انتشار این مقاله


معایب دستگاه تست قند خون آوان چیست ؟

امروزه رقابت شرکت های مختلف در زمینه طراحی و تولید انواع کالا های پزشکی ، به ویژه دستگاه تست قند خون  و نوار قند خون ، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است . هر شرکت در تلاش است تا دستگاهی خاص تر ، با ویژگی هایی منحصر به فرد تر به بازار ارائه دهد . در حقیقت هدف […]

امروزه رقابت شرکت های مختلف در زمینه طراحی و تولید انواع کالا های پزشکی ، به ویژه دستگاه تست قند خون  و نوار قند خون ، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است . هر شرکت در تلاش است تا دستگاهی خاص تر ، با ویژگی هایی منحصر به فرد تر به بازار ارائه دهد .

در حقیقت هدف و وظیفه نهایی تمامی دستگاه های تست قند خون ، مشترک می باشد ؛ اما این دستگاه ها در برخی از فاکتور های جانبی ، از یکدیگر متفاوت هستند . از همین رو می توان گفت وجه تمایز میان انواع دستگاه های قند خون ، علاوه بر برند شرکت سازنده ، قیمت ، سنجش فاکتور های دیگر خون ، میزان حافظه ، قابلیت کد گذاری اتوماتیک ، ابعاد دستگاه ، . . . نیز می باشد . بی شک تمامی این دستگاه ها ، هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را نیز دارا می باشند .

در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب گلوکومتر آوان بپردازیم 

شرکت آوان از جمله شرکت هایی است که ، همواره کوشیده تا تجهیزات و کالا های پزشکی با کیفیتی را ، در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهد . از جمله محصول های پر طرفدار این برند ، می توان به دستگاه های تست قند خون اشاره کرد . هدف از طراحی و تولید این دستگاه ، سنجش میزان دقیق گلوکوز موجود ، در خون مویرگی و تازه افراد مبتلا به دیابت می باشد . مهم ترین عامل در رابطه با یک دستگاه قند خون ، میزان دقت آن در اندازه گیری گلوکوز می باشد . عدد به دست آمده باید کاملا دقیق و واقعی باشد ؛ چرا که بر اساس آن پزشک تصمیم می گیرد که ، چه میزان انسولین باید به فرد تزریق شود .

بررسی مشخصات گلوکومتر آوان :

یک دستگاه تست قند خون با کیفیت ، علاوه بر دقت بالا باید فاکتور های مهم دیگری را نیز داشته باشد . به عنوان مثال میزان خون مورد نیاز در هر نوبت اندازه گیری ، یکی از این فاکتور ها به حساب می آید . هر چقدر که میزان خون نمونه کم تر باشد ، فرد بیشتر تمایل به خرید دستگاه پیدا می کند . میزان خون نمونه مورد نیاز ، در دستگاه تست قند خون اوان برابر با ۰.۵ میکرولیتر می باشد . مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه آزمایش مشخص گردد نیز  از دیگر فاکتور های پر اهمیت محسوب می شود . این مدت زمان در دستگاه اوان ، معادل با ۵ ثانیه می باشد .

حافظه دستگاه از دیگر مواردی است که  افراد در هنگام خرید یک دستگاه قند خون  به آن توجه می کنند . هر چقدر حافظه دستگاه بیشتر و قوی تر باشد ، قادر است نتایج بیشتری را در این بخش ذخیره سازی کند . برخی از دستگاه های جدید و پیشرفته ، قابلیت ذخیره سازی تا تعداد ۱۰۰۰ آزمایش را دارند ؛ این در حالی است که میزان گنجایش حافظه دستگاه اوان ، برابر با ۹۰۰ آزمایش می باشد .

هم چنین بعضی از دستگاه ها این قابلیت را دارند ، که توسط یک کابل مخصوص ، به کامپیوتر یا لپ تاپ وصل می شوند . این کار به فرد کمک می کند تا آزمایش های ذخیره شده را یه طور کامل مشاهده کرده و در صورت عدم نیاز ، بعضی از آن ها را به سادگی حذف کند .

تعدادی دیگر از دستگاه های تست قند خون ، از قابلیت های مذکور فراتر رفته و با سیستم هایی نظیر اندروید و حتی iOS نیز ، همخوانی دارند . این دستگاه ها هم چنین قابلیت Auto Update ( به روز رسانی خودکار ) داشته و در صورتی که شرکت سازنده قصد داشته باشد ویژگی های جدیدی به دستگاه اضافه کند ، این تغییرات به صورت اتوماتیک و توسط آپدیت جدید ، بر دستگاه اعمال خواهند شد . دستگاه های تست قند خون اوان ، فاقد ویژگی های مذکور می باشند ‌.

مقایسه دیگر قابلیت های آوان  :

از دیگر مشخصات یک دستگاه با کیفیت ، می توان به صفحه نمایش LCD و نورپردازی مناسب آن اشاره کرد . دستگاه های قند خون اوان با وجود ویژگی های کاربردی زیادی که دارند ، به کیفیت صفحه نمایش توجه چندانی نکرده اند .

قابلیت خاموشی خودکار نیز از جمله فاکتور های مهم به حساب می آید . در برخی از دستگاه های جدید ، پس از اتمام آزمایش و به محض بیرون کشیدن نوار تست ، دستگاه به صورت خودکار خاموش شده و در نتیجه ، عمر مفید باتری آن به مقدار قابل توجهی  افزایش پیدا خواهد کرد . اوان واجد این ویژگی بوده و پس از اتمام تست ، علاوه بر خروج اتوماتیک نوار از دستگاه ، ان را خاموش می کند . 

ایا دستگاه تست قند خون آوان دارای نقاط ضعفی است ؟

 ویژگی های فوق منکر کیفیت بالای دستگاه های تست قند خون اوان نمی شوند . این دستگاه در حال حاضر یکی از پر طرفدار ترین محصولات برند اوان  به حساب می آید و فروش بسیار بالایی در بازار دارد . با وجود این که دستگاه فاقد صفحه نمایش LCD با نور پس زمینه است ، اما اعداد مربوط به نتایج آزمایش ، به صورت دیجیتالی و کاملا بزرگ و خوانا ، بر روی مانیتور نمایش داده می شوند . هم چنین دستگاه های قند خون اوان ، به گونه ای طراحی شده اند که ، پس از اتمام هر آزمایش ، نوار تست درون دستگاه به صورت خودکار به بیرون پرت شده ، تا فرد تماس مستقیمی با آن نداشته باشد .

در کنار معایب این دستگاه ، می توان به قابلیت های آن نیز اشاره کرد . دستگاه های قند خون اوان قابلیت ۵ دفعه تنظیم ، جهت یادآوری انجام تست در طول روز را دارا می باشند . این کار به فرد کمک می کند تا ، زمان دقیق آزمایش های خود در طول شبانه‌ روز را فراموش نکند . از دیگر مزیت های دستگاه های قند خون اوان ، می توان به اعلام خطا نیز اشاره کرد . در صورتی که در حین آزمایش قند خون هر گونه خطایی به وجود بیاید ، دستگاه توسط نمایش دادن علامتی بر روی مانیتور ، آن را به فرد اطلاع می دهد .

به طور کلی همیشه این امکان وجود دارد که ، دستگاه های قند خون مختلف دارای درصد نا چیزی خطا در اعلام نتیجه باشند . از همین رو ممکن است که نتایج هر دستگاه با دستگاه دیگر مقدار کمی متفاوت باشد . تا زمانی که این خطا و تفاوت کم و نا چیز باشد ، مشکلی وجود نخواهد داشت ؛ اما زمانی که تفاوت میان دو نتیجه در شرایط کاملا یکسان ، زیاد و بارز باشد ، نشان دهنده کیفیت و دقت پایین دستگاه می باشد . عدم نمایش نتایج دقیق و واقعی ، می تواند عوارض خطرناک و گاها جبران ناپذیری را ، برای فرد دیابتی به همراه داشته باشد . جهت دریافت مشاوره و خرید دستگاه تست قند خون آوان می توانید به بی گزند (www.bigazand.com) مراجعه نمایید

این مطلب به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر شده است و وبسایت دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده ندارد

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید