انتشار این مقاله


همه چیز در مورد بیماری hpv (اچ پی وی)، علائم، تشخیص و راه‌های درمان آن

hpv ویروسی است که از طربق رابطه جنسی، واژینال، مقعدی یا دهانی می‌تواند منتقل شود. این ویروس بیش از ۲۰۰ گونه دارد. گونه‌هایی که برخی کم خطر هستند و برخی دیگر در دسته پرخطر قرار دارند. ابتلا به گونه پرخطر آن ریسک سرطان را بالا می‌برد. در حالی که گونه کم خطر معمولا بیماری خاصی ایجاد […]

hpv ویروسی است که از طربق رابطه جنسی، واژینال، مقعدی یا دهانی می‌تواند منتقل شود. این ویروس بیش از ۲۰۰ گونه دارد. گونه‌هایی که برخی کم خطر هستند و برخی دیگر در دسته پرخطر قرار دارند. ابتلا به گونه پرخطر آن ریسک سرطان را بالا می‌برد. در حالی که گونه کم خطر معمولا بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند. اچ پی وی در زنان و نیز مردان انتقال می‌یابد. گاهی اوقات سیستم ایمنی خود به تنهایی، بر این ویروس غلبه کرده و آن را از بین می‌برد اما در موارد دیگر ممکن است تا سال‌ها بدون علائم باقی مانده و باعث سرطان شود. بنابراین توصیه می‌شود که به چکاپ‌ها و آزمایشات hpvاهمیت دهید.

بیماری hpv چیست؟

بیماری hpv

hpv یا ویروس پاپیلومای انسانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی مقاربتی است. در بیشتر موارد این بیماری با ایجاد زگیل‌ تناسلی ظاهر می‌شود. در صورتی که اچ پی وی درمان نشود، در طولانی مدت ممکن است فرد را به سرطان‌هایی از جمله سرطان دهانه رحم مبتلا کند.

آزمایش hpv (اچ پی وی)

تست اچ پی وی با استفاده از روش‌های مختلف می‌تواند مشخص کند که آیا فرد آلوده به اچ پی وی می‌باشد یا خیر. این آزمایش می تواند در بسیاری از آزمایشگاه های معتبر کشور و یا حتی در منزل افراد انجام گیرد. به این صورت که با ثبت سفارش آنلاین در وبسایت یک آزمایشگاه آنلاین، انواع آزمایش های HPV از شما در منزل تان گرفته شده و پاسخ به صورت آنلاین در اختیارتان قرار می گیرد. برای انجام آزمایش hpv در منزل اینجا کلیک کنید.

hpv را بشناسید، از ابتلا به آن پیشگیری کنید و در صورت ابتلا به خوبی درمان شوید

برای اینکه بدانید چگونه از اچ پی وی در امان بمانید ابتدا باید بدانید که تحت چه شرایطی احتمال ابتلا به آن وجود دارد. این بیماری از طریق رابطه جنسی واژینال یا مقعدی یا دهانی با فردی مبتلا به اچ پی وی منتقل می‌شود. در چنین شرایطی حتی تماس نزدیک پوستی با فرد مبتلا در طول رابطه جنسی نیز می‌تواند باعث انتقال آن شود.

فردی که مبتلا به hpv است ممکن است علامتی نیز نداشته باشد، زیرا علائم آن می‌توانند سال‌ها پنهان باشند. بنابراین تشخیص اینکه فرد دقیقا چه زمانی این ویروس را دریافت کرده است دشوار است.
در اکثر موارد ابتلا، اچ پی وی خود در حدود دو سال بدون اینکه مشکلی در سلامتی فرد ایجاد کند، از بین می‌رود. در غیر اینصورت باعث مشکلاتی مانند زگیل تناسلی و سرطان خواهد شد. زگیل تناسلی معمولا به صورت یک برآمدگی یا گروهی از برجستگی‌ها در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. معمولا متخصصان با دیدن زگیل‌ها قادر به تشخیص آن‌ها خواهند بود.

اما مشکلات بزرگتری که HPV ممکن است ایجاد کند، شامل موارد زیر است:

  • خطر سرطان دهانه رحم
  • واژن
  • آلت تناسلی
  • مقعد

سرطان اوروفارنکس که گلو و زبان را درگیر می‌کند نیز می‌تواند از اچ پی وی ناشی شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توانایی کمتری نسبت به بقیه افراد در مبارزه با این بیماری دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض اچ پی وی هستند؟

همه افرادی که دارای رابطه جنسی هستند، چه زنان و چه مردان در معرض ابتلا به اچ پی وی هستند. اما افرادی که دارای روابط جنسی متعدد هستند بیش از سایرین در معرض خطر اچ پی وی قرار دارند.

رای جلوگیری از ابتلا به hpv چه باید کرد؟

تزریق واکسن HPV یکی از روش‌های جلوگیری از این ویروس است. برای سنین زیر ۲۶ سال که قبلا واکسینه نشده‌اند، می‌توان از سن ۹ سالگی ( دختران و پسران) شروع به زدن واکسن اچ پی وی کرد. برای سنین بالاتر هم منعی برای تزریق واکسن وجود نداشته و تنها مورد این است که واکسن در سنین بالاتر، از تاثیر کمتری برخوردار است.

آزمایش hpv چیست و برای چه کسانی ضروری است؟

آزمایش hpv

انجام آزمایش اچ پی وی برای زنان بسیار اهمیت دارد. انجمن سرطان آمریکا زنان گروه سنی ۳۰ تا ۶۵ توصیه می‌کند که هر پنج سال یکبار تست اچ پی وی را انجام دهند. اگر زنانی که زیر ۳۰ سال دارند؛ دارای نتایج پاپ اسمیر طبیعی هستند، ضرورتی برای انجام تست وجود ندارد. باید توجه کرد که چون این بیماری از راه ارتباط جنسی ایجاد می‌شود، هر فردی در هر سنی اگر نتایج معاینات اولیه غیرطبیعی داشته باشد، باید اقدام به انجام آزمایش دهد.                              

آزمایش hpv شامل چه تست‌هایی است و چگونه انجام می‌شود؟

پیش از انجام آزمایش لازم است بدانید که تست  hpv چگونه انجام می‌شود. آزمایش اچ پی وی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه هریک را توضیح می‌دهیم.

انواع روش‌های انجام آزمایش hpv                                                                                                                                                                                                                                                             

  • تست پاپ اسمیر: انجام این تست بر مبنای جمع آوری بافت سلولی از مناطق مشکوک به HPV می‌باشد. در این آزمایش بافت‌های سلولی از بدن فرد برداشته شده و در آزمایشگاه آنالیز می‌شوند.
  • تست اسید استیک: محلول حاوی اسید استیک باعث تغییر رنگ مناطق آلوده به HPV به رنگ سفید می‌شود. به این ترتیب می‌توان تشخیص داد که چه مناطقی آلوده به ویروس هستند.
  • آزمایش DNA: این آزمایش بر روی سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود که می‌تواند انواع پرخطر HPV مرتبط با سرطان‌های تناسلی را شناسایی کند.
  • آزمایش خون تست hpv: در مواردی با انجام آزمایش خون می‌توان تشخیص داد که آیا فرد در گذشته به این ویروس مبتلا شده است یا خیر. اما درباره ابتلای کنونی فرد نمی‌توان با استفاده از آزمایش خون نظر قطعی داد.

آزمایش hpv در زنان

اچ پی وی در زنان می‌تواند باعث تغییراتی در دهانه رحم آن‌ها شود. انجام آزمایش hpv در زنان از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق تحقیقات حدود ۸۰% از زنان در طول زندگی خود دچار حداقل یک نوع از انواع HPV می‌شوند. اما در مواردی حتی پیش از اینکه فرد از ابتلای خود آگاهی یابد برطرف می‌شود.

آیا برای مردان آزمایش hpv انجام می‌شود؟

ویروس اچ پی وی ویروسی مقاربتی است که مردان نیز ممکن است هم به آن آلوده شده هم عامل انتقال ویروس شوند. بنابراین درهر شخصی احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد. پس انجام آزمایش hpv برای آقایان نیز لازم است. معمولا مردان پس از ابتلا به اچ پی وی علائم خاصی بروز نمی‌دهند، تنها در برخی موارد زگیل تناسلی ایجاد می‌شود. زگیل ممکن است در نواحی مانند آلت تناسلی، بیضه‌ها، مقعد، کشاله ران‌ها ، زبان یا بالای دهان ظاهر شود. هرچند سرطان‌ اچ پی وی زیاد در مردان شایع نیست، اما زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف است یا در افرادی که دارای رابطه مقعدی هستند، احتمال ابتلا به سرطان بالاتر است.

اگر می‌خواهید بدانید که برای مردان تست اچ پی وی چگونه انجام می‌‌شود، لازم به گفتن است که در حال حاضر هیچ گونه آزمایش hpv مردانه که کاملا تایید شده باشد، وجود ندارد. با این وجود در برخی موارد می‌توان از تست پاپ مقعدی برای آزمایش hpv در مردان استفاده کرد.

نکات مهم قبل از انجام آزمایش hpv چیست؟ 

به طور کلی در انجام انواع آزمایشات و معاینات اچ پی وی لازم است نکاتی رعایت شود:                   

  •  لطفا یک روز پیش از معاینات استحمام نکنید
  •  از رابطه جنسی پیش از آزمایش خودداری شود
  •  درصورت نیاز، پزشک ممکن است آزمایش ادرار تجویز کند
  •  اگر داروی خاصی مصرف کنید پیش از تست باید پزشک خود را مطلع کنید
  •  بهترین زمان انجام آزمایش اچ پی وی برای بانوان روز ۱۱ تا ۱۹ قاعدگی است

اقدامات پس از انجام آزمایش اچ پی وی

در صورتی که نتیجه آزمایش اچ پی وی مثبت شود، مخصوصا در زنان باردار بعد از انجام لازم است فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد. هرچند این ویروس بر جنین در حال رشد تاثیری نخواهد گذاشت، اما باید مراقبت‌های بهداشتی لازم مدنظر قرار گیرد. همچنین تست hpv در زنان با سابقه عمل رحم نیز باید با تشخیص متخصص انجام شود.

انجام آزمایش hpv در منزل

همانطور که در اوایل متن هم گفتیم، در صورتی که می‌خواهید آزمایش خون hpv را، بدون نیاز به مراجعه به مراکز انجام تست hpv در منزل خودتان انجام دهید، با ثبت سفارش آنلاین در یکی از وبسایتهای آزمایشگها های آنلاین، بدون اینکه در آزمایشگاه حضور پیدا کنید، انواع آزمایش های HPV از شما گرفته شده و پاسخ به صورت آنلاین در اختیارتان قرار می گیرد.

در حقیقت پرسنل آزمایشگاه به خانه یا محل کار شما مراجعه می‌کنند و از شما نمونه آزمایش خون برای تشخیص hpv را می‌گیرند. سپس نمونه به آزمایشگاه برده و پس از مراحل آزمایشگاهی و مطالعات لازم بر روی نمونه، جواب آزمایش اچ پی وی خود را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه دریافت کنید.

این مطلب به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر شده است و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده ندارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید