انتشار این مقاله


چند میان وعده ساده اما مقوی و سالم

میان وعده یکی از وعده‌های مهم غذایی در طول روز است که از تنوع بالایی برخوردار است. بسیاری از جوانان و کودکان تمایل زیادی به مصرف شیرینی‌های خامه‌ای، نوشیدنی‌‎های شیرین و کیک‌ها دارند. شرکت‌های مختلف برای تنوع در محصولات خود از مواد شیمیایی مختلف در تهیه کیک و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند بازار فروش […]

میان وعده یکی از وعده‌های مهم غذایی در طول روز است که از تنوع بالایی برخوردار است. بسیاری از جوانان و کودکان تمایل زیادی به مصرف شیرینی‌های خامه‌ای، نوشیدنی‌‎های شیرین و کیک‌ها دارند. شرکت‌های مختلف برای تنوع در محصولات خود از مواد شیمیایی مختلف در تهیه کیک و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند بازار فروش بالاتری داشته باشند. جوانان و مشتری‌های محصولات بدون توجه به مواد تشکیل دهنده و میزان کالری و مواد شیمیایی مصرفی در آن محصولات آن را خریداری می‌نمایند و از اثرات سوء این محصولات بر بدن خود در آینده و کهنسالی بی اطلاع هستند.

میان وعده‌های مقوی از خیال تا واقعیت

 امروزه با افزایش دانش در زمینه تغذیه خانواده‌ها، مادران و افراد جامعه دقت بیشتری در انتخاب غذا و مواد مصرفی استفاده شده در آن دارند. مصرف میان وعده در طول روز برای نوجوان، کودکان و افراد میانسال توسط متخصصین تغذیه بسیار توصیه شده‌است. کودکان و نوجوانان می‌توانند با مصرف دو میان وعده در زمان صبح و عصر انرژی لازم و مواد غذایی و مفید را برای یک روز خود به دست آورند. در میان تنوع میان وعده‌های مختلف مصرف میان وعده‌های مقوی مانند مغزها، آجیل، میوه و شیر در رشد و سلامت افراد تاثیر مثبتی می‌تواند داشته باشد. مصرف بسیاری از میان وعده‌های مقوی اثرات مثبتی در دراز مدت خواهد داشت و از بروز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، پوکی استخوان، سرطان و کم خونی در سنین میانسالی جلوگیری خواهد کرد.

pastedGraphic.png

در طول روز هر فردی به صورت ناخودآگاه برای دریافت انرژی تغذیه‌ها و میان وعده‌های کوچکی به جز وعده‌های اصلی مصرفی می‌نماید. دقت در انتخاب مواد مصرفی در سلامت بدن تاثیر بسازی خواهد داشت. به عنوان مثال هر انسانی در طول روز به مصرف قند و شکر در هنگام نوشیدن چای و قهوه روی می‌آورد که با جایگزینی شکر قهوه‌ای و خرما می‌تواند از ابتلا به دیابت در سنین میانسالی جلوگیری نماید. مصرف کلوچه‌های خرمایی و سنتی به جای کلوچه‌های صنعتی می‌تواند در رشد و جلوگیری از ابتلا به کم خونی در کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی داشته باشد. در ادامه با خواص برخی از مواد مفید برای مصرف در میان وعده‌های مختلف آشنا خواهید شد تا بتوانید با دانش کافی از این مواد در وعده میان وعده خود استفاده نمایید.

۱. شیره خرما با شیر

شیره خرما با یک لیوان شیر داغ می‌تواند یک میان‌وعده مقوی و در عین حال سبک باشد. شیره خرما با دارا بودن ویتامین‌های مختلفی مانند A، پتاسیم، منگنز، آهن و کلسیم خواص زیادی برای بدن دارد. مصرف روزانه شیره خرما به درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. شیره خرما که ارزش غذایی بالایی دارد به درمان کم خونی با تولید گلبول قرمز در بدن تاثیر دارد. بسیاری از شهرهای کشور حتی شیره خرما را همراه با برف، شیر برنج و ارده میل می‌کنند و برای تهیه شیرینی‌های سنتی و محلی از آن استفاده می‌نمایند. طبع شیره خرما گرم است و به درمان دردهای رماتیسمی کمک می‌کند. کالری موجود در شیره خرما در افزایش وزن افراد لاغر، ویتامین A موجود درآن در جلوگیری از شب کوری و خشکی چشم و ویتامین B برای جلوگیری از خستگی و ضعف می‌تواند مفید باشد. مصرف شیره خرما برای زنان باردار برای جلوگیری از کم خونی و زایمان بهتر موثر است.

۲. کوکی با شکر قهوه‌ای و روغن ارده کنجد

اگر از آن دسته افرادی هستید که آشپزی کردن به آنها آرامش می‌دهد، پس دست به کار شوید و یک کوکی یا کیک خوشمزه با شکر قهوه ای و روغن ارده کنجد تهیه کنید. به این ترتیب یک میان وعده مقوی خواهید داشت.

روغن ارده کنجد خواص بسیاری دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای روغن موجود در شیرین‌ها باشد. به‌علاوه استفاده از این روغن بوی خوبی نیز به شیرنی‌ها می‌دهد. همچنین شکر قهوه ای دارای خواص متعدد و مفیدی در مقایسه با شکر سفید است.

شکر قهوه‌ای دارای کلسیم، آهن و پتاسیم است. این ماده طبع گرمی دارد و برای یبوست، سردرد، ضعف بدن و اسهال مفید است. از شکر قهوه‌ای برای تهیه بسیاری از لوازم آرایشی، ماسک صورت استفاده می‌شود. مصرف آن برای درمان خارش و اگزما بدن، دلپیچه، ضعف بدن و تهوع موثر است. این نوع از شکر برای زنان باردار برای درمان و بهبودی پس از زایمان و جلوگیری از دیابت و تشدید آن، درمان نفخ نوزادان و مشکلات گوارشی توصیه می‌شود. از شکر قهوه‌ای برای تهیه اسکراب بدن، آکنه، رفع ترک پا، رطوبت رسانی و سفیدی پا نیز استفاده می‌شود. استفاده از شکر قهوه‌ای در شیرینی‌ها و کیک‌های مختلف می‌تواند به تهیه یک میان وعده بدون ضرر و مقوی کمک زیادی داشته باشد.

۳. کنجد

کنجد یکی از دانه‌های بسیار مقوی است که می‌توان از آن برای درست کردن یک میان وعده مقوی مثل توپک کنجد و شیره خرما، معجون کنجد شیره انگور و کاچی کنجد و بزرک(تخم کتان) استفاده کرد.

چربی حاصل از کنجد جزو چربی‌های مفید است که امروزه از روغن کنجد برای پخت غذا استفاده می‌شود. از خواص کنجد می‌توان به کلسیم، مس، منیزیم و آهن اشاره کرد. مصرف آن به تقویت استخوان در جوانان در سنین رشد و شکستی‌ها کمک زیادی می‌کند. مصرف روزانه کنجد در درمان کم‌خونی و حتی در جلوگیری از ابتلا به آن تاثیر زیادی دارد. امروزه دختران و بانوان به دنبال مصرف محصولات آرایشی و مراقبتی برای مو و پوست خود هستند که می‌توان گفت ویتامین B موجود در کنجد در تقویت مو و بهبود پوست صورت و بدن بسیار تاثیرگذار است. مصرف مداوم کنجد در پیشگیری از سرطان پوست، بیماری‌های قلبی و تنفسی و حتی کاهش استرس در نوجوانان موثر است. استفاده از کنجد در انواع کیک‌ها و بیسکویت‌های خانگی می‌تواند در مقوی کردن میان وعده‌ها تاثیرگذار باشد.

سلوا، فروشگاهی برای محصولات بدون نگهدارنده و مواد شیمیایی

سایت سلوا با هدف و توجه به سلامت خانواده و مصرف مواد غذایی بدون نگهدارنده و مواد شیمیایی راه اندازی شده‌است. در این سایت انواع محصولات خانگی با رعایت سلامت سنجی و بدون استفاده از مواد نگهدارنده به مشتریان ارائه می‌شود. سلوا ضمانت برگشت و عودت وجه پرداختی در صورت عدم رضایت از محصولات را به مشتریان خود می‌دهد تا آنان بتوانند با خیالی آسوده محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند. قیمت محصولات موجود در سایت متناسب با کیفیت، سلامت، اصالت و حاشیه سود سایت به مشتریان ارائه می‌گردد. در این سایت محصولات دیگری مانند صنایع دستی، محصولات آرایشی و بهداشتی بدون مواد شیمیایی و برپایه گیاهی عرضه می‌شود. بسیاری از محصولات توسط شرکت‌های دانش بنیان و با دانش کافی و کیفیت بالا تولید شده‌اند و به بازار ارائه شده‌است. شما با خرید توسط سایت یا اپلیکیشن سلوا به رشد اقتصادی در روستاهای کشور، توسعه پایدار و سلامت خانواده خود کمک زیادی خواهید داشت.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید