انتشار این مقاله


طراحی کتاب چگونه انجام میشود

وقتی از طراحی صحبت می‌کنیم؛ ذهنیتمان به سمت تصویر و المان‌های تصویری می‌رود. این مسئله در مورد کتاب نیز صدق می‌کند. یکی از فرآیندهای مهم در چاپ کتاب، طراحی آن است. همه شما به خوبی می‌دانید که کلمات چه جادویی دارند و چگونه بر ذهن و روح آدمی اثر می‌گذارند. به‌همین خاطر است که برخی […]

وقتی از طراحی صحبت می‌کنیم؛ ذهنیتمان به سمت تصویر و المان‌های تصویری می‌رود. این مسئله در مورد کتاب نیز صدق می‌کند. یکی از فرآیندهای مهم در چاپ کتاب، طراحی آن است. همه شما به خوبی می‌دانید که کلمات چه جادویی دارند و چگونه بر ذهن و روح آدمی اثر می‌گذارند. به‌همین خاطر است که برخی از کتاب‌ها جذاب‌تر بوده و مخاطب بیشتری دارند. اما آیا تا کنون به این نکته فکر کرده‌اید که طراحی کتاب چه نقشی در محبوبیت و قدرت جذب یک کتاب دارد. طبیعتا وقتی شخصی برای خرید کتابی اقدام می‌کند؛ از محتوای درونی آن اطلاعی ندارد. بنابراین این طراحی ظاهری و جلوه بصری کتاب است که او را به خرید ترغیب می‌کند. طراحی کتاب فرآیند خاصی دارد که در ادامه راجع به آن صحبت می‌کنیم.

طراحی کتاب چیست؟

قبل از اینکه مراحل طراحی در کتاب را شرح دهیم؛ بهتر است با مفهوم دقیق آن آشنا شوید تا درک موضوع برایتان ملموس‌تر باشد. منظور از طراحی کتاب در واقع طراحی المان‌های ظاهری آن از جمله جلد و جلوه بخشیدن به کتاب از طریق صفحه آرایی است. آنچه به یک کتاب جذابیت می‌بخشد؛ تنها محتوای آن نیست. بلکه این جلوه ظاهری است که به جذابیت کتاب افزوده  و درک و لمس بار معنایی آن را امکان پذیر می‌سازد. حتما خود شما نیز بارها کتاب‌هایی را خریداری کرده‌اید که مجذوب ظاهر آن‌ها شده‌اید. می‌توان با قطعیت گفت که ظاهر کتاب نقش مستقیمی در توسعه فرهنگ کتاب خوانی دارد. به‌همین خاطر طراحی و صفحه آرایی کتاب یک بخش مهم در فرآیند تولید و چاپ کتاب است. در ضمن هر چه فرآیند طراحی و صفحه آرایی کتاب بهتر و حرفه‌ای‌تر انجام شود؛ زیبایی و جذابیت آن چند برابر شده و شور و اشتیاق افراد برای مطالعه افزایش می‌یابد.

همان‌طور که اشاره کردیم؛ طراحی کتاب اصول و قواعد خاص خود را دارد. نکته این است که با توجه به وجود تنوع در کتاب و موضوع و ساختار آن، فرآیند طراحی و چاپ نیز متفاوت است. در واقع شما باید با طراحی ظاهری کتاب نمایی کلی از محتوای کتاب را به مخاطب نشان دهید. ظاهر کتاب پیام نویسنده را در یک نگاه به مخاطب انتقال می‌دهد. به‌همین خاطر باید هنگام طراحی جنبه‌های مختلفی را مد نظر قرار دهید. شما باید در طراحی و صفحه آرایی کتاب فاکتورهایی از جمله استفاده از طرح‌های خلاقانه، رنگ بندی، ترکیب‌بندی تصاویر، محل قرارگیری لوگو و سایر عناصر در جلوه سازی را لحاظ کنید. عوامل مختلفی در طراحی یک کتاب و ایده پردازی برای آن نقش دارند و لازم است قبل از شروع طراحی این فاکتورها را مشخص کنید. این عوامل شامل سایز کتاب، تعداد صفحات، موضوع و محتوای کتاب، رنگ کاغذها و غیره می‌شود.

مراحل طراحی کتاب

طراحی و صفحه آرایی کتاب از سه بخش کلی طراحی قالب کلی، صفحه‌آرایی و طراحی جلد تشکیل می‌شود.‌ برای انجام یک طراحی حرفه‌ای باید ابتدا قالب کلی کتاب که شامل طراحی ساختار ظاهری و تمام جزئیات کتاب از جمله نوع متن و تصویر، نوع فونت، سرفصل‌ها و سرصفحه‌ها، جای تیتر و میان تیتر و فاکتورهای دیگر است را مشخص و طراحی کنید.

پس از آن باید شروع به چیدمان عناصر صفحه آرایی و آراستن آن کنید. در نهایت نیز به طراحی جلد کتاب می‌رسیم که در پاراگراف قبل از اهمیت آن و فاکتورهای موثر در طراحی زیبای جلد کتاب صحبت کردیم. انتخاب سایز مناسب برای عنوان، فونت مناسب، تناسب طرح با ابعاد کتاب و موارد دیگر در طراحی جلد نقش دارند. جلد کتاب اولین تصویری است که از آن به چشم می‌آید. بنابراین باید از ایده‌های خلاقانه و هوشمندانه برای طراحی آن استفاده کنید.

نکات مهم در فرآیند طراحی کتاب

 طراحی کتاب یک ارتباط عاطفی بین شما و مخاطب ایجاد می‌کند. نتیجه این تعامل نیز دقیقا همان هدفی است که نویسنده از چاپ کتاب دنبال می‌کند. در طراحی کتاب دو اصل مهم تحت عنوان دقت و خلاقیت نقش دارند‌. طراحی شما در کنار زیبایی باید تأثیر گذار باشد. به‌همین دلیل باید طرحی پر معنا و هدفمند داشته باشید. چاپ طراحی باید متناسب با نوع محتوای کتاب انجام شود. این روزها با گسترش فرهنگ کتاب خوانی مخاطبین کتاب‌ها، دقیق و تیزبین‌تر شده اند.  بنابراین برای رسیدن به موفقیت باید یک طراحی بی نقص داشته باشید. برای این منظور می‌توانید پس از طراحی جلد و ظاهر کتاب به ویرایش آن بپردازید تا یک کار بدون نقص و جذاب را برای چاپ آماده کنید. اگر ویرایش طرح خود را به یک ویراستار حرفه‌ای بسپارید؛ عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد. چون طراحی یک کتاب مهم‌ترین پروسه در چاپ آن است.

طرح نهایی شما باید علاوه بر حاشیه یک لبه کار نیز داشته باشد. در نهایت بهتر است طراحی و چاپ کتاب خود را به یک شرکت چاپخانه متخصص واگذار کنید که ضمن ارائه خدمات چاپ باکیفیت، خدمات طراحی کتاب را نیز ارائه دهد. در پایان بهترین شرکت خدمات طراحی و چاپ کتاب را معرفی می‌کنیم. برای داشتن یک طرح جذاب برای کتاب باید یک عنوان هوشمندانه انتخاب کنید. توجه به رنگ‌ها، اندازه فونت، تصویر مناسب و غیره از دیگر فاکتورهای موثر در طراحی هوشمندانه می‌باشند‌. ایده‌ای که برای تصویر دارید؛ باید بتواند پیام شما را به خوبی  به مخاطب انتقال دهد. اگر به‌دنبال یک طراحی منحصر به فرد هستید؛ سعی کنید در طرح خود یک عنصر را برجسته کنید. نهایت باید بدانید طراحی اغراق آمیز جلوه خوبی به کتاب و هویت آن نمی‌دهد. پس به دنبال یک طراحی ساده باشید. اگر طرح شما پیچیده باشد، تنها چشم ببینده را از دیدن آن خسته کرده اید و آنگونه که باید؛ نمی‌توانید پیام خود را انتقال دهید. در حین طراحی اصول چاپ را نیز در نظر بگیرید چون چیزی که شما طراحی می‌کنید با آنچه به چاپ می‌رسد؛ کمی متفاوت است. بهتر است از نرم افزارهایی استفاده کنید که کیفیت تصویر را حفظ می‌کنند‌. شما می‌توانید در طراحی کتاب از یک عنصر برای طراحی منحصر به فرد یا شخصی‌سازی آن استفاده کنید.

بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی و چاپ کتاب

نکاتی که برای طراحی انواع کتاب بیان نمودیم، برای مواقعی کاربرد دارند که خودتان قصد طراحی کتاب را داشته باشید. با توجه به اهمیتی که طراحی هر کتاب در هویت بخشیدن به آن و فروش بیشتر کتاب دارد؛ بسیاری از نویسندگان طراحی تمام کتاب‌های خود را به‌صورت برون سپاری به شرکت‌های متخصص آن می‌سپارند. برای این منظور پیدا کردن یک شرکت خدماتی معتبر از اهمیت بسیاری برخوردار است.  شرکت خدماتی شبدا پرینت بهترین انتخاب برای شما در این حوزه است. شبدا پرینت ضمن ارائه خدمات چاپ دیجیتال و انواع چاپ‌های باکیفیت از گرافیست‌های بسیار حرفه‌ای تشکیل شده و مدمات طراحی انواع کتاب‌ها را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد‌ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک https://shabdaprint.com/ کلیک کنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید