.

  •  تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به hpv مبتلا شوید، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً آن را از بین می‌برد. داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند به عملکرد سیستم ایمنی شما کمک کند. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. پس اگر سیگار می‌کشید، احتمال ابتلا به hpv یا سرطان مرتبط با hpv برای شما بیشتر است.

آزمایش hpv

برای آزمایش hpv، نمونه‌ای از سلول‌ها از ناحیه آسیب‌دیده بدن جمع‌آوری می‌شود. سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش hpv یک تست غربالگری سرطان دهانه رحم است، اما این آزمایش به شما نمی‌گوید که آیا سرطان دارید یا خیر. اما در آزمایش hpv که در آزمایشگاه صورت می‌گیرد، ویروسی که باعث سرطان دهانه رحم می‌شود در سیستم شما تشخیص داده خواهد شد. دانستن اینکه آیا نوعی از HPV دارید که شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار می‌دهد، به این معنی است که شما و پزشکتان می‌توانید تصمیم بهتری در مورد مراحل بعدی مراقبت‌های بهداشتی و درمان خود بگیرید.

غربالگری سرطان مقعد

آزمایش hpv در آزمایشگاه گاهی اوقات به عنوان بخشی از غربالگری سرطان مقعد استفاده می‌شود و این به معنای استفاده از آزمایش‌ها برای یافتن تغییرات غیرطبیعی در سلول‌هایی است که احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به سرطان مقعد را دارند. گاهی اوقات غربالگری سرطان مقعد برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مقعد هستند ارائه می‌شود، مانند:

  • افرادی که دارای رابطهٔ جنسی زیادی هستند.
  • افرادی مبتلا به HIV هستند.

درمان hpv

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای از بین بردن عفونت hpv وجود ندارد. اما در بیشتر افراد، سیستم ایمنی به طور طبیعی این ویروس را از بین می‌برد. اگر از طریق آزمایش‌های غربالگری دهانه رحم یا مقعد متوجه شدید که hpv دارید، ممکن است غربالگری مداوم به شما پیشنهاد شود اما اگر تغییرات غیرطبیعی در سلول‌ها دارید، ممکن است برای حذف یا از بین بردن این سلول‌ها به شما روش‌های دیگری نیز با توجه به نظر پزشک پیشنهاد شود.

آزمایش hpv در آزمایشگاه پاتوبیولوژی عماد

آزمایشگاه پاتوبیولوژی عماد با ۱۲ سال سابقه در ارائه خدمات گسترده آزمایشگاهی به مراجعین و بیماران مختلف به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آزمایشگاهی در تهران شناخته می‌شود. خدمات آزمایشگاه عماد شامل انجام انواع آزمایش‌های بالینی عمومی و تخصصی مانند بیوشیمی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، هورمونی و ایمونولوژی، سرولوژی، قارچ شناسی، فارماکولوژی، مولکولی و غیره است. همچنین آزمایشگاه عماد، سیستم مدیریت کیفیت خود را بر اساس گواهینامه‌های EN ISO/IEC 15189:2012، ISO 9001:2015 و استاندارد ملی مرجع سلامت طراحی کرده است و تمامی پرسنل این مجموعه متهد به انجام کامل و دقیق این مفاد هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس اینترنتی https://emadlab.com مراجعه نمایید و از خدمات این مجموعه بهرمند شوید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید