انتشار این مقاله


همه چیز درباره نمره چشم و نمره عینک

آیا نمره چشم همان نمره عینک است. برای اینکه نمره چشم خود را بدانید چه می‌کنید؟ آیا درباره نمره چشم مثبت و منفی چیزی شنیده اید. برای معاینه چشم و تعیین نمره عینک طبی حتما باید به چشم پزشک مراجعه کرد یا وجود اپتو متریست به تنهایی کفایت می‌کند.این محتوا را دنبال کنید تا همه چیز در مورد نمره چشم و نمره عینک را با هم مرور کرده باشیم. نمره […]

آیا نمره چشم همان نمره عینک است. برای اینکه نمره چشم خود را بدانید چه می‌کنید؟ آیا درباره نمره چشم مثبت و منفی چیزی شنیده اید. برای معاینه چشم و تعیین نمره عینک طبی حتما باید به چشم پزشک مراجعه کرد یا وجود اپتو متریست به تنهایی کفایت می‌کند.این محتوا را دنبال کنید تا همه چیز در مورد نمره چشم و نمره عینک را با هم مرور کرده باشیم.

نمره چشم چیست؟

همه افراد در طول زندگی خود باید حداقل یک بار به چشم پزشکی مراجعه کنند. در این مراجعات بارها اصطلاح نمره چشم به گوش شما می‌خورد. نمره چشم در واقع عددی است که میزان ضعیف بودن چشم یا میزان عیوب انکساری چشم را مشخص می‌کند. نمره چشم هر چقدر از عدد صفر فاصله بیشتری داشته باشد، به منزله ضعف بینایی بیشتر تلقی می‌شود. همچنین عیوب انکساری مانند پیرچشمی، نزدیک‌بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم نیز به وسیله این عدد نشان داده می‌شوند. تعیین نمره چشم برای اطمینان از سلامت چشم‌ها و همچنین جهت تعیین نمره عینک (در صورت نیاز به عینک طبی مردانه یا زنانه) امری ضروری است که باید توسط متخصص چشم‌پزشکی یا اپتومتریست (بینایی‌سنج) تعیین شود. 

نمره چشم مثبت و منفی چیست؟

همانطور که گفته شد شایع‌ترین نوع عیوب انکساری چشم نزدیک‌بینی و دوربینی چشم است که از سنین پایین نیز احتمال وقوع آن وجود دارد. در صورتی که چشم فرد نزدیک‌بین باشد، به این معناست که فرد نزدیک‌ را به وضوح دیده و در دیدن اجسام در فاصله‌های دور مشکل دارد. در این شرایط در کنار نمره چشم فرد یک علامت منفی قرار داده می‌شود که به معنای نزدیک‌بینی چشم است. اگر چشم فرد دوربین باشد، یعنی فرد در دیدن اجسام در فاصله‌های نزدیک مشکل داشته و فاصله‌های دور را بهتر ببیند، در کنار نمره چشم وی یک علامت مثبت به معنای دوربینی قرار داده می‌شود. البته در حالت دوربینی ممکن است نمره چشم به صورت بدون علامت نیز ارائه شود. نکته حائز اهمیت درباره نمره چشم مثبت و منفی این است که هر چه عدد قرار گرفته بعد از مثبت یا منفی بیشتر باشد، به منزله ضعف بینایی بیشتر بوده که بر تعیین نمره عینک برای اصلاح این ضعف تاثیر می‌گذارد.

بهترین نمره چشم چند است و نمره چشم ۱۰.۱۰ به چه معناست؟

برای تعیین نمره چشم باید از تابلو اسنلن که یک تابلو با اندازه‌های مختلف حرف E است، استفاده شود. تابلو اسنلن دارای ۱۰ ردیف بوده که هر چه شماره ردیف بیشتر می‌شود، اندازه حروف کوچک‌تر است. به عنوان مثال ردیف چهارم این تابلو دارای حروف درشت‌تری نسبت به ردیف ششم است. برای تعیین نمره چشم با استفاده از این تابلو، محل قرارگیری فرد و فاصله وی از تابلو بسیار حائز اهمیت است. فاصله استاندارد برای تعیین نمره چشم به وسیله تابلو اسنلن، ۶ متر است. چنانچه فرد در فاصله ۶ متری از تابلو قرار گرفته و بتواند آخرین ردیف این تابلو یعنی ردیف دهم را ببیند، به منزله سالم بودن چشم‌های وی است و نمره چشم او ۱۰.۱۰ تعیین می‌شود. نمره چشم ۱۰.۱۰ را می‌توان به عنوان بهترین نمره چشم بشمار آورد. 

نمره چشم ۶.۱۰ به چه معناست؟

همانطور که گفته شد نمره چشم نشان‌دهنده میزان ضعف بینایی یا عیوب انکساری چشم بوده که به صورت عددی اعشاری یا یک عدد یک رقمی نشان داده می‌شود. تعیین این نمره چشم نیز در مرحله اول به وسیله تابلو اسنلن انجام می‌شود که فاصله استاندارد آن با فرد باید ۶ متر باشد. نمره چشم ۶.۱۰ به این معناست که فرد در فاصله استاندارد (۶ متری) می‌تواند نهایتاً ردیف ششم از تابلو را تشخص دهد. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که ضعف بینایی در نمره چشم ۶.۱۰ کمتر از ضعف بینایی نصف یا ۵.۱۰ است که در آن فرد در فاصله ۶ متری قادر به دیدن ردیف پنجم تابلو است.

نمره چشم ۲ به چه معناست؟

طبق آنچه گفته شد هر چقدر نمره چشم فاصله بیشتری از عدد صفر داشته باشد، یعنی ضعف بینایی فرد نیز بیشتر است. از همین رو فردی که نمره چشم وی ۲ تعیین شده، ضعف بینایی کمی دارد و در فاصله استاندارد ۶ متری، احتمالا تا ردیف ۷ یا ۸ تابلو اسنلن را می‌تواند به وضوح ببیند.

معاینه چشم و تعیین نمره عینک چگونه انجام می‌شود؟

برای معاینه چشم‌ها، در ابتدایی‌ترین مرحله همانطور که گفته شد از تابلو اسنلن استفاده می‌شود تا ضعیف بودن یا نبودن و نیاز یا عدم نیاز فرد به عینک تعیین شود. سپس در صورت ضعیف بودن چشم فرد و احتیاج وی به عینک، عملیات معاینه چشم و تعیین نمره عینک به دو روش می‌تواند انجام شود.

 روش اول تعیین نمره عینک، روش کلاسیک یا سنتی آن است که به وسیله یک جعبه عینک شامل انواع عدسی‌ها انجام می‌شود. در این روش چشم پزشک یا اپتومتریست، عدسی‌ها را یکی یکی بر چشم بیمار گذاشته و به این ترتیب بیمار عدسی که با آن بهترین دید را دارد انتخاب می‌کند. اگرچه این روش سال‌هاست که انجام می‌شود، اما امری وقت‌گیر بوده و باعث ایجاد خستگی می‌شود. از طرفی ممکن است بیمار در مقایسه عدسی‌ها دچار اشتباه شده و تعیین نمره عینک دقت کافی را نداشته باشد. در این روش تعیین آستیگماتیسم بودن یا نبودن چشم نیز دشوار است.

روش دوم که روش مدرن تعیین نمره عینک است، به وسیله دستگاه‌ بینایی‌سنجی انجام می‌شود. در این روش بیمار پشت دستگاه نشسته و دستگاه به صورت دیجیتال با بررسی کره چشم تمامی عیوب انکساری و آستیگماتیسم چشم را تعیین کرده و نمره چشم را به شکل دقیق مشخص می‌کند. این امر سبب می‌شود تا تعیین نمره عینک نیز به صورت دقیق انجام شود. 

نمره عینک به چه معناست؟

نمره عینک تعیین شده از طریق هر دو روش، شامل ۳ عدد است که تعیین درست هر کدام از آن‌ها به دقیق بودن و منطبق بودن نمره عینک با نمره چشم منجر می‌شود. اولین عدد از این مجموعه نشان‌دهنده دوربینی یا نزدیک‌بینی چشم و شدت این بیماری است. همانطور که گفته شد اگر در کنار این عدد علامت مثبت باشد، به معنای دوربینی چشم بوده و اگر علامت منفی باشد، یعنی چشم نزدیک‌بین است. 

دومین عدد از این مجموعه نشان‌دهنده میزان آستیگماتیسم بودن چشم است که در کنار آن نیز علامت‌های مثبت یا منفی قرار داده می‌شود. سومین عدد نیز محور آستیگماتیسم بودن چشم را مشخص می‌کند. گاهی نیز در نسخه‌ها بخش دیگری در تعیین نمره عینک وجود دارد که با عنوان Add شناخته می‌شود. این قسمت به این معنا است که در قسمت پایینی عینک باید لنزهای چندکانونی متفاوتی برای اصلاح پیرچشمی نیز تعبیه شود. لازم به ذکر است که تمامی عملیات تعیین نمره عینک برای هر چشم به صورت جداگانه انجام می‌شود. 

دستگاه تعیین نمره چشم چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که گفته شد تعیین نمره چشم به وسیله دستگاه دیجیتالی بسیار دقیق انجام می‌شود. دستگاه تعیین نمره چشم که با نام اتورف اکتومتر نیز شناخته می‌شود، دستگاهی بسیار حساس است که علاوه بر تعیین میزان ضعیف بودن و آستیگماتیسم بودن چشم می‌تواند اختلالاتی نظیر دوبینی، تاری دید، اختلال دید در شب، اختلال در مطالعه و… را نیز نشان داده و در تعیین نمره عینک برای این گونه مشکلات کمک‌کننده باشد. نکته قابل توجه درباره این دستگاه، علاوه بر دقت آن، سرعت بالای آن است.

در نهایت :

فروشگاه عینک صاپتیک استور همزمان با اینکه مجهز به رج قوی‌ای از عینکهای متنوع است، سعی دارد از طریق بالا بردن اطلاعات عمومی مردم، گامی در جهت سلامت جامعه بر داشته باشد. اگر قصد خرید اینترنتی عینک دلخواهتان را دارید، این سازمان با صلاح دید اپتو متریست‌های حرفه ای مجموعه، شما را در تعیین نمره چشم و نمره عینک راهنمایی خواهند کرد. پس با اطمینان انتخاب کنید و مطمعن باشید خریدی خواهید داشت که همیشه به خوبی از آن یاد کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید