انتشار این مقاله


چه خوراکی هایی برای قلب مضر است؟

در حال حاضر اکثر مردم از این موضوع اطلاع دارند که رعایت رژیم غذایی سالم موجب حفظ سلامتی قلب می شود.  با محدود کردن مصرف نمک، شکر و  چربی می توانید، از وارد شدن آسیب به بدن جلوگیری کنید. رعایت رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه های تازه و پرهیز از مصرف غذاهای سنگین و چرب، از بروز […]

در حال حاضر اکثر مردم از این موضوع اطلاع دارند که رعایت رژیم غذایی سالم موجب حفظ سلامتی قلب می شود.  با محدود کردن مصرف نمک، شکر و  چربی می توانید، از وارد شدن آسیب به بدن جلوگیری کنید. رعایت رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه های تازه و پرهیز از مصرف غذاهای سنگین و چرب، از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. در این مطلب قصد داریم در مورد انواع مواد غذایی که برای قلب مفید و مضر هستند توضیح دهیم تا بتوان از بروز حمله قلبی جلوگیری کنید، پس تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با مواد غذایی مضر برای سلامتی قلب

برای حفظ سلامتی سیستم قلبی باید با انواع خوراکی مضر آشنا شوید تا مصرف آنها را  به حداقل برسانید. با مراجعه به بهترین دکتر قلب و مشورت با متخصصین باتجربه برای بررسی بیماری های قلبی میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد رژیم مناسب کسب کنید.

قند

قندهای ساده که در تهیه نوشابه ها و مواد غذایی صنعتی استفاده می شوند، موجب افزایش سطح قند خون می شوند. افزایش قند خون موجب آسیب به دیواره عروق خونی شده و زمینه برای ابتلا به بیماری های  مختلف فراهم می شود. 

نمک

همه ی مردم  می دانند که نمک باعث افزایش فشار خون می شود. اما تعداد کمتری مطلع هستند که فشار خون بالا باعث ایجاد پلاک در دیواره داخلی عروق خونی می شود. تشکیل پلاک موجب تنگ تر شدن و مسدود شدن عروق خونی می شود. در نتیجه فرد به بیماری مبتلا می شود. 

شکر

 مصرف زیاد شکر به شکل های مختلف در طول روز موجب افزایش قند خون می شود. افزایش قند خون باعث آسیب به بدن می شود. 

مارگارین

مارگارین سرشار از اسیدهای چرب ترانس ناسالم می باشد. وجود این نوع اسید چرب موجب ایجاد بیماری های قلبی می گردد. 

گوشت های فرآوری شده تهدیدی جدی برای سلامتی قلب

گوشت های فرآوری شده مورد استفاده در تهیه فست فودها مانند کالباس، سوسیس، هات داگ و بیکن، بخشی از مواد غذایی  مصرفی مردم در حال حاضر شده است. این محصولات سرشار از اسیدهای چرب مضر می باشند. 

مصرف این محصولات ارتباط مستقیم با بروز بیماری های  قلب و سرطان دارد. این محصولات همان گوشت های نمک زده دارای مواد نگهدارنده، دودی و یا پردازش شده می باشند تا زمان ماندگاری آنها افزایش یابد. برای تهیه این محصولات بیش از اندازه از مواد شیمیایی و سدیم استفاده شده است که برای سلامتی بدن بسیار مضر می باشند. 

انواع گوشت قرمز 

 مصرف گوشت قرمز را جهت حفظ سلامتی قلب باید محدود کرد. مصرف کم این ماده غذایی می تواند نیاز بدن را تامین کند. مصرف بیش از حد گوشت های قرمز می تواند سلامتی کل بدن را به خطر بیندازد. 

سیب زمینی سرخ شده

 سیب زمینی سرخ شده تهدیدی جدی برای سلامتی قلب به شمار می آید. این غذا دارای مقدار زیادی چربی و قند می باشد. همچنین همراه سیب زمینی سرخ شده، از چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی هم استفاده می شود که جزو کربوهیدرات های تصفیه شده هستند. این نوع کربوهیدرات هم برای بدن مضر است. 

آبمیوه های صنعتی

 در ترکیب این آبمیوه ها ماده شیرین کننده به نام قند فروکتوز استفاده می شود. قند فروکتوز تاثیر زیادی بر افزایش سایز دور کمر می گذارد. افزایش چربی های شکم موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی می شود. 

مصرف چیپس، پفک و تنقلات شور،  خطرناک برای قلب

 چیپس سیب زمینی دارای مقدار زیادی چربی، کالری و سدیم می باشد. مصرف تنقلات شور و پفک هم میزان سدیم بدن را افزایش می دهد. افزایش فشار خون احتمال بروز بیماری های سیستم قلبی و عروقی را افزایش می دهد. 

پیتزا

مصرف پیتزا، همبرگرها و چیز برگرها احتمال سکته قلبی و بیماری های قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد. علاوه بر این مصرف همزمان با انواع سس مانند سس مایونز، سس گوجه فرنگی، پنیر پیتزا، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه، آنها را به  یک تهدید جدی برای سلامتی بدن تبدیل کرده است.  

خامه قهوه

خامه قهوه دارای چربی های ترانس فراوان می باشد. چربی های ترانس باعث افزایش سطح کلسترول بد خون می شود. در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. 

نوشابه های رژیمی

نوشابه های رژیمی می تواند باعث افزایش ناگهانی انسولین در بدن شوند. مصرف بیش از اندازه از نوشابه های رژیمی باعث می شود تا پانکراس، انسولین را به مقدار زیادی تولید کند. در نتیجه احتمال بروز بیماری ها افزایش می یابد. 

نان سفید دشمن قلب

بهتر است برای حفظ سلامتی  سیستم قلبی و سیستم گوارشی خود، نان های سبوس دار را جایگزین نان سفید کنید. نان های سبوس دار دارای مقدار زیادی فیبر، مواد معدنی و ترکیبات فیتوشیمیایی است که برای کم کردن سایز دور شکم مناسب می باشند. کاهش چربی های شکمی موجب تقویت سلامتی بدن می شود. 

سایر خوراکی های مضر برای سلامتی قلب

پیروی از یک رژیم غذایی سالم عاری از مواد غذایی صنعتی دارای مواد نگهدارنده، مواد افزودنی، شیرین کننده و رنگ های خوراکی می تواند به سلامتی قلب کمک کند. 

  • نوشیدنی های انرژی زا
  • ماست طعم دار
  • سس سویا
  • کروسانت
  • برنج سفید
  • غلات حاوی قند
  • آب نبات و شکلات
  • بیسکویت
  • بستنی
  • مافین
  • اسموتی آماده
  • استیک
  • مرغ سوخاری
  • سس پنیری
  • نودل فوری 
  • کربوهیدرات های تصفیه شده

افرادی که بیماری قلبی دارند علاوه بر رژیم غذایی مناسب باید در حفظ سلامت روان خود نیز دقت کنند. بسیاری از مسائل روانی میتواند بر قلب تاثیر گذار باشد و افراد باید توانایی کنترل آن را داشته باشد. اگر توانایی حل این مشکل را ندارید حتما به بهترین دکتر روانپزشک در تهران مراجعه کنید.

نکاتی که در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماران قلبی باید رعایت کنید!

  • از آنجایی که سفید تخم مرغ کلسترول ندارد مصرف آن محدودیتی ندارد اما مصرف زرده تخم مرغ را کاهش دهید. 
  • اگر دارای اضافه وزن هستید حتما با مشورت پزشک وزن خود را کم کنید.
  • حتما در طول روز ورزش کنید و فعالیت های بدنی خود را افزایش دهید.
  • از مصرف زیاد فلفل تند، مواد کافئین دار مثل قهوه ، شکلات و چای غلیظ که ضربان قلب را افزایش  می دهند پرهیز کنید.
  • سعی کنید در آماده کردن غذای خود تغییر ایجاد کنید و غذای آبپز، تنوری و کبابی میل کنید.

تاثیر کرونا بر قلب را نمیتوان نادیده گرفت بسیاری از متخصصین اعتقاد دارن افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند زود از سایرین ممکن است دچار عوارض ناشی از کرونا شوند به همین دلیل است که توصیه می شود این افراد بیشتر مراقب خود باشند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت کلینیک جامع پزشک آرام به آدرس  www.clinic-aram.com  مطرح کنید. کلینیک جامع پزشکی آرام با حضور بهترین متخصصین مانند بهترین دکتر مغز و اعصاب ، بهترین جراحان، روانپزشکان و …. خدمات بیشماری را به بیماران ارائه می دهد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *