انتشار این مقاله


مواد بوتاکس چیست – معرفی بوتاکس و مواد مورد استفاده در آن

مواد بوتاکس چیست ؟ بر اساس آمارهای جهانی ، از پرطرفدار ترین روش های جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک های صورت ، بوتاکس می باشد. سابقه استفاده از بوتاکس در زمینه پزشکی ، دارای سابقه ۵۰ ساله است ؛ اما طی دو دهه اخیر از بوتاکس برای رفع چین و چروک […]

مواد بوتاکس چیست ؟ بر اساس آمارهای جهانی ، از پرطرفدار ترین روش های جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک های صورت ، بوتاکس می باشد. سابقه استفاده از بوتاکس در زمینه پزشکی ، دارای سابقه ۵۰ ساله است ؛ اما طی دو دهه اخیر از بوتاکس برای رفع چین و چروک و خطوط ایجاد شده بر روی صورت استفاده می گردد ، به طوری که به عنوان یک درمان رایج و غیر تهاجمی در زمینه زیبایی و جوان سازی چهره بسیار پرطرفدار است.

تمامی افرادی که مایل به انجام جراحی های پلاستیک و کشیدن پوست صورت خود نمی باشند ، می توانند به جای روش های تهاجمی و خطرناک ، با تزریق بوتاکس نتایج مشابهی را تجربه کنند. بوتاکس در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است و نیازی به مراقب های قبل و بعد خاصی ندارد ؛ ضمن اینکه نتایج آن نیز در مدت زمان کوتاهی قابل مشاهده است. مواد بوتاکس به گونه ای است که افراد کمترین عوارض را پس از تزریق بوتاکس تجربه می کنند و می توانند بدون درد و جراحی ، پوستی شاداب ، با طراوت و جوان را تجربه نمایند. برای دریافت نتایج مطلوب ، لازم است حتما به بهترین مرکز بوتاکس در تهران مراجعه کنید و تزریق بوتاکس را به متخصصان مجرب بسپارید.

مواد بوتاکس چیست ؟

بوتاکس در واقع نام تجاری نوعی سم با نام سم بوتولینوم A می باشد. بنابراین مواد بوتاکس در واقع یک سم عصبی (نوروتوکسین) است که به واسطه فعالیت باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. این سم به تنهایی برای انسان بسیار خطرناک می باشد اما علم پزشکی توانسته با ایجاد تغییراتی در آن ، از این سم در مصارف متعدد پزشکی به خصوص در زمینه زیبایی استفاده نماید.

بنابراین ماهیت مواد بوتاکس سمی کشنده است که در صورتی که مقدار کمی از آن وارد خون انسان شود ، موجب ابتلا به بیماری کشنده بوتولیسم می شود ؛ (همان سمی که در صورت نجوشاندن کنسروها ایجاد می گردد.) اما نیازی نیست نگران باشید چراکه وقتی بوتاکس به عضلات زیرپوست تزریق می شود ، نه تنها مضر نیست بلکه تاثیرات شگفت انگیزی در زمینه جوانسازی پوست نیز دارد.

دلیل این موضوع این است که در مصارف درمانی و زیبایی ، مقدار کمی از این سم و یا به عبارت بهتر بوتاکس استفاده می شود و با استفاده از تکنیک هایی که بهترین دکتر بوتاکس در اصفهان به آن واقف هستند ، به درون عضلات صورت تزریق می شوند. پس از تزریق بوتاکس به عضلات ، سیگنال های عصبی حرکتی مسدود می شوند و در اثر تضعیف آن ها ، چین و چروک های ایجاد شده از بین خواهند رفت که نتیجه آن پوستی صاف و بدون چین و چروک است.

بوتولینوم نوع A چیست؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم ، مواد بوتاکس در واقع بوتولینوم نوع A است که ماده ای سمی می باشد و کارکرد آن در هنگامی که به عضلات تزریق می شود ، اختلال موقتی در عملکرد اعصاب است. در واقع عضلات ارادی بدن همانند عضلات صورت در صورتی منقبض می گردند که ابتدا پیام انقباض آن ها از سوی مغز و به واسطه اعصاب حرکتی به آن ها ارسال شود. در صورتی که اعصاب ناحیه مورد نظر به وسیله سم بوتولینوم فلج شوند ، قادر به دریافت پیام و فرمان مغز نخواهد بود.

مواد بوتاکس برای چه مواردی کارایی دارد؟

مواد بوتاکس به خودی خود خطرناک است ، اما وقتی زیر نظر علم پزشکی از آن استفاده شود ؛ در زمینه های مختلفی کارایی دارد و موثر عمل می کند. از مصارف درمانی بوتاکس می توان به استفاده از آن در درمان تنبلی چشم ، بلفارواسپاسم به معنای انقباض غیر ارادی عضلات پلک ، تنگی دریچه تحتانی مری ، میگرن ، افتادگی پلک ، پریدن پلک یا پرش عضلات چشمی ، اسپاسم عضلات گردن ، درد مفاصل ، مثانه‌ پرکار یا بیش فعال ، تعریق بیش از حد و درمان برخی از اختلالات عصبی مانند فلج مغزی و … اشاره کرد.

علاوه بر زمینه درمانی ، مواد بوتاکس در زمینه زیبایی نیز بسیار موثر عمل می کنند به طوری که امروزه از آن ها برای درمان چین و چروک های اطراف چشم ، رفع خطوط اخم میان دو ابرو ، رفع خطوط ریز و عمیق ایجاد شده در پیشانی ، از بین بردن چروک های ایجاد شده در گردن ، بالا بردن گوشه های لب ، بالا بردن نوک بینی و … استفاده می شود.

تزریق بوتاکس از روش های غیر تهاجمی برای جوانسازی پوست می باشد که کارکرد آن اینگونه است که عضلات تحت درمان را به طور موقتی فلج می کند. در واقع علت اصلی چین و چروک های صورت ، حرکت عضلات هستند که در صورتی که فلج شوند ، خطوط صورت نیز از بین می روند.

انواع مارک های تولید کننده مواد بوتاکس

در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به تولید و عرضه بوتاکس در سراسر جهان می نمایند. جالب است بدانید برای اولین بار یک شرکت فرانسوی با نام Allergan  اقدام به تولید بوتاکس با سم بوتولینوم نمود و بعدها شرکت های دیگری از این مواد بوتاکس استفاده کردند و حالا شاهد برندهای مختلفی در زمینه تولید بوتاکس هستیم. در ادامه به تعدادی از پرطرفدار ترین برندهای تولید کننده بوتاکس اشاره کرده ایم :

  • برند دیسپورت (Dysport)
  • برند ایرانی مصپورت (Masport)
  • برند نورونوکس (Neuronox)
  • برند زئومین (Xeomin)
  • برند آزالور (Azzalure)
  • برند بوتاکس (Botox)
  • برند کنیتوکس (Canitox)
  • و …

پس از تزریق مواد بوتاکس به عضلات ناحیه مورد نظر ، نتایج آن پس از دو الی سه روز قابل مشاهده است ؛ ضمن اینکه به دلیل سرعت بالای انتشار بوتولینوم ، می توانید در عرض دو الی سه هفته ، نتایج نهایی تزریق بوتاکس را تجربه کنید. اغلب برندهای بوتاکس دارای سرعت انتشار یکسانی هستند و همینطور ماندگاری یکسانی بین سه الی شش ماه دارند.

آیا تزریق مواد بوتاکس ایمن است ؟

ترکیبات و مواد بوتاکس که سم بوتولینوم می باشد ، ممکن است موجب ترس و نگرانی بسیاری از افراد گردد ؛ اما در حقیقت نیازی نیست بترسید چراکه در صورتی که برای تزریق بوتاکس به مراکز معتبری مراجعه کنید و انجام اینکار را به متخصصین بسپارید ، این روش کاملا ایمن است و خطرات سم اصلی که توسط نوعی باکتری تولید می شود را در پی ندارد.

از سویی دیگر این سم زمانی برای انسان خطرناک می باشد که وارد گردش خون شود. در حالی که در زمان تزریق مواد بوتاکس ، این سم به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و به عضلات ناحیه های تحت درمان تزریق می شود.

لازم است اشاره کنیم که بوتاکس دارای کمترین عوارض جانبی می باشد و تا درصد بروز عوارض جانبی خطرناک حاصل از تزریق بوتاکس بسیار ناچیز می باشد و غالبا در افرادی بروز پیدا می کند که یا دارای مشکلات زمینه ای هستند و یا جهت تزریق بوتاکس به مراکز نامعتبر و افراد غیرمتخصص و غیر حرفه ای مراجعه کرده اند.

همینطور جالب است بدانید نتایج یک پژوهش نشان می دهد که عوارض جانبی حاصل از تزریق بوتاکس در زمینه های زیبایی ، به مراتب کمتر از عوارض جانبی تزریق بوتاکس در موارد درمانی است ؛ بنابراین در صورتی که قصد حوانسازی پوست صورت خود را با استفاده از بوتاکس دارید ؛ لازم است بدانید که این روش کاملا ایمن است و بدون نگرانی به سراغ بهترین پزشکان در مراکز معتبر بروید و پس از مشاوره خدمات دریافت کنید.

سخن آخر

شادابی پوست و جوان ماندن از دغدغه تمامی افراد به خصوص خانم ها است. برای جوانسازی پوست ، روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد اما از پرطرفدارترین آن ها ، تزریق بوتاکس است که روشی غیرتهاجمی بوده و دارای کم ترین عوارض می باشد. بنابراین در صورتی که با افزایش سن ، پوست صورت شما شل شده و یا افتاده است و یا چین و چروک هایی را بر روی پوست صورت خود مشاهده می کنید ؛ می توانید در کم ترین زمان ممکن با بوتاکس آن ها را رفع نمایید و شادابی و جوانی را به پوست خود بازگردانید.

در صورتی که می خواهید از هزینه تزریق بوتاکس مطلع شوید ، در نظر داشته باشید که وابسته به برند بوتاکس ، کلینیک تحت درمان ، مهارت پزشک ، میزان خطوط و یا نوع مشکل شما متفاوت است و لازم است برای آن با مرکز مورد نظر تماس حاصل بفرمایید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید