انتشار این مقاله


جایگزینی دندان کشیده شده

جایگزینی دندان کشیده شده یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که بعد از حذف دندان ها با آن ها روبرو خواهید شد. عدم توجه به این موضوع می تواند در دراز مدت، به دندان های مجاور آسیب بزند. ایمپلنت (Implant) و بریج (Bridge) دو روش مهم برای این جبران دندان های از دست رفته هستند. […]

جایگزینی دندان کشیده شده یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که بعد از حذف دندان ها با آن ها روبرو خواهید شد. عدم توجه به این موضوع می تواند در دراز مدت، به دندان های مجاور آسیب بزند. ایمپلنت (Implant) و بریج (Bridge) دو روش مهم برای این جبران دندان های از دست رفته هستند. در این مقاله با ما باشید تا به صورت کامل به معرفی و مقایسه ایمپلنت و بریج دندان بپردازیم و با تفاوت های آن بیشتر آشنا شویم.

اگر دندان کشیده شده را ایمپلنت یا بریج نکنیم چه می شود؟

  • گیر کردن غذا در جای دندان خالی: این مشکل می تواند منجر به گیر کردن غذا، فاسد شدن و بو گرفتن دهان شود. از سوی دیگر این امر باعث می شود تا باکتری های بیشتری در این ناحیه ایجاد شده و رشد کنند. آنها می توانند به پوسیدگی و عفونت دندان های شما منجر شوند.
  • کج شدن دندان های کناری: یکی از مشکلات دیگری که ممکن است در صورت عدم جایگزینی دندان کشیده شده، به آن دچار شوید، منحرف شدن دندان ها است. با گذشت زمان، دندان ها با عدم وجود مانعی که در اطراف آنها است، به سمت فضای خالی کج می شوند.
  • عدم بازسازی استخوان فک: با از دست رفتن دندان، بازسازی استخوان فک متوقف شده و این مسئله منجر به عدم پشتیبانی از ایمپلنت می شود.
  • عدم جویدن صحیح غذا با تغییر الگوهای جویدن
  • اشکال در تلفظ کلمات و گفتار ناقص

برای آنکه بتوانید اقدام به جایگزینی دندان کشیده شده نمایید، لازم است جای خالی آن را پر کنید. این کار از طریق روش های مختلفی از جمله ایمپلنت دندان، بریج یا پروتز انجام می شود. در ادامه به بررسی و مقایسه ایمپلنت و بریج دندان به عنوان دو روش مهم در این زمینه می پردازیم.

جایگزینی دندان از دست رفته

ایمپلنت دندان

پیش از آنکه به مقایسه ایمپلنت و بریج دندان بپردازیم، بهتر است هرکدام از این روش ها را جداگانه توضیح دهیم. ایمپلنت یا Implant، ابزاری برای جایگزینی دندان کشیده شده است که طی فرآیندی به همین نام، توسط دندانپزشک متخصص انجام می شود. این قطعات از طریق جراحی در فک کاشته شده و به شما امکان آن را می دهد تا توانایی جویدن یا ظاهر زیبای خود را بازیابی کنید. 

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، ایمپلنت از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • تاج دندانی (Crown): این قطعه، ساختاری مانند دندان طبیعی دارد که از جنس سرامیک ساخته شده و رنگ و بدنه آن همانند دندان عادی است.
  • کانکتور (Abutment): این بخش که با نام اباتمنت نیز شناخته می شود، برای ثابت کردن تاج دندان است که باید بر روی پایه ایمپلنت قرار گرفته و ساختار آن معمولا به صورت ۶ یا ۸ وجهی طراحی می شود.
  • پایه ایمپلنت: به این قسمت فیکسچر نیز گفته می شود که باید در دومین مرحله از ایمپلنت بر روی استخوان فک جوش بخورد. سپس می توانید تاج دندانی و کانکتور را به آن متصل نمایید.

عملیات جایگزینی دندان کشیده شده توسط ایمپلنت، معمولا طی ۳ مرحله قابل انجام است. در جلسه اول پزشک باید وضعیت استخوان فک شما را بررسی کند. جلسه دوم به کاشت فیکسچر اختصاص می یابد. در نهایت بعد از گذشت مدت زمان طولانی در حدود ۳ – 6 ماه، مرحله سوم یعنی اتصال اباتمنت و تاج انجام می گردد.

مقایسه implant و بریج دندانی با توجه به نوع عملیات جایگزینی، قطعات به کار رفته و زمانی که موردنیاز است، متفاوت می باشد.

مراحل ایمپلنت

بریج دندان

بریج دندان که با عنوان Dental Bridge نیز شناخته می شود، یکی دیگر از روش های جایگزینی دندان کشیده شده هستند. بریج شامل یک دندان مصنوعی است که توسط دندان های مجاور در دو طرف شکاف، جایگزین دندان از دست رفته می شود. جنس این نوع دندان ها معمولا از پرسلن ساخته شده که قابلیت ترکیب و سازگاری با دندان های شما را دارند. استفاده از این روش به جای پروتزهای پارسیل کاربردی تر است؛ چرا که می توانید به کمک آن عمل جویدن و تکلم را بهتر انجام دهید. بریج ها همچنین از نظر زیبایی شناسی، با ظاهر طبیعی دندان ها بهتر از دیگر مواد مطابقت دارند.

در این روش شما از یک پل دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می کنید که شامل قسمت های زیر می باشد:

  • دندان های اباتمنت: به دو تاج یا روکش دندان های کناری که حکم نگهدارنده پونتیک ها را دارند، گفته می شود.
  • پونتیک: یک یا دو دندان مصنوعی است که به تاج ها متصل بوده و در جای خالی قرار می گیرد.
بریج کردن دندان

مقایسه ایمپلنت و بریج دندانی

حال برای بررسی و مقایسه ایمپلنت و بریج دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

مقایسه ایمپلنت و بریج دندانیبریج دندانایمپلنت دندان
مراقبت و نگهداریبه سطح بالایی از رسیدگی نیاز دارد.برای جلوگیری از عفونت نیاز به سطح بالایی از بهداشت دهان و دندان است.
دوام و پایداریبه طور معمول ۵ – 15 سالمعمولا در صورت مراقبت صحیح، تا آخر عمر یا تا ۲۵ سال دوام دارد.
ظاهر و زیباییدر صورت استفاده از مواد مناسب و عمل صحیح، تفاوتی بین دندان طبیعی با آن مشاهده نمی کنید.فیکسچر در زیر لثه پنهان شده و تاج دندان همانند دندان طبیعی کامل روی آن را می پوشاند.
هزینهمقرون به صرفهگران‌ترین روش درمانی
مدت زمان درمان۱-۳ هفته۳-۸ ماه
فواید بهداشتیدر ترمیم استخوان مزیتی ایجاد نمی کند.حمایت بیشتر از دندان های مجاور را فراهم کرده و همچنین منجر به ترمیم استخوان های فک می شود.

همچنین در مورد تفاوت ایمپلنت دندان و بریج دندان می توان به نحوه پیاده سازی آنها نیز اشاره کرد. در روش بریج لازم است با تراشیدن دو دندان کناری، بریج ها و روکش ها محکم شوند. این در حالی است که در روش ایمپلنت نیاز به ساییدن و آسیب رساندن به دندان های کناری نیست. از سوی دیگر اما پیاده سازی ایمپلنت نیاز به استخوان فک قوی دارد تا عملیات جوش خوردن استخوان فک با فیکسچر انجام شود. بریج دندان هزینه پایین تری دارد اما نیاز به رسیدگی دقیق تری دارد. چرا که شما باید با نخ دندان قسمت زیرین و بین دندان ها را که سخت به یکدیگر متصل هستند، تمیز کنید. در صورتی که قصد انتخاب یکی از این دو روش درمانی را دارید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کرده سپس بر اساس بودجه، طول عمر مورد انتظار و زیبایی، یکی از آنها را انتخاب نمایید.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

دندانپزشکی تخصصی دکتر طبرسی

پیاده سازی صحیح بریج و ایمپلنت به عنوان روش های مهم برای جایگزینی دندان کشیده شده، نیاز به مهارت های بالایی دارند. در کنار استفاده از متریال های باکیفیت، تجربه و دانش متخصص برای موفقیت آمیز بودن این عمل بسیار مهم است. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر طبرسی این افتخار را دارد که با ارائه خدمات تخصصی ترمیم و جایگزینی دندان در منطقه ۲ تهران، به تمامی همشهریان و هموطنان خدمات خود را ارائه کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید