انتشار این مقاله


علت خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌تواند مبالغ بسیار سنگینی را برای صاحبان خودرو به همراه داشته باشد. این سیستم در اتومبیل به گونه‌ای است که پس از مدتی استفاده به صورت مداوم به سرویس و تعمیر نیاز دارد. اگر هرچند وقت یک‌بار به گیربکس اتوماتیک رسیدگی نشود، سبب کاهش عمر مفید آن شده و حتی ممکن است […]

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌تواند مبالغ بسیار سنگینی را برای صاحبان خودرو به همراه داشته باشد. این سیستم در اتومبیل به گونه‌ای است که پس از مدتی استفاده به صورت مداوم به سرویس و تعمیر نیاز دارد. اگر هرچند وقت یک‌بار به گیربکس اتوماتیک رسیدگی نشود، سبب کاهش عمر مفید آن شده و حتی ممکن است به بخش‌های دیگر نیز آسیب برساند. در این مقاله قصد داریم علت خرابی گیربکس اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهیم.

در خودرو اجزای متعددی وجود دارد که باید در زمان مشخصی تعمیر و یا به اصطلاح سرویس شوند. گیربکس چه دنده‌ای و چه اتوماتیک از جمله بخش‌های موتور است که به دلیل کارکرد بالا حتما نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. اما متاسفانه اکثر رانندگان خودرو نسبت به این موضوع بی توجه هستند. اما لازم است بدانید که خرابی گیربکس اتوماتیک می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی را به شما تحمیل کند. در صورتی که نسبت به دلایل خراب شدن این قسمت از خودرو آگاه باشید، می‌توانید تا حد بسیار زیادی از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. بنابراین توصیه می‌شود که حتما به نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه داشته باشید.

چرا گیربکس اتوماتیک خراب می‌شود؟

گیربکس وظیفه دارد تا بخشی از نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل کند. این بخش فرایند انتقال نیرو را به واسطه چرخش به صورت مداوم و مقاومت در برابر اصطکاک انجام خواهد داد. خراب شدن این قطعه می‌تواند دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد، اما با این وجود این اتفاق اجتناب ناپذیر است. 

اما برای کاهش خسارات و آسیب دیدن دیگر قطعات خودرو لازم است تا پس از مشاهده کوچک ترین مشکل اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک نمایید. مهم ترین دلایل خرابی خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

کاهش شتاب خودرو دلیل خرابی گیربکس است؟

یکی از مهم‌ترین علل خرابی گیربکس اتوماتیک کاهش شتاب خودرو است. زمانی که در بخش کلاچ خرابی وجود داشته باشد، خود به خود شتاب ماشین کاهش یافته و پس از تعویض دنده مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا اتومبیل شتاب بگیرد. این موضوع باعث شده تا آسیب بسیار زیادی به گیربکس اتوماتیک وارد شود. بنابراین در صورت مشاهده این مشکل هرچه سریع‌تر بایستی برای رفع آن اقدام کنید.

آیا نشتی در گیربکس باعث خرابی آن می‌شود؟

گیربکس نیز همانند برخی اجزای موتور‌ خودرو به روانکاری نیاز دارد. در صورتی که پس از پارک کردن خودرو خود و بعد از گذشت چند ساعتی در زیر آن متوجه قطرات چربی شدید، ممکن است که مایع داخل گیربکس اتوماتیک نشتی کرده و تخلیه شده باشد. 

در چنین شرایطی لازم است تا سریعا به مکانیکی مراجعه کرده و محل نشتی را پیدا کنید. اگر مایع درون گیربکس به‌طور کلی تخلیه شود، ممکن است آسیب جدی به این قطعه مهم وارد شود. اگر برای رفع نشتی خیلی زود اقدام کنید، می‌توانید از بسیار بالا خرابی گیربکس جلوگیری کنید اما در این صورت متحمل پرداخت مبالغ بسیار بالایی خواهید شد.

چرا در زمان عوض کردن دنده اتومات خودرو می‌لرزد؟

زمانی که خودرو در وضعیتی مناسبی قرار داشته باشد، در زمان تعویض دنده به هیچ وجه نباید بلزرد. در صورتی که پس از عوض کردن دنده متوجه لرزش خودرو اتومات همراه با صدایی عجیب شدید، هرچه سریع تر به یک مکانیکی معتبر مراجعه کنید.  زیرا ایجاد صدا و لرزش خودرو می‌تواند یکی از دلایل بسیار مهم برای تعمیر گیربکس اتوماتیک باشد. 

لغزیدن دنده به گیربکس آسیب می‌رساند؟

لازم است بدانید که لغزش دنده نیز از جمله دلایل خرابی گیربکس است. این موضوع علاوه بر این که به گیربکس آسیب می‌رساند، می‌تواند برای راننده و سرنشینان نیز بسیار خطرناک باشد. بنابراین در صورت مشاهده این مورد هرچه سریع تر به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم گیربکس اتوماتیک خراب شده است؟

شما می‌توانید با توجه با موارد زیر متوجه خرابی گیربکس خودرو خود شوید:

  • بوی سوختگی
  • ایجاد صدای کوبنده
  • روشن شدن چراغ چک خودرو 

نتیجه گیری 

گیربکس اتوماتیک یکی از بخش‌های بسیار حساس در خودرو است. سرویس و تعمیر گیربکس اتوماتیک هرچند وقت یکبار باید انجام شود. به دلیل اینکه گیربکس در خودرو دارای عملکرد بالایی است به هیچ وجه نباید نسبت به آن بی توجه بود. تعمیرگاه تخصصی گیربکس آپ با سابقه ای ۱۶ ساله به تعمیر انواع گیربکس های اتوماتیک چینی، کره ای، ژاپنی، آلمانی، آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی می پردازد. باید پس از مشاهده یکی از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک، سریعا جهت رفع آن اقدام نمایید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید