انتشار این مقاله


اجاره تجهیزات پزشکی بهتره یا خرید؟

تهیه کردن تجهیزات پزشکی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. اما در زمان خرید یا اجاره تجهیزات پزشکی ممکن است نتوانید به درستی تصمیم بگیرید. خرید تجهیزات پزشکی می تواند به نظر خوب بیاید.  اما این کار دارای معایب بسیار زیادی است. همچنین دلایل بسیار زیادی وجود دارد که […]

تهیه کردن تجهیزات پزشکی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. اما در زمان خرید یا اجاره تجهیزات پزشکی ممکن است نتوانید به درستی تصمیم بگیرید. خرید تجهیزات پزشکی می تواند به نظر خوب بیاید.  اما این کار دارای معایب بسیار زیادی است. همچنین دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شما در هنگام تهیه کردن تجهیزات پزشکی تصمیم خودتان را در رابطه با خرید یا اجاره این قبیل تجهیزات بگیرید.

در ادامه این مقاله به نکاتی که باید در هنگام خرید یا اجاره تجهیزات پزشکی به آن ها توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد. اما قبل از آن بهتر است کمی بیشتر با مفهوم اجاره تجهیزات پزشکی آشنا شویم.

اجاره تجهیزات بیمار یا خرید ؟! مساله این است !

در این مقاله قصد داریم نکاتی را. بررسی کنیم تا ببینید برای شما خرید تجهیزات بیمار به صرفه تر است یا اجاره آن پس با هم به بررسی میپردازیم

  1. هزینه نگهداری

زمانی که می خواهید اقدام به خرید تجهیزات پزشکی مورد نظر خودتان کنید اولین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید هزینه نگه داری آن است. هزینه تعمیر و نگه داری تجهیزات پزشکی معمولا بالاست و تعمیر تجهیزات مختلف یک تخصص است. همچنین بسیاری از قطعات مورد نیاز برای تعمیر در ایران یافت نمی شود و ارسال دستگاه ها و تجهیزات مورد نظر شما برای خارج از کشور کار بسیار سخت و پر هزینه ای خواهد بود. هزینه نگه داری یکی از معایب بزرگ خرید تجهیزات پزشکی است. از این رو شما می توانید به راحتی و با اجاره تجهیزات مورد نظر خودتان در هزینه ها صرفه جویی کنید. این اقدام می تواند تاثیر بسیار خوبی در مسائل مالی شما داشته باشد.

همچنین اگر تجهیزات را اجاره کنید می توانید در مدت زمان کوتاهی همان دستگاه را با یک مورد همانند جایگزین کنید. پس در هنگام خرید یا اجاره تجهیزات پزشکی به مزیت دقت داشته باشید.

۲.فروش با قیمت کم:

از آنجایی که تجهیزات پزشکی همیشه بعد از مدتی بلااستفاده می شوند شما مجبورید بعد از مدتی اقدام به فروش آن ها کنید. معمولا افرادی که این تجهیزات را از شما خریداری می کنند با قیمت بسیار پایین تری این کار را انجام می دهند که ممکن است موجب ضرر و زیان های فراوانی برای شما شود. اجاره کردن تجهیزات پزشکی در این مورد نیز دارای برتری است چرا که بعد مدتی استفاده دوباره می توانید آن را به صاحب اصلی برگردانید با این کار دیگر نیاز نیست نگران قیمت آن باشید. حتی ممکن است در این مدت زمان استفاده شما تنها هزینه اجاره ماهانه آن را پرداخت کرده اید. این کار نیز تا حد بسیار زیادی در هزینه های شما صرفه جویی می کند.

از این رو اگر نگران چنین مواردی هستید می توانید از اجاره تجهیزات پزشکی استفاده کنید.

۳.نیاز به سرویس و شارژ کردن:

از دیگر مشکلاتی که تجهیزات پزشکی دارند نیاز به سرویس و شارژ کردن است. از جمله آن ها می توان به کپسول اکسیژن اشاره کرد. شارژ کردن کپسول های اکسیژن همیشه دغدغه اصلی بیمارستان ها و بیمارانی که به کپسول اکسیژن نیاز دارند بوده است. اگر قصد خرید این کپسول ها را دارید باید حتما افرادی را پیدا کنید که در زمان مورد نیاز کپسول را برای شما شارژ کنند. البته پیدا کردن شرکت ها و افراد مطمئنی که این کار را برای شما انجام دهند کار بسیار سختی است.

معمولا زمانی که شما تجهیزات این چنینی را اجاره می کنید خود شرکت مورد نظر اقدام به شارژ و سرویس محصول نیز می کند. با این کار دیگر نگرانی در این رابطه نخواهید داشت.

اگر علاقه مند به خرید تجهیزات پزشکی هستید بهتر است در هنگام خرید از فروشنده در رابطه با سرویس کردن و همچنین شارژ دستگاه مورد نظرتان (در صورت نیاز) اطلاعاتی را کسب کنید. دقت داشته باشید که شارژ و سرویس غیر اصولی تجهیزات پزشکی می تواند باعث آسیب های جانی و مالی بسیار زیادی گردد.

۴.قیمت به صرفه تر:

هزینه های مربوط به تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است این موضوع نگه داری از آن ها را بسیار سخت و پر هزینه می کند. به عنوان مثال در حال حاضر بخواهید اکسیژن ساز آمریکایی تهیه کنید خودتان تهیه کنید باید چیزی در حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه کنید. این موضوع در حالی است که قیمت اجاره اکسیژن ساز برای یک ماه ۴ میلیون تومان  می باشد. در این مثال تفاوت قیمت را به وضوح می توانید ببینید.قیمت تجهیزات اجاره ای نه تنها برای استفاده شخصی به صرفه تر است بلکه زمانی که شما می خواهید به صورت عمده تجهیزات مورد نظر خودتان را تهیه کنید نیز می تواند بسیار به صرفه باشد.

البته لازم به ذکر است که در صورت سهل انگاری در خرید استفاده از تجهیزات و خراب کردن آن ها ممکن است شما مجبور به پرداخت جریمه شوید. این موضوع می تواند برای شما مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. پس بهتر است در هنگام استفاده از تجهیزات پزشکی دقت لازم را به کار ببرید.

۵.غیر قابل پیش بینی بودن آمار بیماران:

این مزیت بیشتر برای بیمارستان ها و مراکز درمانی مناسب است. از آنجایی که در یک مرکز درمانی آمار بیماران در یک ماه غیر قابل پیش بینی است و ممکن است این اعداد در هر ماه تغییر کند بهتر است که تجهیزات پزشکی را به صورت اجاره ای تهیه کنید. به عنوان مثال به دلیل بیماری کرونا بسیاری از مراکز درمانی نیاز شدیدی به دستگاه های اکسیژن پیدا کرده اند اگر همه آن ها اقدام به خرید این دستگاه ها کنند باید مبلغ بسیار زیادی را برای اینکار پرداخت کرد. از این رو بسیاری از مراکز و بیمارستان ها با اجاره دستگاه های اکسیژن نیاز خودشان را در این زمینه برطرف کرده اند. این مراکز می توانند بعد از اتمام سویه بیماری در ایران، در حد نیاز خودشان و کمتر از الان اقدام به اجاره این دستگاه ها کنند. با این کار میزان هزینه های مربوطه بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

۶.در دسترس داشتن دستگاه های سالم:

از مهم ترین عواملی که می تواند در روند درمانی و اثربخش بودن روند درمان موثر باشد در دسترس داشتن دستگاه های سالم است. در زمان تهیه تجهیزات پزشکی در ابتدا بهتر است حتما به طریقه ارائه تجهیزات دقت داشته باشید. همچنین در رابطه با شیوه تعویض دستگاه های مورد نظر از مرکز فروش و یا شرکت ارائه دهنده بپرسید. در صورتی که تضمینی در رابطه با اقدام به تعویض دستگاه به شما ارائه داده نمی شود بهتر است از خرید یا اجاره دستگاه های مورد نظر خودداری کنید. البته اکثر مراکز اجاره دهنده تجهیزات پزشکی در صورت خراب شدن تجهیزات به صورت دستگاه جایگزین را به شما ارائه می دهند.

این مزیت می تواند به شما کمک کند که همیشه تجهیزات سالم را در دسترس داشته باشید. همچنین اگر بیمار شما در منزل بستری است می توانید با خیال راحت تجهیزات مورد نظر را تهیه کنید. علت این موضوع این است که شرکت هایی که تجهیزات پزشکی را ارائه می دهند معمولا راه اندازی و نگه داری آن را نیز برعهده دارند و نیاز به تقبل کردن هزینه های سنگین برای نصب  و نگهداری دستگاه نخواهید داشت.

  1. راه اندازی، تعمیرات و نگهداری تجهیزات:

اصلی ترین مواردی که در هنگام تهیه تجهیزات پزشکی باید  به آن توجه داشته باشید راه اندازی، نگهداری و تعمیرات آن می باشد. متاسفانه در ایران به دلیل کمبود قطعات و مشکلاتی که در واردات قطعات و تجهیزات پزشکی وجود دارد تعمیرات تجهیزات پزشکی کار بسیار سختی است. این سختی همیشه به معنای هزینه های بیشتر می باشد. همچنین ممکن است در زمانی که شما نیاز به قطعه مورد نظر خودتان دارید این کمبود تا حد زیادی باعث مشکلات جبران ناپذیری برایتان شود. همچنین راه اندازی و نگه داری اکثر تجهیزات پزشکی نیازمند به آموزش و دیدن دوره های به خصوصی است.

یادگیری این مباحث بسیار زمانبر هستند. اگر از اصول نگه داری و راه اندازی این تجهیزات اطلاع دارید می توانید اقدام به خرید آن ها کنید. اما اگر از شیوه عملکرد این تجهیزات آگاهی لازم را ندارید و می خواهید کار کردن با آن ها را یاد بگیرید بهتر است کمی تامل کنید چرا که خرید این تجهیزات در صورتی که کار کردن با آن ها را بلد نباشید بسیار غیر منطقی می باشد.

همچنین راه اندازی اشتباه این تجهیزات ممکن است به آن ها آسیب وارد کرده و قیمت آن ها را تا حد زیادی کاهش دهد. این امر موجب از بین رفتن گارانتی دستگاه می شود و دیگر نمی توانید از آن ها استفاده کنید و باید به تعمیرکار مراجعه کنید. پس حتما در هنگام خرید و یا اجاره به طریقه نصب و راه اندازی تجهیزات دقت داشته باشید. البته در صورت اجاره کردن تجهیزات مورد نظر نصب و راه اندازی آن نیز معمولا توسط شرکت سرویس دهنده انجام می گردد.

۸.تهیه کردن جدیدترین دستگاه ها:

علم پزشکی هر روز در حال پیشرفت است. از این رو هر روز تجهیزات جدیدتر و پیچیده تری به بازار عرضه می گردد. سعی کنید در هنگام تهیه تجهیزات پزشکی همیشه بهترین ها و با آخرین تکنولوژی روز را تهیه کنید. البته همیشه تجهیزات جدیدتر قیمت بالاتری را نسبت به تجهیزات قدیمی تر دارند. این موضوع همیشه یک معضل بزرگ در هنگام خرید تجهیزات پزشکی به حساب می آید.

تهیه کردن تجهیزات جدیدتر به نفع بیماران نیز هست چرا که این موضوع می تواند حتی جان بسیاری از همین بیماران را نیز نجات دهد. اگر علاقه ای به هزینه بالای مالی ندارید می توانید از روش اجاره کردن تجهیزات برای اینکار استفاده کنید. معمولا هزینه های تجهیزات اجاره ای همیشه کمتر از تجهیزات معمولی است و می توانید به راحتی برای تهیه کردن آن ها اقدام کنید.

همچنین اگر تجهیزات پزشکی را برای یک مرکز درمانی می خواهید می توانید به راحتی مرکز درمانی خودتان را مجهز به تجهیزات مختلف پزشکی کنید. این کار باعث می شود مرکز درمانی شما بهینه تر عمل کند.

۹.اجاره اکسیژن ساز فرهنگ سازی کرد!

همانطورکه میدانید در روز های پیک کرونا بازار اجاره اکسیژن ساز  یا حتی  اجاره بای پپ خیلی استقبال زیادی داشت و این فرهنگ را در بین مردم جا انداخت که میتوانند بعضی از تجهیزات بیمار را اجاره کنند و از مزیت هایی که نام بردیم استفاده کنند.

هم اکنون شرکت های معتبری در این زمینه وجود دارند که با سرچ در گوگل میتوانید به تعداد زیاد از آن ها برسید.

اجاره اکسیژن ساز

۱۰.مشکل کمبود دستگاه در بازار:

از جمله مشکلات دیگری که ممکن است در هنگام تهیه کردن تجهیزات پزشکی با آن مواجه شوید مشکل کمبود دستگاه در بازار در بازه های زمانی خاص است. این مورد معمولا در زمان های خاص برای تجهیزات خاص پزشکی به وجود می آید به عنوان مثال می توان به کمبود کپسول اکسیژن در فصول خاصی از سال و یا دوره اپیدمی کرونا اشاره کرد. ممکن است شما نیز با این مشکل دست وپنجه نرم کنید. در هنگام خرید تجهیزات پزشکی ممکن است همیشه به این دسته از مشکلات برخورد کنید اما اگر از روش اجاره تجهیزات برای تهیه کردن آن ها استفاده کنید دیگر نیاز نیست نگران چنین موضوعاتی باشید. شرکت های ارائه دهنده این محصولات معمولا در ارائه چنین تجهیزاتی دچار مشکل نمی شوند. شما می توانید در هر بازه زمانی اقدام به اجاره این تجهیزات کنید.

برای مثال این روز ها ویلچر در بازار بسیار کم شده و خرید آن آن چنان به صرفه نیست .. اینجاست که اجاره ویلچر گزینه مناسب تری به نظر می آید 

سخن آخر:

در این مقاله سعی شد به ده مورد از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام تهیه تجهیزات پزشکی به آن ها دقت داشته باشید اشاره کنیم. توجه کنید که خرید یا اجاره تجهیزات پزشکی یک امر کاملا اختیاری است اما استفاده از هر کدام از این روش ها می تواند مزایا و معایب مربوط به خود را داشته باشد. سعی کنید ده مورد اشاره شده در این مقاله را به درستی مطالعه کنید و بعد از آن برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نظر خودتان اقدام کنید. اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید به فروشگاه تجهیزات پزشکی آسام طب مراجعه کنید و از مطالب این مرکز لذت ببرید

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید