انتشار این مقاله


راه های محافظت از پوست

این روزها که بازار داغ خدمات زیبایی رو به گسترش است ، مراقبت از پوست بیش از پیش اهمیت داده می شود. راه های مراقبت و نگهداری از پوست حتی با ساده ترین روش ها به راحتی قابل انجام است و حتی نیازی به صرف مبالغ بالا برای داشتن پوستی زیبا ندارد.  اولین و مهم ترین مراقبت […]

این روزها که بازار داغ خدمات زیبایی رو به گسترش است ، مراقبت از پوست بیش از پیش اهمیت داده می شود. راه های مراقبت و نگهداری از پوست حتی با ساده ترین روش ها به راحتی قابل انجام است و حتی نیازی به صرف مبالغ بالا برای داشتن پوستی زیبا ندارد. 

اولین و مهم ترین مراقبت پوستی ، دوری از نور مستقیم آفتاب است. با توجه به گزارشات اخیر با بزرگ تر شدن لایه ازن ، پوست بیشتر از قبل در معرض آسیب های ناشی از اشعه های مضر خورشید می باشد و خطراتی نظیر آفتاب سوختگی ، لکه های پوستی یا ملاسما ، چین و چروک پوست و پیری زودرس و حتی سرطان پوست را به دنبال دارد. برای حل این مشکل باید در معرض نور مستقیم خورشید خصوصاً در ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر قرار نگیرید. مدت زمانی که در زیر نور آفتاب به سر می برید ، نباید به اندازه ای باشد که پوستتان صورتی یا قرمز شود. تنها ۳ تا ۸ دقیقه کافیست که در همین زمان ویتامین D بدنتان تامین گردد. کلاه آفتابگیر ، عینک آفتابی ، دستکش نخی و کرم ضد آفتاب همه و همه جزو محافظان اصلی پوست در برابر آفتاب می باشند. 

اصل مهم دیگر محافظتی ، شست و شوی درست و اصولی پوست صورت می باشد. پوست در طول روز آلودگی های زیادی به خود می بیند که باید حتماً بخصوص شبها از روی پوست شسته و پاک شوند. این شستشو باید به صورت منظم صورت گرفته و در این راه ملایمت به خرج دهید تا پوست ملتهب و خشک نشود. همچنین استفاده از شوینده های ملایم توصیه می گردد. حتماً حتماً آب داغ را کنار گذاشته و آب ولرم را جایگزین کنید تا پوست آسیب کمتری ببیند. در صورت انجام لیزر موهای زائد بدن باید بعد از گذشت حدوداً دو ساعت ، پوست را با آب ولرم شستشو دهید.   

انجام ورزش منظم به بهبود وضعیت پوست و در نتیجه وضعیت بدن کمک می کند. حتی با پیاده روی ۳۰ دقیقه ای در روز می توانید با بالا رفتن ضربان قلب ، استرس را کاهش دهید تا با کاهش استرس ، سیستم دفاعی بدن قوی تر شده و بازسازی سلولهای پوستی و بدن افزایش یابد . همچنین ورزش به افزایش فعالیت سلولهای خون و رسیدن اکسیژن به سلولها کمک می کند و سرعت جوانسازی پوست را افزایش می دهد. 

سیگار و الکل جزو مواد آسیب زا برای پوست بوده و می تواند با کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی به پوست ، تاثیراتی چون لکه های زرد ، چین و چروک ، کم آبی پوست و پیری زودرس را ایجاد کند. پرهیز از سیگار و الکل در رفع و پیشگیری از مشکلات پوستی بسیار مهم و اثرگذار می باشد. 

در اینجا به نکته بسیار مهم کم آبی پوست می پردازیم. کم آبی پوست مشکلی است که هر نوع پوست حتی از نوع چرب و نرمال آن می تواند دچار شود و با پوست از جنس نوع خشک متفاوت است. پوست اگر دارای رطوبت کافی باشد ، شاداب و درخشان بوده و دیرتر پیری به سراغش می آید. دررفع این مشکل ، نوشیدن آب و مایعات فراوان (آبمیوه های طبیعی و آب سبزیجات ) در اولین گام بسیار موثر بوده ،ولی نوشیدنی هایی نظیر چای ، قهوه و یا نوشابه ها انتخاب مناسبی برای تامین آب بدن نمی باشند و تنها خاصیتشان ادرار آوری بوده که خود می تواند بدن را دچار کم آبی کند. قدم بعدی برای رفع کم آبی پوست ، استفاده از مرطوب کننده و شوینده های آبرسان است که از تبخیر آب در سطح پوست جلوگیری می کند تا پوست دچار خشکی نشود. نکته جالب اینجاست که افراد با پوست چرب هم دچار کم آبی پوست می گردند که در این موارد باید از مرطوب کننده و مواد آبرسان بجای کرم های روغنی استفاده کنند تا آب به سطح پوستشان رسیده و از خشکی رهایی یابند. برای رفع خشکی پوست وآبرسانی به آن با انتخاب بهترین کلینیک زیبایی در رشت می توانید به صورت کلینیکی به حل این مشکل و حتی پیشگیری از ایجاد خشکی در پوست بپردازید.

خواب کافی و به موقع ، راهکاری اصولی برای سلامت پوست می باشد. گاهاً همه تجربه کرده ایم ، وقتی درتعطیلات هستیم ، به اندازه کافی و به موقع خوابیده ایم پس از بیدار شدن شاهد پوستی زیبا و شاداب تر بوده ایم. برای این است که خواب کافی در ترمیم پوست و به دست آوردن انرژی دوباره برای روز بعد مهم بوده تا با مشکلات پوستی نظیر پف و حلقه دور چشم یا چین و چروک ، جوش و التهاب مواجه نشویم. بهترین زمان خواب در شب حدود ۸ ساعت است که از ساعت ۱۰ شب شروع شده و تا ۶ یا ۷ صبح ادامه می یابد. در ادامه مراقبتهای پوستی و رسیدن به زیبایی ، باید به افزایش تولید کلاژن در پوست اشاره کنیم. کلاژن پروتئینی طبیعی که تا قبل از سن ۳۰ سالگی به راحتی در بدن تولید شده و مانند چسب بافتهای بدن را در کنار هم نگه می دارد و مزایایی نظیر بازسازی و جوانسازی پوست به همراه دارد. اما پس از گذشت حدود ۳۰ سال تولید آن کم شده و بهترین راه برای افزایش تولید آن در بدن ، تغذیه مناسب بامصرف مواد غذایی نظیر ماهی ، ویتامین C ، تخم مرغ ، گوجه فرنگی ، آووکادو ، سیر ، سبزیجات تازه با برگ سبز و نیز ژلاتین می باشد. کما اینکه کرم های حاوی کلاژن در بازار وجود دارد که در بازسازی پوست نقش ایفا می کنند و یا روشهایی نظیر هایفوتراپی صورت به بهبود تولید کلاژن به صورت طبیعی در بدن کمک به سزایی دارند. 

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید