انتشار این مقاله


سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با بازدهی بالا از شایعه تا راه حل

صندوق‌های تامین مالی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که هدف آن‌ها تامین مالی و حمایت پروژه‌ها و طرح‌های شرکت‌هایی است که به صورت نوپا تاسیس شده‌اند. صندوق جسورانه نوعی از صندوق‌های تامین‌مالی است که درصد بالایی ازدارایی‌های این صندوق‌ها صرف حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا می‌شود. هر شغل و کسب‌وکار در مرحله اول اصلی‌ترین نیازی […]

صندوق‌های تامین مالی نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که هدف آن‌ها تامین مالی و حمایت پروژه‌ها و طرح‌های شرکت‌هایی است که به صورت نوپا تاسیس شده‌اند.

صندوق جسورانه نوعی از صندوق‌های تامین‌مالی است که درصد بالایی ازدارایی‌های این صندوق‌ها صرف حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا می‌شود.

هر شغل و کسب‌وکار در مرحله اول اصلی‌ترین نیازی که دارد سرمایه است، و اغلب شرکت‌های کوچک و کسب‌وکارهای نوپا چون اعتباری ندارند تامین مالی برای آن‌ها سخت است صندوق جسورانه با هدف سرمایه‌گذاری جمعی و تشکیل پرتفویی(سبد سهامی) با میزان درصد بالایی از دارایی‌ها اقدام به حمایت از این کسب ‌وکار‌ها میکند.

این صندوق با حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک موجب افزایش تولید و بهبود شرایط اقتصادی شده و رونق صندوق‌های جسورانه باعث حمایت بیشتر از استارت‌آپ‌ها و تسهیل مالی آن‌ها است.

قبل از مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب، مقاله‌ی مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری را مطالعه کنید.

آیا صندوق جسورانه تنها برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا است؟

همان‌طور که گفته شد درصد بالایی از دارایی‌های این صندوق برای حمایت کسب‌وکارهای جدیدی است که نیاز به سرمایه و اعتبار دارند اما بخش دیگر صندوق جسورانه به دو بخش اوراق قرضه  و سپرده‌های با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی میشود و فقط مختص حمایت از کسب‌وکارهای نو نیست فقط درصد قابل توجهی به آن اختصاص داده می‌شود.

صندوق جسورانه، پر‌ریسک‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری 

همانطور که از اسم این صندوق مشخص است، این صندوق ریسک بسیار بالایی دارد و تضمینی بر سود‌ ده بودن یا نبودن آن‌ها وجود ندارد. با این حال صندوق‌های جسورانه پر بازده و جذاب هستند و مناسب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر می‌باشد.

انواع صندوق جسورانه

صندوق‌های جسورانه در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند؛ سلامت، زیست فناوری، ارتباطات و دیگر فناوری‌های مالی؛ این نوع صندوق در حوزه‌هایی فعالیت می‌کند که هر بانک و موسسه وحتی سرمایه‌گذاران به دلیل نوپا بودن این حوزه‌ها شهامت سرمایه‌گذاری و ریسک در آن‌ها را ندارند. نکته‌ای که در این صندوق‌ها وجود دارد این است حوزه‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری شده است جدید و امروزی است.

ویژگی‌های صندوق جسورانه 

خطرپذیری در سرمایه‌گذاری از ویژگی‌های اصلی این نوع صندوق‌هاست و به همین علت مشتریان اصلی این صندوق‌ها شخصیت‌های حقوقی هستند.

این صندوق دارای ریسک بالایی است و همانجوری رشد بالای آن میتواند منجرب به سود زیادی برای سرمایه‌گذاران شود به همان نسبت ممکن است پروژه با شکست رو‌به‌رو شود.

سرمایه‌ای که صندوق‌های جسورانه در اختیار کسب‌وکار‍‌های جدید می‌گذارند تنها از جنس سرمایه‌مالی نمی‌باشد و این امکان وجود دارد که این صندوق‌ها مشاوره‌های تجاری، مدیریتی و عملیاتی هم به این نوع فعالیت‌ها ارائه بدهند.

اگر کسب‌وکار‌های نوپا نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند و مورد استقبال واقع شوند، سود چشم‌گیری خواهند داشت که این سود به مراتب بیشتر از سود سهام شرکت‌های دیگر است.

سود صندوق‌های جسورانه چه قدر است برای مطالعه وارد شوید.

چه افرادی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه وجود دارند؟

فردی به عنوان مدیر، که باید نحوه عملکرد افراد را مدیریت کند و مسئولیت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مذاکره را بر عهده دارد.

افراد باتجربه و دارای دانش امور مالی که توان تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکارها را داشته باشند.

و شرکا که بر روی مشاغل خاص تمرکز دارند و بعضی اوقات نمایندگی شرکت را در جلسات بر عهده دارد.

تفاوت صندوق جسورانه با صندوق پروژه‌ای

این دو صندوق هر دو از صندوق‌های تامین مالی هستند و تفاوت اصلی آن‌ها ترکیب دارایی‌هایشان است

در صندوق پروژه‌ای معمولا درصد خیلی زیادی از سرمایه روی پروژه‌ی مورد نظر سرمایه‌گذاری میشود درحالی‌که در صندوق جسورانه بیشتر سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ی نوپا است، این تفاوت‌ها در ترکیب دارایی‌ها در سیاست‌های صندوق و میزان ریسک و سوددهی آن‌ها تائثیر زیادی دارد. 

تفاوت دیگر این دو صندوق این است که در صندوق جسورانه چون ریسک بالاتری وجود دارد و افراد حقیقی کمتر حاضر بر سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌شوند به همین علت بیشتر سرمایه‌گذاران این صندوق نهاد‌ها و اشخاص حقوقی هستند در صورتی که صندوق‌های پروژه‌ای همه افراد از اشخاص حقیقی و حقوقی سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین صندوق جسورانه نسبت به صندوق‌های دیگر افق سرمایه‌گذاری بلندتری را دارد.

صندوق پروژه چیست و چه گونه فعالیت می‌کند؟

مزایا و معایب صندوق جسورانه

از مزیت‌های صندوق جسورانه می‌توان اشاره کرد به معامله‌ی برد-برد بین سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارهای نو.

صندوق‌های جسورانه می‌توانند به شرکت‌های سرمایه‌پذیر کمک کنند تا بهترین افراد را در مسیر توسعه استخدام کنند.

این صندوق به دلیل ظرفیت بالایی که دارد باعث رشد سریع کسب‌وکار‌ها می‌شود.

از دیگر مزایای این صندوق می‌توان به، ترویج صادرات و درآمد ارزی برای کشور، کمک به رشد و ایده‌های فناوری، ایجاد فرصت‌های شغلی و جدید اشاره کرد.

از معایب صندوق جسورانه میتوان اشاره کرد به این موضوع که چون این صندوق هیچ تضمینی بر برگشت سرمایه ندارد قاعدتا نباید توقع سرمایه یا حتی نیمی از آن را داشت چون متوسط بازدهی در این صندوق بسیار بالا است به همان اندازه مخاطره‌پذیری آن هم بالا است.

یکی دیگر از معایب صندوق جسورانه این است که ضامن نقدشوندگی ندارد و همین موضوع ریسک این صندوق‌هارا بالاتر می‌برد.

صندوق جسورانه و بورس

صندوق جسورانه پرریسک‌ترین صندوق‌های بورسی است؛ این صندوق‌ها حوزه خاصی را جهت تامین مالی مدنظر ندارد و در حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است، هر چه قدر که این فضا برای این صندوق‌‌ها بیشتر فراهم شود، حوزه‌های زیادی می‌توانند پیشرفت کنند و باعث بهبود سرمایه‌گذاری جسورانه خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که بدون درگیر شدن در چالش‌ها و پیچیدگی‌های صنعت سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، از مزایا و منافع آن‌ برخوردار شوند.

راه‌های خرید و فروش صندوق جسورانه

نحوه خرید و فروش این صندوق‌ها دو راه کلی وجود دارد:

  1. از طریق دفتر‌های مورد تایید صندوق‌ها اقدام کنید.
  2. یا از طریق سهام عادی از طریق بورس قابل معامله هستند.

چگونه در صندوق جسورانه سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای این سرمایه‌گذاری در این صندوق باید جسارت داشت، سرمایه‌گذاری در این صندوق به‌مانند سرمایه‌گذاری در بازار بورس و خرید سهام است؛ خرید این صندوق نیازمند ثبت‌نام در بورس و دریافت کد معاملاتی است چرا که خرید و فروش آن‌ها دقیقا مانند باقی سهم‌ها و در ساعت معاملات انجام می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر علاوه بر خود سایت صندوق مورد نظر می‌توان  به سایت فیپیران مراجعه کرد.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را دارید قبل از آن نسبت به مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

صندوق جسورانه در واقع بر روی ایده‌های کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کند و عمر این سرمایه‌گذاری معمولا ۷ سال می‌باشد.

صندوق جسورانه علاوه بر اینکه سرمایه لازم برای رشد و توسعه شرکت‌هایی با درآمد و خدمات در حال توسعه که در مرحله اولیه چرخه عمر هستند را فراهم می‌کند سرمایه توسعه برای شرکت‌های بالغ هم در مراحل بعدی چرخه عمرشان تضمین و تامین می‌کند.

صندوق جسورانه کمک به‌سزایی به اقتصاد یک کشور می‌کند چرا که باعث می‌شود کسب‌وکارهای نوپا بتوانند موانع اعتبارات را پشت سر گذاشته و اقتصاد را وارد چرخه‌ای جدیدی کنند.

این صندوق به طورکلی مناسب افرادی می‌باشد که ریسک‌پذیری بالایی دارند، به دنبال سرمایه‌گذاری در فرصت‌های پرریسک ،پرسود هستند؛ و دارای دیدگاه بلندمدت هستند. این نکته هم باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در این صندوق چون ریسک بالایی دارد پس باید انتظار، طاقت و توان از دست دادن سرمایه هم داشته باشید.

این مطلب به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر شده است و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای آن بر عهده ندارد

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید